• Sejnulla

Föda barn i USA

Hej! Jag och tjejen fick precis veta att vi är gravida. Vi lever och jobbar i los angeles och har båda visum. 

Jag har hört att om ett barn blir fött i usa så får det automatiskt medborgarskap här vilket är helt okej antar jag, men till detta hör också att jag är svensk och hon är norsk. 

Tre länder som är med i blandingen och jag vet inte riktigt vad det innebär för oss. 

Är det någon som har varit med om en liknande situation eller vart jag kan vända mig för att få mer information? 

Tack! 

• Svar på tråden Föda barn i USA
  • lilly

Precis som du säger går USA under "jus soli" dvs att man förvärvar medborgarskap i det land man föds i oavsett föräldrarnas medborgarskap. Sverige tillämpar jus sangunis vilket innebär att man får det medborgarskap föräldrarna har. Vad jag lyckats googla fram använder Norge sig av samma princip som Sverige. Det räcker att en förälder till barnet är svensk medborgare för att barnet ska bli det också, numera är män och kvinnor likställda i den bestämmelsen. Skatteverket kan ju se att du är svensk medborgare när barnet registreras i Sverige, men är ni inte gifta krävs möjligtvis ett faderskapsintyg som visar att du är fadern.
    Däremot låter det konstigt att ert barn eventuellt får tre medborgarskap, amerikanskt, norskt och svenskt. Ring till ambassaderna och hör, kanske kan ni "avsäga" er det amerikanska medborgarskapet på något sätt.

• tower40

Inga större problem med trippla medborgarskap såvida det inte skulle vara så att något medborgarskap inte erkänns av något land men kombon norsk/svensk/amerikanskt känns kanske inte som någon högoddsare i det avseendet.

Eventuella nackdelar är väl möjligtvis att man kan bli nekad konsulär hjälp om man grips i ett land och något medborgarskap inte erkänns av det landet. Men förhoppningsvis ska väl inte erat barn bli inblandat i något som leder till något de första åren i livet iallafall. Det man får tänka på är om man reser en del mellan länderna att man bör använda pass för samma medborgarskap på både dit- och hemvägen, kan bli lite trixigt annars eventuellt.

I övrigt finns det väl inga större nackdelar med trippla medborgarskap för ert barn som jag kan se. Blir erat barn en duktig idrottare kan han ju välja att tävla för det landet där det är minst konkurrens i sporten t.ex. Nej skämt å sido, några större nackdelar finns det inte utöver de ovan nämnda som jag kan se det. Men kanske har någon annan mer kunskaper.

• elyse

Ja, kolla upp detta med militärtjänstgöring. Har en bekant som är född i Mexiko (svenska föräldrar) och det var inte lätt att slippa undan.

• elyse
    Tow2Mater skrev 2016-07-09 03:28:31 följande:

USA har inte militärtjänst. Har Sverige kvar det?

Då är det ju lugnt på den punkten. Sverige har inte haft allmän värnplikt på många år.
  • Tow2Mater

Som amerikansk medborgare måste man som vuxen alltid deklarera i USA och rapportera sina tillgångar i hela världen. Men barnet kan ju säga upp sitt medborgarskap då det blir vuxen om det vill, men det kan ju kosta lite pengar.

"passage of the Foreign Account Tax Compliance Act, which requires U.S. residents and overseas residents to report certain foreign bank accounts or face penalties. ...
    They can always choose to give up their U.S. passport if they want....

Formally renouncing U.S. citizenship can be costly: the current fee is $2,350 and must be paid to the Department of State?s Consular Services. However, between the ages of 18 and 181/2, individuals can renounce U.S. citizenship at no cost (if they also have not been U.S. residents for 10 taxable years before relinquishment) because they are not yet considered ?covered expatriates."

http://blogs.wsj.com/expat/2015/02/18/when-american-expats-dont-want-their-kids-to-have-u-s-citizenship/

• Seven Costanza
    Tow2Mater skrev 2016-07-09 05:12:00 följande:

Som amerikansk medborgare måste man som vuxen alltid deklarera i USA och rapportera sina tillgångar i hela världen. Men barnet kan ju säga upp sitt medborgarskap då det blir vuxen om det vill, men det kan ju kosta lite pengar.

"passage of the Foreign Account Tax Compliance Act, which requires U.S. residents and overseas residents to report certain foreign bank accounts or face penalties. ...

They can always choose to give up their U.S. passport if they want....

Formally renouncing U.S. citizenship can be costly: the current fee is $2,350 and must be paid to the Department of State?s Consular Services. However, between the ages of 18 and 181/2, individuals can renounce U.S. citizenship at no cost (if they also have not been U.S. residents for 10 taxable years before relinquishment) because they are not yet considered ?covered expatriates."

blogs.wsj.com/expat/2015/02/18/when-american-expats-dont-want-their-kids-to-have-u-s-citizenship/

Off topic: Har du någon insikt i varför det är så krångligt att deklarera i USA jämfört med. Sverige? I USA känner ju många helt vanliga arbetstagare att de måste anlita expert för att hjälp till med deklarationen, medan i Sverige räcker det att logga in på Skatteverkets hemsida, kolla igenom och trycka på godkänn om allt ser rätt ut. Jag har ett barn fött i USA och detta med taxeringen ser jag som negativt i och med att detta liksom en hel del annat administrativt känns så omodernt och besvärligt jämfört med Sverige. Mycket utgår fortfarande ifrån att du måste vara på plats och stå i kö i timmar för att få service, eller anlita experthjälp för något du i Sverige lyckas göra själv. Vad beror det på?
  • snedtak
    Seven Costanza skrev 2016-07-09 06:46:44 följande:
    Off topic: Har du någon insikt i varför det är så krångligt att deklarera i USA jämfört med. Sverige? I USA känner ju många helt vanliga arbetstagare att de måste anlita expert för att hjälp till med deklarationen, medan i Sverige räcker det att logga in på Skatteverkets hemsida, kolla igenom och trycka på godkänn om allt ser rätt ut. Jag har ett barn fött i USA och detta med taxeringen ser jag som negativt i och med att detta liksom en hel del annat administrativt känns så omodernt och besvärligt jämfört med Sverige. Mycket utgår fortfarande ifrån att du måste vara på plats och stå i kö i timmar för att få service, eller anlita experthjälp för något du i Sverige lyckas göra själv. Vad beror det på?
    Ännu mer OT, men det är inte bara USA som är krångligt när det kommer till administration. Har bott i två europeiska länder under en längre tid och vissa saker som var superenkla i Sverige (logga in på en webbplats med e-leg och trycka på en knapp) krävde flera fysiska besök på motsvarade skatteverket eller "stadskontoret". Gärna med en större bunt stämplade och underskrivna papper.

Sen fanns det förstås andra saker i utlandet som var smidiga och som jag saknar.
  • Tow2Mater
    Seven Costanza skrev 2016-07-09 06:46:44 följande:
    Lagen ändrades for några år sen om att man måste uppge/taxera världsvid inkomst. Vet inte varfor. Gissar bara de i sina forsok att komma åt skattesmitare gor det svårare for vanliga arbetare.

Annars är det inte så krångligt att deklarera i USA heller. Man gor det lätt själv, speciellt idag då det finns datorprogram där man bara svarar på färdigställda frågor, man behover inte ens läsa igenom papper med halvkrånglig skatteregeltext. Men det finns tre bitar man måste gora separat; federal, statlig och sen lokal skatt. Eftersom de skiljer sig så mycket beroende på var man bor.

Att stå i kö i timmar för att få service har jag aldrig hort nån gora; kanske typ  socialbidragstagare och låginkomsttagare utan gymnasieutbildning som anlitar den gratis hjälp de kan få av kommunen under vissa tider?
  • Seven Costanza
    Tow2Mater skrev 2016-07-09 20:28:12 följande:

Lagen ändrades for några år sen om att man måste uppge/taxera världsvid inkomst. Vet inte varfor. Gissar bara de i sina forsok att komma åt skattesmitare gor det svårare for vanliga arbetare.

Annars är det inte så krångligt att deklarera i USA heller. Man gor det lätt själv, speciellt idag då det finns datorprogram där man bara svarar på färdigställda frågor, man behover inte ens läsa igenom papper med halvkrånglig skatteregeltext. Men det finns tre bitar man måste gora separat; federal, statlig och sen lokal skatt. Eftersom de skiljer sig så mycket beroende på var man bor.

Att stå i kö i timmar för att få service har jag aldrig hort nån gora; kanske typ  socialbidragstagare och låginkomsttagare utan gymnasieutbildning som anlitar den gratis hjälp de kan få av kommunen under vissa tider?

Ok kanske beror på vad man menar med krångligt att göra själv - har inte gjort det själv än så jag undrar ju, men enligt de svenskar vi haft kontakt med som är permanent bosatta så tar det ändå flera timmar för dem att sitta med familjens deklarationer, medan det som sagt i Sverige tar max fem minuter att logga in, kolla igenom och godkänna. Men då beror det ju säkert på, som du säger, att det är tre olika skatter att fixa.

Det som vi och/eller folk vi känner behövt stå i kö för i minst en timme (där det åtminstone på det lokala kontoret inte gått att förboka tid utan bara drop in) var för att få social security number, birth certificate, pass och körkort.
  • Seven Costanza
    snedtak skrev 2016-07-09 12:11:37 följande:

Ännu mer OT, men det är inte bara USA som är krångligt när det kommer till administration. Har bott i två europeiska länder under en längre tid och vissa saker som var superenkla i Sverige (logga in på en webbplats med e-leg och trycka på en knapp) krävde flera fysiska besök på motsvarade skatteverket eller "stadskontoret". Gärna med en större bunt stämplade och underskrivna papper.

Sen fanns det förstås andra saker i utlandet som var smidiga och som jag saknar.

Nej jag vet att det inte bara är USA men ändå. Frankrike t ex har jag hört ska vara väldigt byråkratiskt och krångligt.
  • Tow2Mater
    Seven Costanza skrev 2016-07-10 09:16:50 följande:
    Ok kanske beror på vad man menar med krångligt att göra själv - har inte gjort det själv än så jag undrar ju, men enligt de svenskar vi haft kontakt med som är permanent bosatta så tar det ändå flera timmar för dem att sitta med familjens deklarationer, medan det som sagt i Sverige tar max fem minuter att logga in, kolla igenom och godkänna. Men då beror det ju säkert på, som du säger, att det är tre olika skatter att fixa.

Det som vi och/eller folk vi känner behövt stå i kö för i minst en timme (där det åtminstone på det lokala kontoret inte gått att förboka tid utan bara drop in) var för att få social security number, birth certificate, pass och körkort.
    Aven i USA kan man ju deklarera med en enklare blankett, eller så väljer man den mer komplicerade "itemized" om man t ex har olika lån, akier mm och kan gora avdrag. Den forenklade har bara ett standardavdrag som ofta täcker allt om man inte har just huslån, studielån mm. Men så enkelt som i Sverige är det ju inte, det tar mer tid.

Hos oss soker man pass på posten, och  det är inte krångligare än att uppsoka en svensk polisstation. Korkort fixas hos DMV, och ja där kan det tidvis vara koer.
  • Raggsockan

Har inget med medborgarskap o göra och ni kanske har koll på den biten. Men kan va bra o kolla upp tjejens försäkringar - vad som gäller om ni väljer o föda ungen där borta med sjukhuskostnader osv, lika så om bebis skulle titta ut tidigt och behöva vård?

Svar på tråden Föda barn i USA