• Anonym (Skild)

Flytta bolån utan den andras medgivande

Jag och min före detta skildes för ett år sedan. Han bor kvar i huset och betalar således lånen på huset MEN då vi har för låga inkomster så kunde han inte köpa ut mig från huset utan jag fick stå kvar på huset. Nu har det kommit till min vetskap att han har avslutat lånen i den banken vi hade huslånen i och flyttat dem till en annan bank. Kan han göra det utan min vetskap? Eller betyder det att han köpt ut mig ur huset? Borde inte jag få någon information om det skulle vara så i så fall? 

• Svar på tråden Flytta bolån utan den andras medgivande
  • Birgitta02

Är du medlåntagare så låter det ju himla konstigt. Kontakta banken.

• Birgitta02

Och då borde det vara så att han avslutat lånen och själv står för bolånet i den nya banken.

• sextiotalist
    Birgitta02 skrev 2016-07-03 09:01:40 följande:

Och då borde det vara så att han avslutat lånen och själv står för bolånet i den nya banken.

Banken måste kontakta den andra ägare om ett lån på fastigheten ska beviljas.

TS ring banken och fråga varför du som delägare ej blivit vidtalad.

Är det så att han skrivit över fastigheten utan din vetskap så ska du omedelbart kontakta en jurist så du vet hur du ska agera.
  • Birgitta02
    sextiotalist skrev 2016-07-03 09:09:48 följande:
    Banken måste kontakta den andra ägare om ett lån på fastigheten ska beviljas.
    TS ring banken och fråga varför du som delägare ej blivit vidtalad.
    Är det så att han skrivit över fastigheten utan din vetskap så ska du omedelbart kontakta en jurist så du vet hur du ska agera.
    Mmmm.... låter ju logiskt.
  • Anonym (Skild)

Ok, jag tycker det verkar konstigt att man bara skulle kunna flytta lånen hur som till en annan bank om man har en medlåntagare som inte gått med på det. Ingen skulle bli gladare än jag om det är så att jag är utköpt ur huset så jag slapp stå kvar på dem lånen men fram tills dess borde väl jag bli informerad om saker som rör lånen på huset tycker jag. 

• Anonym (Nej)

Något är väldigt konstigt. Utköpt kan du ju knappast vara då ni behöver göra en bodelning där överenskommelsen ska göras och som ska undertecknas av er båda. På något sätt har han tydligen lyckas få lånen bara på sig i annan bank. Du kan absolut inte längre stå som medlåntagare då även du ska underteckna låneavtalet. Men om du står med på lagfarten så är du definitivt delägare oavsett vem av er som lånen står på. Och har därmed rätt till halva värdet. Kontakta banken och hör hur det gått till.

• sextiotalist
    Anonym (Nej) skrev 2016-07-03 16:38:52 följande:

Något är väldigt konstigt. Utköpt kan du ju knappast vara då ni behöver göra en bodelning där överenskommelsen ska göras och som ska undertecknas av er båda. På något sätt har han tydligen lyckas få lånen bara på sig i annan bank. Du kan absolut inte längre stå som medlåntagare då även du ska underteckna låneavtalet. Men om du står med på lagfarten så är du definitivt delägare oavsett vem av er som lånen står på. Och har därmed rätt till halva värdet. Kontakta banken och hör hur det gått till.

När mamma tog ett litet lån (inte ens 10% av fastighetens värde, pantbrev fanns) så fick vi andra delägare godkänna det.
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2016-07-03 17:25:17 följande:

När mamma tog ett litet lån (inte ens 10% av fastighetens värde, pantbrev fanns) så fick vi andra delägare godkänna det.

Snabb googling. Enligt samägandelagen, andra paragrafen så får man inte belåna fastigheten utan de andra delägarnas samtycke
  • Birgitta02

TS skrivit att "det kommit till hennes vetande" att detta skett. Det KAN vara rykten. Eller vad säger du TS?

• Anonym (Nej)

Ja någonting är mycket märkligt men däremot finns inga krav på att båda måste vara låntagare på huslånet och i detta fall oavsett hur det skett så kan det ju faktiskt vara till ts fördel då man ej heller kan kräva ts på pengar om exet inte kan betala. Men hälftenägare är ts oavsett. Men ts bör absolut kontakta banken och kolla hur det har gått till så att inte hon på något underligt vis fortfarande står kvar på lånet.

• Anonym (Skild)
    Birgitta02 skrev 2016-07-03 18:25:23 följande:

TS skrivit att "det kommit till hennes vetande" att detta skett. Det KAN vara rykten. Eller vad säger du TS?

Nej, inga rykten utan det kommer från exet, han har själv berättat att han bytt bank och när jag går in på banksidan så står det att huslånen är avslutade.

Jag får kontakta min bank och efterhöra vad som skett och om det är så att han kan flytta lånen till annan bank trots att jag står som medlåntagare och ägare till halva huset. 
Svar på tråden Flytta bolån utan den andras medgivande