• biltokig

Ta bort mönster i kakel?

Hej, har kakel i mitt badrum där det är en dekorrand runt hela rummet. Tycker inte om detta så skulle vilja ta bort det om det är möjligt. Jag tror kaklet är tillverkat med det här mönstret så det kanske sitter under någon klarlack om jag har otur? Har inte lyckats få bort något med stålull och vim. Eller finns det något sätt att ta bort den?

• Svar på tråden Ta bort mönster i kakel?
  • StevenDiese

Du ska nog inte försöka ta bort ytlagret. Tar du bort det öppnar du upp plattan och kan ev släppa igenom vatten.

Bättre du köper kakeldekor som är en klisterfilm man sätter på plattan.

• Nyfikna72

Kakel är keramik och det som ev sitter på ytan bränns fast...........lär nog inte gå att få bort annat än att du byter plattan eller täcker med nåt annat.

• EnAnonumius
    biltokig skrev 2016-07-03 12:49:11 följande:
    Hej, har kakel i mitt badrum där det är en dekorrand runt hela rummet. Tycker inte om detta så skulle vilja ta bort det om det är möjligt. Jag tror kaklet är tillverkat med det här mönstret så det kanske sitter under någon klarlack om jag har otur? Har inte lyckats få bort något med stålull och vim. Eller finns det något sätt att ta bort den?
    Kakelplattor är gjord av lera och ytterlagret är av glasyr.. 
    Jämför med porslinsmugg.

Så ja det finns ett sätt att få bort det. Antingen så målar du över med kakelfärg eller så knackar du loss kakelplattorna och sätter dit nya.

Kakelfärg kan man köpa på typ Bauhaus, Hornbach, Flügger Färg etc..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • biltokig

Okej då vet jag, tack så mycket :)

Svar på tråden Ta bort mönster i kakel?