• Meemoo

Börja med kampsport som 25-årig tjej?

Jag är en 25-årig tjej och funderar på att börja träna kampsport.

Jag har aldrig tränat något sånt tidigare, men jag har hållit på en hel del med dans och simning.

Dels vill jag pröva på kampsport för att det verkar roligt, men skulle också vilja lära mig något som kan funka som självförsvar för en tjej som jag (medellång, i form men inte superstark).

Har nån nåt tips om vilken sorts kampsport jag borde välja? Tar det lång tid att bli hyfsat bra? Är det för sent för mig som 25-åring?

• Svar på tråden Börja med kampsport som 25-årig tjej?
  • badrap

Jag är 36 tjej och har kört thai boxning nu i 6 månader, var nybörjare men känner mig inte som en nu iaf. Älskar det.

Tycker du ska börja med något sånt som thai boxning, kung fu eller ja vilken kampsport som helst för att få bra grund.

Sen kan du utöka om du vill och trivs.

Börjar man med mma direkt så blir det mycket olika trönkngs typer att fokusera på och du blir inte riktigt bra på en vilket kan va najs att bli.

Jag röstar för thai boxning så klart. Där får jag verkligen ut Allt jag vill och behöver i träning. Plus grymmaste lättsamma gemenskapen.

• NorthSwede

Inte för att jag är tjej, men talboxning och liknande verkar vara populärt bland tjejer och IMHO en bra inkörsport inom kampsporten.

25 år är ingen ålder så det är bara att komma igång och träna!

• badrap

Jag och tre till var tjejer bland 25-30 killar.. Det varierar nog. Men man får inte va blyg, bara att tacrcsig ha kul och kör på.

• tresbleu

Jag har inte tränat kampsport själv, men min flickvän har hållit på med det sen hon var liten och hon har även hållit i en självförsvarskurs.

Hapkido heter den stil hon håller på med och hon älskar verkligen det. Och jag vet av erfarenhet att det funkar bra som självförsvar för hon kan spöa mig utan några problem alls, fast jag är bra mycket större och starkare än henne haha. 
    SkämsSkrattande

Nu har hon ju i och för sig alltså hållit på sedan hon var 10 (hon är 24 nu), men man blir väl bättre ju mer man tränar, som med allt annat. Och så har det väl lite att göra med talang också antar jag.

Och varför skulle det vara för sent bara för att du är 25? Jag menar om du inte siktar på att bli världsmästare eller så, så är det väl aldrig för sent att börja träna! 

• Kasperina

Jag började träna TaeKwonDo när jag var 27 och det är superbra träning! På min klubb finns det nybörjare i alla åldrar, både tjejer och killar.

• chbw

Judo är den bästa sporten som finns! Jag började visserligen som 13åring, men vet många som börjat i vuxen ålder =)

• Meemoo
    badrap skrev 2016-07-03 01:50:37 följande:

Jag är 36 tjej och har kört thai boxning nu i 6 månader, var nybörjare men känner mig inte som en nu iaf. Älskar det.

Tycker du ska börja med något sånt som thai boxning, kung fu eller ja vilken kampsport som helst för att få bra grund.

Sen kan du utöka om du vill och trivs.

Börjar man med mma direkt så blir det mycket olika trönkngs typer att fokusera på och du blir inte riktigt bra på en vilket kan va najs att bli.

Jag röstar för thai boxning så klart. Där får jag verkligen ut Allt jag vill och behöver i träning. Plus grymmaste lättsamma gemenskapen.

Oj! Kul att höra!

En lite dum fråga kanske men vad är skillnaden mellan thai boxning och vankig boxning? Att man lär sig sparkar också?
  • Meemoo
    tresbleu skrev 2016-07-03 02:23:54 följande:

Jag har inte tränat kampsport själv, men min flickvän har hållit på med det sen hon var liten och hon har även hållit i en självförsvarskurs.

Hapkido heter den stil hon håller på med och hon älskar verkligen det. Och jag vet av erfarenhet att det funkar bra som självförsvar för hon kan spöa mig utan några problem alls, fast jag är bra mycket större och starkare än henne haha. 

Nu har hon ju i och för sig alltså hållit på sedan hon var 10 (hon är 24 nu), men man blir väl bättre ju mer man tränar, som med allt annat. Och så har det väl lite att göra med talang också antar jag.

Och varför skulle det vara för sent bara för att du är 25? Jag menar om du inte siktar på att bli världsmästare eller så, så är det väl aldrig för sent att börja träna! 

Wow! Hapkido hade jag nog inte ens hört om förut! Skrattar lite åt ditt svar men det låter ju underbart! Hur bär din flickvän sig åt för att besegra dig? Låter som att du har utmanat henne?

Och det här med åldern. Tänkte att det kanske var en sådan sak som är lättare att ta till sig när man är barn eller att det tar väldigt lång tid att lära sig.
  • Meemoo
    Kasperina skrev 2016-07-03 06:19:56 följande:

Jag började träna TaeKwonDo när jag var 27 och det är superbra träning! På min klubb finns det nybörjare i alla åldrar, både tjejer och killar.

Jag tycker taekwondo ser väldigt roligt och spännande ut! Jag har alltid varit vig också så jag tycker att jag borde kunna lära mig olika sparkar! En som jag känner sa att det kanske inte är så bra för självförsvar. Vet inte varför det inte skulle vara det. Men vad säger du?
  • Meemoo
    chbw skrev 2016-07-03 06:34:22 följande:

Judo är den bästa sporten som finns! Jag började visserligen som 13åring, men vet många som börjat i vuxen ålder =)

Kul! Vad gillar du mest med judo?

Tror du det skulle passa som självförsvar för en tjej?
Svar på tråden Börja med kampsport som 25-årig tjej?