• tresbleu

Köpa lägenhet i Stockholm med en vanlig lön?

Jag funderar just nu på att köpa en lägenhet (bor i hyresrätt nu) bland annat för att flytta ihop med min flickvän. Men bostadspriserna i Stockholmsregionen är ju helt bisarrt höga nu (ingen nyhet, jag vet, men jag har personligen inte räknat på det förrän nu eftersom det tidigare inte varit aktuellt för mig att köpa en bostadsrätt i Stockholm)!

Jag har en helt okej lön tycker jag (nära 45 000 månaden). Inte tjänar väl de flesta stockholmare mycket mer än så? Eller? Men jag noterar dels att månadskostnaderna för en trea eller fyra skulle äta upp en mycket stor del av min disponibla inkomst, även under nuvarande låga räntor. Men vad värre är - kontantinsatserna som krävs är ofta enorma!

Det kommer på ett eller annat sätt lösa sig för mig, så jag är inte orolig så. Men däremot undrar jag hur folk egentligen bär sig åt när de köper sina bostadsrätter i Stockholm.

Har stockholmare generellt ca en halv miljon i sparade pengar på banken som de kan använda som kontantinsats? Får de hjälp av sina föräldrar? Eller vad? Och går större delen av inkomsten till att bo?

Jag tänker nu givetvis i första hand på personer som jag, som inte redan sitter på en bostadsrätt eller villa som de kan sälja för att frigöra pengar...

• Svar på tråden Köpa lägenhet i Stockholm med en vanlig lön?
  • Carambolan

Det gäller att ha gjort bostadskarriär i Stockholm för att ha råd. Börjat med en billig etta, sålt med fet vinst och köpt en tvåa eller trea, sålt med ännu fetare vinst och köpt en familjelägenhet för att sedan sälja och köpa hus. Det hänger på att man varit med i värdelkningakarusellen, det är svårt att på vanlig lön spara ihop kontantinsatsen till högre upp i stegen. Och förutsätter såklart att priserna fortsätter öka...

• Studentpappa

Som tidigare skrev många har växlat upp, ett par träffas båda bor i varsin br etta. Väljer att flytta ihop och vinsten räcker till insatsen till en sjyst trea som sedan blir insatsen till ett hus osv. Eller lånar man av föräldrar eller kanske har lånat 100% av banken innan det inte blev tillåtet.

Alternativen är nog väldigt många, syrran växlade 2:a--> 4:a i sthlm som sedan blev hus i den lilla hemstaden, förmodligen räckte vinsten till hela huset om de ville.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • tresbleu
    Carambolan skrev 2016-07-02 12:58:45 följande:

Det gäller att ha gjort bostadskarriär i Stockholm för att ha råd. Börjat med en billig etta, sålt med fet vinst och köpt en tvåa eller trea, sålt med ännu fetare vinst och köpt en familjelägenhet för att sedan sälja och köpa hus. Det hänger på att man varit med i värdelkningakarusellen, det är svårt att på vanlig lön spara ihop kontantinsatsen till högre upp i stegen. Och förutsätter såklart att priserna fortsätter öka...

Ja precis det är väl mitt intryck också... Men samtidigt finns det ju bevisligen unga som köper sin första lägenhet - och människor som flyttar in från andra orter med lägre kostnadslägen...
  • tresbleu
    Studentpappa skrev 2016-07-02 13:13:03 följande:

Som tidigare skrev många har växlat upp, ett par träffas båda bor i varsin br etta. Väljer att flytta ihop och vinsten räcker till insatsen till en sjyst trea som sedan blir insatsen till ett hus osv. Eller lånar man av föräldrar eller kanske har lånat 100% av banken innan det inte blev tillåtet.

Alternativen är nog väldigt många, syrran växlade 2:a--> 4:a i sthlm som sedan blev hus i den lilla hemstaden, förmodligen räckte vinsten till hela huset om de ville.

Ja för mig blir det väl antagligen så också: antingen flyttar jag till en annan mindre ort (mitt arbete tillåter som tur va det även om det inte är idealt) eller utomlands - eller så får jag be föräldrarna om hjälp (vilket ju inte känns speciellt kul, även om jag har bra relation till dem).

Sjukt att det ska vara så... Förvånad
  • Aniiee

Måste ni bo mitt i stan, då? Det finns gott om bra ytterområden/kranskommuner med allt ni kan önska er och 10-20 minuter in till city med pendeln, där priserna på bostadsrätter är mer humana.

Det finns rätt mycket ute i min kommun för 2,5-3 miljoner nu, eftersom det byggs rätt rejält. Sen finns det lite gamla lägenheter också för 1,8-2,5.

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Carambolan

Ett alternativ är ju att byta din hyresrätt mot en annan större hyresrätt, om det är så att du egentligen inte är sugen på att ha BR.

• tresbleu
    Aniiee skrev 2016-07-02 15:37:31 följande:

Måste ni bo mitt i stan, då? Det finns gott om bra ytterområden/kranskommuner med allt ni kan önska er och 10-20 minuter in till city med pendeln, där priserna på bostadsrätter är mer humana.

Det finns rätt mycket ute i min kommun för 2,5-3 miljoner nu, eftersom det byggs rätt rejält. Sen finns det lite gamla lägenheter också för 1,8-2,5.

Nej absolut inte. Även om jag hade haft ett par miljoner över så hade jag inte velat bo mitt i stan. Jag bor väl i princip så långt från centralen man kan utan att hamna utanför Stockholms gränser. Trivs bra med det.

Och ja 2,5 - 3 miljoner må vara billigare än mitt i stan men det är fortfarande väldigt dyrt. Tänk kontaktinsatsen (15%) på det beloppet... 
    Förvånad

Men ja jag har kollat runt inte bara i kommuner längre bort från stan, men även i helt andra delar av Sverige och där kan man ju koma ner till mer humana priser.
    Men ställen som Nacka, Lidingö eller till och med Vällingby och Hässelby verkar näst intill körda för en människa med normal inkomst (som inte redan äger en bostad då).
  • Aniiee
    tresbleu skrev 2016-07-02 15:50:34 följande:
    Nej absolut inte. Även om jag hade haft ett par miljoner över så hade jag inte velat bo mitt i stan. Jag bor väl i princip så långt från centralen man kan utan att hamna utanför Stockholms gränser. Trivs bra med det.

Och ja 2,5 - 3 miljoner må vara billigare än mitt i stan men det är fortfarande väldigt dyrt. Tänk kontaktinsatsen (15%) på det beloppet... 
    Förvånad

Men ja jag har kollat runt inte bara i kommuner längre bort från stan, men även i helt andra delar av Sverige och där kan man ju koma ner till mer humana priser.
    Men ställen som Nacka, Lidingö eller till och med Vällingby och Hässelby verkar näst intill körda för en människa med normal inkomst (som inte redan äger en bostad då).
    Om du inte vill hamna utaför kommungränsen, men ändå bo långt från city, så finns det ju massor med snorbilliga områden att välja på. MEN de områdena vill du naturligtvis inte bo i. Du kan inte både ha kakan och äta den.

2,5-3 miljoner för en nyproduktion i attraktiva kranskommuner är dessutom inte dyrt. Inte någonstans. Kontantinsatsen på 3 mille blir 450 000. Har du inte de pengarna brukar det gå bra att ta ett blankolån. 
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • gbgumman

Kan berätta hur vi gjort. (Nu handlar det om en villa i Stockholms skärgårdskommuner)
    Köpte radhus 05. Kosta 500 000kr fick 50 000kr av min pappa. Bygger nu en villa och har sålt vårt radhus och gick 2500 000kr i vinst. Fått förskott på arv och kommer kunna bygga (inkl tomt) för 7,5 miljon. Stoppar in 4,5 miljon. Vi har ok löner. 83 000kr brutto ihop. Vilket jag inte tror är ovanligt. Så svaret är mycket hjälp från föräldrar.

• Vinterankan
    tresbleu skrev 2016-07-02 15:50:34 följande:

Jag får känslan av att ni fortfarande söker lägenheter nära stan och större än ettor. Man får bestämma hur mycket man vill lägga på en lägenhet och sedan prioritera med läge pch storlek och så får man flytta till den kommunen där det finns. Är läget viktigare än storleken så kan ni köpa o de områdena du skriver ovan, är storleken viktigare än läget får ni söka er längre ut som tex upplands Väsby norrut eller Gnesta söderut och liknande.
Svar på tråden Köpa lägenhet i Stockholm med en vanlig lön?