Anonym (Ninni) skrev 2016-07-04 07:35:39 följande:
Det enda som ser oroväckande ut är väl den svarta färgen. Annars ser den ju liten och jämn ut. Ser ut som om det är en inflammerad ring runtomkring. Ser nästan ut som en sårskorpa. Kanske det är levrat blod under som gör den så svart till färgen.
Du får nog kolla upp direkt, inga problem. Med just melanoma ska man ju inte vänta alls. Och det bästa av allt är ju att om man tar det tidigt så blir man botad till hundra procent. Det är alltså inte riktigt som andra cancersorter där det alltid sägs "en gång cancer, alltid cancer".
Det finns ju riktlinjer för just elakartad hudcancer men det är inte satt i sten. Melanoma kan även se ofarlig ut och som gör att man inte kollar upp det. Det kan vara mindre än bakändan på en penna, den kan vara jämn i kanterna och den behöver inte vara flerfärgad och skrovlig.
Lycka till, det kommer nog gå bra.
De ska ringa mig från VC 13,40 idag. Hade hoppats på att få tid idag men antar att jag inte kommer få det när de ringer upp så sent. Jag hoppas iaf att de tar mig på allvar. De har säkert en hel del hypokondriker som vill ha tider dagligen kan jag tänka mig, så de tar kanske inte folk som "är säker på att jag har cancer" på allvar..
Jag tror ju att jag har skivepitelcancer då det ser precis ut som det. Du kan googla (keratoakantom) för bilder. Anledningen till att jag inte tror att det är keratoakantom (som är ofarligt) är för att den tydligen växer väldigt fort medan cancern gör det inte (annars ser de typ likadana ut) och min har inte vuxit snabbt. Känns dock bra (även om jag såklart inte vet) att det inte verkar vara malignt melanom (som är mycket mer dödlig än den cancern jag tror att jag har).
Jag kanske tar detta hårdare än en del andra men min mamma gick bort i cancer för ett tag sedan och vården missbedömde hennes cancer flera gånger så när den väl upptäcktes levde hon bara i tre månader efter det. Jag är alltså smärtsamt medveten om hur man en dag kan vara frisk och en annan dag död.