• Anonym (Me)

Behöver hjälp

Jag har en eller kanske flera funderingar vad gäller det här med barn och Ni här inne verkar så erfarna så Ni kanske kan tipsa eller dela med Er av egna erfarenheter.

Jag har barn med en pappa som har ganska stort ointresse i sina barn. Vi bodde efter separationen båda i samma kommun men nu har han flyttat till annan kommun, jag har barnen skrivna hos mig och har alltid haft, och nu när jag vill ta barnen och flytta till mitt livs kärlek så säger han nej. Jag har räknat ut att han under det senaste året haft barnen ca 20% och då har vi delad vårdnad.. Han har aldrig varit med på utv,samtal, luciafirande, skolavslutningar eller nånting.
    Jag funderar på att bara flytta och skicka en flyttanmälan och så kommer ju han få en lapp i sin brevlåda som han inte kommer att godkänna och då blir det en vårdnadstvist. Han har alltid prioriterat sitt jobb före sina barn och alltid haft ursäkter till både det ena och det tredje.
    Jag "vann" rätten till hela barnbidraget hos FK då barnen mer eller mindre alltid är hos mig.Jag blir besviken på han att han ska förstöra för mig bara för att jäklas... Varför ska jag inte få flytta då han själv gjort det?

Det handlar inte om att jag ska ta barnen ifrån honom utan att jag vill bo med den jag älskar och barnen säger själva att de vill flytta med mig. De har massa vänner där min kille bor och där deras pappa bor har de inga vänner alls.

Jag funderar på att bara ta mitt pick och pack och flytta men vad händer då?
    Nån som har koll?

• Svar på tråden Behöver hjälp
  • Anonym (A)

Det bästa är förmodligen att kunna prata och komma överens, men dagens svenska system fungerar så att om du flyttar med barnen och pappan inte skriver under flyttanmälan så skrivs barnen på nya adressen hos dig ändå. Det jag skulle råda till är dock att inte göra detta i första läget utan prata med pappan (genom socialtjänsten kanske är en bra idé), för att informera honom om var barnen tar vägen.

Flyttar ni långt? Är barnen små? Tänker eftersom han själv flyttat, men det behöver ju inte betyda så mycket (man kan ju bo rätt nära varandra trots olika kommuner)

• Myling

Hur långt från er flyttade pappan? Hur långt från pappan flyttar du nu? Hur långt från ursprungsorten?

• Anonym (Me)
    Anonym (A) skrev 2016-07-04 20:34:34 följande:

Det bästa är förmodligen att kunna prata och komma överens, men dagens svenska system fungerar så att om du flyttar med barnen och pappan inte skriver under flyttanmälan så skrivs barnen på nya adressen hos dig ändå. Det jag skulle råda till är dock att inte göra detta i första läget utan prata med pappan (genom socialtjänsten kanske är en bra idé), för att informera honom om var barnen tar vägen.

Flyttar ni långt? Är barnen små? Tänker eftersom han själv flyttat, men det behöver ju inte betyda så mycket (man kan ju bo rätt nära varandra trots olika kommuner)

Grejen är att det går inte att prata med honom om det för han tror i sin lilla bubbla att han är världens bästa pappa och han verkar tro att han gör allt för sina barn... Vi var på kommunens samarbetssamtal för nåt år sen och det blev pannkaka...

Jag skulle isåfall flytta ca 5 mil fågelvägen. Barnen ska nu börja i 2a klass i skolan så de är väl medvetna varje gång pappa missar att ringa eller dyka upp osv.

• Anonym (Me)
    Myling skrev 2016-07-04 20:41:09 följande:

Hur långt från er flyttade pappan? Hur långt från pappan flyttar du nu? Hur långt från ursprungsorten?

Han flyttade ca 5-6 mil och det är istort sätt så långt som jag skulle flytta ifrån ursprungsorten så totalt från han blir det ca 10-11 mil
  • Anonym (A)

Då är ju barnen också så pass stora att de är medvetna om vad de vill, även om de inte är tillräckligt stora att bestämma själva än. Men hursomhelst kan ju inte du vänta i flera år på att leva med din kärlek. Hmm svårt... Gissar att inte kärleken kan flytta till dig?

Hur ser umgänget ut idag? Är de hos pappan varannan vecka eller har ni delat upp det på annat vis?

Anonym (Me) skrev 2016-07-04 20:56:47 följande:

Grejen är att det går inte att prata med honom om det för han tror i sin lilla bubbla att han är världens bästa pappa och han verkar tro att han gör allt för sina barn... Vi var på kommunens samarbetssamtal för nåt år sen och det blev pannkaka...

Jag skulle isåfall flytta ca 5 mil fågelvägen. Barnen ska nu börja i 2a klass i skolan så de är väl medvetna varje gång pappa missar att ringa eller dyka upp osv.

• Anonym (Me)
    Anonym (A) skrev 2016-07-04 21:10:07 följande:

Då är ju barnen också så pass stora att de är medvetna om vad de vill, även om de inte är tillräckligt stora att bestämma själva än. Men hursomhelst kan ju inte du vänta i flera år på att leva med din kärlek. Hmm svårt... Gissar att inte kärleken kan flytta till dig?

Hur ser umgänget ut idag? Är de hos pappan varannan vecka eller har ni delat upp det på annat vis?

Tanken är att de ska vara varannan vecka men de har inte varit hos sin pappa på tre veckor nu och så är det hela tiden. De är där max typ 4-5 dagar i månaden... Därav att jag känner att jag inte ska behöva bo kvar. Jag vantrivs här där jag bor, vårt gamla gemensamma hus som jag bor kvar i.. Jag har bott kvar för barnens skull men nu har det gått snart 4 år sen jag träffade min kärlek så nu känner jag väl lite att det är min "tur"..
  • Anonym (A)

Jag hade vänt mig till familjerätten först i ditt fall. Om man flyttar så att det blir ca 10 mil emellan er föräldrar är varannan vecka en omöjlig sak att lösa med skola och fritids. Jag tycker det är mest moraliskt riktigt att prata om detta och lösa situationen (han eller du blir helgförälder) innan man bara flyttar.

Pappan gjorde inte rätt när han flyttade men two wrong does not make one right som det heter. Rent tekniskt skulle pappan kunna få ett "ryck" och flytta längre bort från dig och ta barnen med sig, det är ett högt spel att riskera det. För om du minns det jag skrev innan så kan en vårdnadshavare flytta med barnen och få dem skrivna hos sig oavsett om den andra skriver under blanketten eller inte. Jag hade inte vågat chansa...

Anonym (Me) skrev 2016-07-05 13:52:07 följande:

Tanken är att de ska vara varannan vecka men de har inte varit hos sin pappa på tre veckor nu och så är det hela tiden. De är där max typ 4-5 dagar i månaden... Därav att jag känner att jag inte ska behöva bo kvar. Jag vantrivs här där jag bor, vårt gamla gemensamma hus som jag bor kvar i.. Jag har bott kvar för barnens skull men nu har det gått snart 4 år sen jag träffade min kärlek så nu känner jag väl lite att det är min "tur"..

• Myling

Skriv upp noggrant var barnen varit varje månad sedan tidernas begynnelse. Och sen flyttar du. Eftersom barnen i praktiken bor hos dig så kommer inte pappan kunna hävda något annat inför myndigheterna. Och du flyttar inte längre än honom, eller hur?

Svar på tråden Behöver hjälp