• Anonym (Kluven)

    Oroad när barnet är hos sin pappa

    För ett år sedan separerade jag och min sons pappa. Har varit mycket strul så vi har varit hos familjerätten. Han är där varannan helg och min son blir alltid ledsen när jag förklarar att han ska åka till sin pappa.

    Problemet är att jag inte anser att pappan tänker på vår sons säkerhet och det har gjort mig väldigt orolig.

    Senast när jag hämtade sonen var han själv utomhus och hans pappa var inne. Min son är inte ens 3 år och kan sticka iväg hur lätt son helst och det kör många bilar på den vägen och allt möjligt skulle kunna hända.

    Talade då om för honom att det inte är acceptabelt att lämna honom själv sådär. Sedan så småpratade vi lite om hur helgen varit och hur framtiden ser ut och att pappan då berättar att han ska ta över en hund åt en av hans vänner. En kamphund som är rädd för människor. Här började alla varningklockor ringa. Hur kan han helt seriöst överväga att ta emot en hund som har problem med människor när han har ett litet barn?

    Vill gärna ha råd på hur jag ska hantera detta. Ska jag återta kontakten med familjerätten, be om ensamvårdnad eftersom pappan tydligt nog inte ser över sonens säkerhet?

  • Svar på tråden Oroad när barnet är hos sin pappa
  • Anonym (Kluven)

    Jag vill inte ha ett avslutat umgänge men däremot vill jag att pappan ska fundera på hans konsekvenstänkande då det är vår gemensamma sons säkerhet som står på spel. Pappan har alla möjligheter att träffa honom och jag är inte en omöjlig person men dessa saker är inte acceptabla.

  • Längtar88

    Jag hade krävt övervakade umgängen. Då får de träffas, barnet får ut mer av tiden med sin pappa och du kan känna dig trygg med vetskapen om att en ansvarsfull vuxen är med.

    Prata med familjerätten igen

  • Anonym (Kluven)

    Det var ett väldigt bra råd. Tack!

  • Anonym (Voff)

    Alla hundar kan attackera till och med den lilla chihuahuan. Han kanske tog åt sig angående utomhus?

  • Brumma

    Hur bor han?

    Vår son är inte riktigt tre än men har varit ute själv sedan ngn månad tillbaka . Han är en rymmer så vi har koll inifrån. Hans äldre bror började vara ute när han var två ungefär - självklart med koll från oss inifrån.

    Vi bor enskilt utan någon väg i närheten.

    Äldre systern fick inte vara ute själv förrän hon var runt fem och vi flyttade till hus. Innan det bodde vi i lägenhet och där ville vi inte att hon skulle vara ute ensam.

    Så - hur bor de? :)

    Gällande hunden - HUR har den problem med människor? Har den blivit slagen? Är den aggressiv?

    Att det är en sk kamphund vet jag inte riktigt vad det har med saken att göra..?

  • Brumma
    Längtar88 skrev 2016-07-05 11:42:46 följande:

    Jag hade krävt övervakade umgängen. Då får de träffas, barnet får ut mer av tiden med sin pappa och du kan känna dig trygg med vetskapen om att en ansvarsfull vuxen är med.

    Prata med familjerätten igen


    Varför skulle barnet få ut ner av umgänget om det var övervakat?
  • Längtar88
    Brumma skrev 2016-07-05 15:36:51 följande:

    Varför skulle barnet få ut ner av umgänget om det var övervakat?


    För de första skulle inte pappan sitta inne och låta barnet leka ensamt ute. Och kan en förälder gå över den gränsen tror jag knappast det är mer lek inomhus tillsammans. Övervakat blir antingen att pappan anstränger sig mer vid umgängen eller får påpekning/anmälning eller liknande pga sitt försummade beteende. Vanligast med första alternativet skulle jag tro.
  • Brumma
    Längtar88 skrev 2016-07-05 15:58:43 följande:

    För de första skulle inte pappan sitta inne och låta barnet leka ensamt ute. Och kan en förälder gå över den gränsen tror jag knappast det är mer lek inomhus tillsammans. Övervakat blir antingen att pappan anstränger sig mer vid umgängen eller får påpekning/anmälning eller liknande pga sitt försummade beteende. Vanligast med första alternativet skulle jag tro.


    Du sitter på allvar och påstår att föräldrar som låter sina barn leka ute -ensamma - inte engagerar sig i barnen, borde ha övervakning när de umgås med sina barn och försummar barnen.

    Förlåt men det var nog faktiskt något av det dummaste jag hört....
  • Längtar88
    Brumma skrev 2016-07-05 16:31:52 följande:

    Du sitter på allvar och påstår att föräldrar som låter sina barn leka ute -ensamma - inte engagerar sig i barnen, borde ha övervakning när de umgås med sina barn och försummar barnen.

    Förlåt men det var nog faktiskt något av det dummaste jag hört....


    ärligt talat om en förälder kan lämna sitt inte ens 3 åriga barn ensam ute nära en trafikerad väg så då ringer varningsklockor ja.
  • BeautifulMoments

    Tror ni verkligen det fungerar så? Att mamman bara bestämmer att umgänget ska bli övervakat sen blir det så bara för hon tycker det? Om pappan har samma åsikt om mamman, tror ni även han bara kan säga "så nu ska umgänget vara övervakat" sen får mamman inte ha barnet ensamt?

    Och jo jag har läst TS åsikt i trådstarten. Men det är just det, en åsikt! Efter separation är detta det vanligaste senariot som uppstår.

    Du får inte ensam vårdnad pga något sånt här, inte en chans.


    My life, My choice!
  • Brumma
    Längtar88 skrev 2016-07-05 16:36:35 följande:

    ärligt talat om en förälder kan lämna sitt inte ens 3 åriga barn ensam ute nära en trafikerad väg så då ringer varningsklockor ja.


    Jag skulle vilja veta hur nära vägen går. Hur trafik den är. Hastighet. Var barnet höll till. Om pappan hade uppsikt. Osv... innan jag hävdat att pappan brister i föräldraskap, inte engagerar sig i sitt barn i övrigt (ärligt talat - en jättekonstig slutsats) och behöver övervakat umgänge...
  • Brumma

    Missade ensamvårdnads-biten.

    Nej TS. Har mycket svårt att se att ens vårdnad skulle fås pga detta. Umgängesrätt finns ju ändå (vårdnad och umgänge har inget med varandra att göra)...

  • Anonym (Linn)
    Anonym (Voff) skrev 2016-07-05 12:56:59 följande:

    Alla hundar kan attackera till och med den lilla chihuahuan. Han kanske tog åt sig angående utomhus?


    Och? Ta ditt "hundrasismtänk" och gör en egen tråd. Det är totalt olämpligt att ta dit en rädd hund om man har småbarn och dålig koll.
Svar på tråden Oroad när barnet är hos sin pappa