Köpa lägenhet i Stockholm med en vanlig lön?
Jag funderar just nu på att köpa en lägenhet (bor i hyresrätt nu) bland annat för att flytta ihop med min flickvän. Men bostadspriserna i Stockholmsregionen är ju helt bisarrt höga nu (ingen nyhet, jag vet, men jag har personligen inte räknat på det förrän nu eftersom det tidigare inte varit aktuellt för mig att köpa en bostadsrätt i Stockholm)!
Jag har en helt okej lön tycker jag (nära 45 000 månaden). Inte tjänar väl de flesta stockholmare mycket mer än så? Eller? Men jag noterar dels att månadskostnaderna för en trea eller fyra skulle äta upp en mycket stor del av min disponibla inkomst, även under nuvarande låga räntor. Men vad värre är - kontantinsatserna som krävs är ofta enorma!
Det kommer på ett eller annat sätt lösa sig för mig, så jag är inte orolig så. Men däremot undrar jag hur folk egentligen bär sig åt när de köper sina bostadsrätter i Stockholm.
Har stockholmare generellt ca en halv miljon i sparade pengar på banken som de kan använda som kontantinsats? Får de hjälp av sina föräldrar? Eller vad? Och går större delen av inkomsten till att bo?
Jag tänker nu givetvis i första hand på personer som jag, som inte redan sitter på en bostadsrätt eller villa som de kan sälja för att frigöra pengar...