• Anonym (TS)

Matematik - vad är vanligt att en 5-åring klarar?

Min son har nyss fyllt 5 år och jag tycker han är väldigt bra på matematik. Men är nyfiken på vad andra jämnåriga "brukar" kunna. Man tycker ju ofta att ens egna barn är bäst på saker =)

Han klarar addition som t.ex. 10+7+3=20 Han vet dessutom att 50 + 50 = 100.

Minus har han koll på upp till talet 20 ungefär. Han kan räkna 15-3 exempelvis.

Vi har också börjat lite med multiplikation upp till tvåans och treans tabell och det fixar han. Samma sak med enkel division som 6 delat på 3. Han räknar i huvudet.

Är detta mer än många andra i samma ålder kan eller är det normalt? Han kan även läsa, knäckte koden för något år sedan redan. Funderar lite på hur det ska bli i skolan men det kanske blir bra. Han är lite uttråkad på förskolan då det ofta är för lätt för honom.

• Svar på tråden Matematik - vad är vanligt att en 5-åring klarar?
  • Carambolan

Tidigare än de flesta men inte "geni"-smart, skulle jag säga.

• Anna i Hult

Mera intresserad än de flesta , är han socialt mogen också? Klarar han att vara i en grupp, följa instruktioner? Kanske börja skolan direkt och hoppa över f-klass?

• Ego Lovers

Duktig i matematik Ja! Men hur är det med resten. Hur är hans färdigheter i andra saker, social kompetens, sitta still, koncentrera sig och följa instruktioner i grupp, vänta på sin tur osv. Viktiga saker att kunna för att orka och klara av skolan. Själv tycker jag barn ska få vara barn och få leka så länge som möjligt utan krav för sedan ska de gå 10 år i grundskolan och 3 år på gymnasiet som både kräver motivation och koncentration

• Anonym (Räkna)

Min dotter kan räkna, alltså 1,2,3,4...100 och så vidare. Något annat kan hon inte, men det är nog mest för att ingen har lärt henne, men hon kan läsa.

• sextiotalist

Risken med barn som är så tidiga är just det du skriver, de kan bli uttråkade, om de inte har turen (ja, här är det turen) att få en lärare som ger dom uppgifter som passar dom. Många lärare, även om det står i studieplanen att de ska, har svårt att hantera barn som ligger utanför mallen, lite svårare med barn som fixar det de ska lära ut, läsa, skriva och räkna
    De har ett visst försprång i början, men sedan brukar barn med motsvarande potential komma ikapp.

• Anonym (sådär)

Jag tror också att det är tidigt men inte exceptionellt. Min son kunde alla multiplikationstabellerna när han var 5, men han är matematiskt lagd och har i stället lite svårare med det sociala. Nu är han 8 och man kan se att det börjar jämna ut sig bland de jämnåriga. De flesta klarar nu basmatte med enklare multiplikationer och sonen klarar nu det sociala samspelet allt bättre.

Alla barn är individer och utvecklas i olika takt, men de allra flesta ligger på ungefär samma nivå när de börjar mellanstadiet. Då kan man se tydligare vilka som är "mer lämpade" för olika ämnen.

Själv har jag alltid varit bra på matematik och språk men haft noll tolerans för det sociala rankingspelet

• Anonym (A)

Min äldsta var rätt så tidig med matte. Lillasyster som snart är fem klarar addition till minst 10 och viss subtraktion. Hon kan ramsräkna upp till ca 80.

Kan ju säga att i förskoleklass tränar de väldigt mycket addition upp till 10, så din son är rätt så tidig.

Inför nästa års skolval kan det vara värt att kolla upp hur olika skolor jobbar med barn som ligger lite före.

Min son tyckte matten var tråkig i höstas, men får numera jobba i en extrabok på högre nivå och behöver inte aktivt delta i alla mattegenomgångar. Dessutom har han och en kompis en mattelektion i veckan då de får gå till specialläraren för att få extra stimulans.

• Ego Lovers
    sextiotalist skrev 2016-07-05 09:07:35 följande:

Risken med barn som är så tidiga är just det du skriver, de kan bli uttråkade, om de inte har turen (ja, här är det turen) att få en lärare som ger dom uppgifter som passar dom. Många lärare, även om det står i studieplanen att de ska, har svårt att hantera barn som ligger utanför mallen, lite svårare med barn som fixar det de ska lära ut, läsa, skriva och räkna
    De har ett visst försprång i början, men sedan brukar barn med motsvarande potential komma ikapp.

Risken finns även att de "duktiga" barnen får bli hjälplärare åt sina klasskamrater precis som de tysta snälla barnen får bli den som får sitta jämte de stökiga barnen. Ibland kan de te sig så knasigt att tysta lugna barn sätts med stökiga barn när båda kanske egentligen har en npf och svår koncentrationssvårigheter, den lugna Add och den stökige adhd. Men tyvärr ser det ut så här
  • sextiotalist
    Ego Lovers skrev 2016-07-05 18:37:56 följande:
    Risken finns även att de "duktiga" barnen får bli hjälplärare åt sina klasskamrater precis som de tysta snälla barnen får bli den som får sitta jämte de stökiga barnen. Ibland kan de te sig så knasigt att tysta lugna barn sätts med stökiga barn när båda kanske egentligen har en npf och svår koncentrationssvårigheter, den lugna Add och den stökige adhd. Men tyvärr ser det ut så här
    Fullt medveten om detta. Det är tyvärr inte ovanligt. Min systerdotter flyttades till en friskola inför högstadiet pga detta.
    Själv så hamnade jag också ibland i den sitsen. Sonen hade "tur" han fick sin utveckling under högstadiet, innan dess så var han inte alls bland toppeleverna. När han väl var på topp, så hade man passerat åren då de duktiga eleverna fick vara hjälpredor.
  • Anonym (sen)

Mitt barn har precis lärt sig räkna till 10

Svar på tråden Matematik - vad är vanligt att en 5-åring klarar?