• Anonym (Frågande)

Brott mot tystnadsplikt?

Är det ett brott mot tystnadsplikten om en lärare eller rektor i skolan säger till en annan elev

- Bry dig inte om henne, hon har ADHD.

Alltså har både rektor och lärare outat en diagnos

• Svar på tråden Brott mot tystnadsplikt?
  • Anonym (Frågande)

Vad menar du? Klart den inte är hemlig men man tycker att elev eller förälder ska berätta om man vill berätta.

Lika dant kan väl gälla psykisk sjukdom kan jag tycka.

• Anonym (Frågande)

Nån som vet?

• Nyfikna72

Inte vet jag hur ni burit er åt men när sambons dotter gick igenom utredningen så var det ju ett evigt ältande med både lärare och klass och det skulle vara ett smärre mirakel om ingen visste nåt.

• Anonym (Emma)
    Nyfikna72 skrev 2016-07-02 14:46:59 följande:

Brukar en adhd diagnos vara hemlig då?

Ja, såvida inte föräldrarna okejat att lärarna berättar. Förutom det skall diagnosen inte användas på det sättet, som en anledning för kompisarna att strunta i barnet.
  • Anonym (Lärare)

Arbetar som lärare och i min klass som jag lämnade nu i våras hade jag två elever med ADHD diagnos. Barn 1s föräldrar var väldigt öppna med diagnosen och alla barn i klassen visste exakt vad det innebar och hade större överseende om barn 1 "misslyckades".

Barn 2s föräldrar ville inte att eleverna i klassen skulle veta om diagnosen. Dock märkte ju givetvis eleverna (3:or) att barn 2 hade en diagnos. Blev mkt tjafs kring varför hen gjorde si och så.

Till din fråga så tror jag inte det är ett brott mot tystnadsplikten. Olämpligt om läraren bara hävt ur sig frasen men säg att läraren pratat med en elev som blivit "utsatt" av eleven med ADHD och försöker förklara beteende genom att det faktiskt finns en diagnos bakom.

• Långbenopluto

Nej, det tycker jag inte är ett brott mot tystnadsplikten, snarare tvärtom. Läraren försöker få andra barn att få en förståelse mot barnet med ADHD.

• Anonym (Frågande)

Tack för era svar. Håller helt med om det ni säger.

Däremot är det en tolkningsfråga vad som är okej.

Om jag säger; Titta inte på henne för hon är självmordsbenägen och mår dåligt. Är det okej?

Var går gränsen?

Det kan ju faktist vara så att föräldrarna valt att inte delge diagnos för eleverna men dock lärarna p.g.a problem med att folk retas för det tex. Är det då okej ändå att lärarna delger de andra det då?

• Anonym (Lärare)

Jag tror ju att läraren sagt det i välmening för att få det andra barnet att förstå varför barnet i fråga gör vissa saker som egentligen inte är ok. Har läraren uttryckt sig som i TS kan jag tycka att det är knepigt att uttrycka sig.

Har föräldrarna sagt att de inte vill att lärarna "sprider" diagnosen tycker jag det är dålig stil av lärarna att frångå föräldrarnas önskan. Jag hade aldrig gjort så! Hade jag varit förälder hade jag pratat med lärarna igen å förklarat varför jag inte ville att diagnosen skulle komma ut och att det var viktigt för mig.

Svar på tråden Brott mot tystnadsplikt?