• kristian123

Fel i utredning

Hoppas att någon kan hjälpa mig.. det var en utredning på mina barn för ett tag sen för att barnens mamma var våldsam mot sin karl. Nu är den avslutad utan att soc gör ett piss. 
    mamman är våldsam av sig och är ganska ostabil i sitt psyke, var bla därför vi skildes för ett år sen. 
    hon har ljugit för handläggaren och hon har i sin tur skrivit in dessa falska grejer i utredningen. Handläggaren verkar inte ha alla hästar hemma heller för hon har blandat ihop grejer som jag sagt oxå. Försökt rätta till alla fel och så och handläggaren la in det som en bilaga. Får hon göra så? Hon la in det som bilaga och avslutade utredningen. Har socialen några skyldigheter efter att jag lämnat mina synpunkter? Jag är övertygad om att mina synpunkter jag lämnat är betydande för mina barn och utredningen. Det känns verkligen fel att det jag inte ens visste att jag skulle behöva bemöta inte kom med innan utredningen avslutades. Många fel och lögner i utredningen som jag fick vad har "min" bilaga för betydelse då?
    Mamman säger att hon inte ska använda våld mer och soc-tanten köper det. 
  • Svar på tråden Fel i utredning
  • Anonym (Xyz)

I regel återkommer sådana fall där utredningen läggs ner fastän det finns problem. På ett eller annat sätt brukar många sådana familjer återkomma till soc.

Ibland finns det inget samtycke hos föräldern, vilket gör att endast tvång skulle kunna vara aktuellt, men tvångsåtgärder får man inte igenom på en eftermiddag.
    Då har man inget annat val än att avsluta.

• Anonym (L)

Sakfel är de skyldiga att ändra. Anmäl till IVO. Du kan börja med att ringa IVO och fråga.

• Anonym (Xyz)

Ja, men det är extrem skillnad på att ändra i utredning/dokumentation och fatta beslut.
    De ska rätta felaktiga uppgifter, men är uppgifterna inte avgörande för fallet så ändras ju inte beslutet i ärendet per automatik.

• Anonym (sara)

Om handläggaren slutfört dokumentet med felaktig text så får hon inte gå in och ändra detta i efterhand. Istället ska man skriva in ändringarna i ett annat dokument som kompletterar utredningen, precis som hon gjort. Beslutet ändras dock bara om ändringarna medför en annan slutbedömning. 

• kristian123
    Anonym (sara) skrev 2016-07-05 18:43:42 följande:

Om handläggaren slutfört dokumentet med felaktig text så får hon inte gå in och ändra detta i efterhand. Istället ska man skriva in ändringarna i ett annat dokument som kompletterar utredningen, precis som hon gjort. Beslutet ändras dock bara om ändringarna medför en annan slutbedömning. 

När slutförs dokumentet då? Det borde rimligtvis vara efter man fått chans att lämna synpunkter och datumet för inlämning av det har passerat, eller?
  • Anonym (sara)
    kristian123 skrev 2016-07-05 19:13:46 följande:
    När slutförs dokumentet då? Det borde rimligtvis vara efter man fått chans att lämna synpunkter och datumet för inlämning av det har passerat, eller?
    Vanligtvis upprättas ett nytt dokument/aktanteckning efter varje kontakt eller händelse i ärendet, och då sparas det direkt. Jag vet inte hur det ser ut i ditt fall, men det känns inte så relevant ändå eftersom att beslutet är det viktiga. Hon har dokumenterat de ändringar du velat ha, mer än så kan du inte kräva. Om du är fortsatt missnöjd med beslutet så har du möjlighet att överklaga det. 
  • kristian123
    Anonym (sara) skrev 2016-07-05 19:52:33 följande:
    Vanligtvis upprättas ett nytt dokument/aktanteckning efter varje kontakt eller händelse i ärendet, och då sparas det direkt. Jag vet inte hur det ser ut i ditt fall, men det känns inte så relevant ändå eftersom att beslutet är det viktiga. Hon har dokumenterat de ändringar du velat ha, mer än så kan du inte kräva. Om du är fortsatt missnöjd med beslutet så har du möjlighet att överklaga det. 
    vad handläggaren kommit fram till är oxå viktigt. Att handläggaren kommer fram till att mammans våld har upphört för att mamman säger det och påstådda problem blir till att problemen som finns kan klaras upp hos familjerätten. det är helt j-vla befängt då jag och mamman till barnen inte behöver det.  Problemet som finns att mamman brukar våld och är psykiskt ostabil var det inte mycket med i utredningen, men mycket att dessa påstådda problem och en del om mig som pappa. Jag blev väldigt förvånad att mamman sagt dessa grejer och att bla handläggaren skrev att jag sagt att mamman INTE brukat våld mot mig. Jag har sagt det och beskrev kring det.
  • Anonym (sara)
    kristian123 skrev 2016-07-05 20:40:32 följande:
    vad handläggaren kommit fram till är oxå viktigt. Att handläggaren kommer fram till att mammans våld har upphört för att mamman säger det och påstådda problem blir till att problemen som finns kan klaras upp hos familjerätten. det är helt j-vla befängt då jag och mamman till barnen inte behöver det.  Problemet som finns att mamman brukar våld och är psykiskt ostabil var det inte mycket med i utredningen, men mycket att dessa påstådda problem och en del om mig som pappa. Jag blev väldigt förvånad att mamman sagt dessa grejer och att bla handläggaren skrev att jag sagt att mamman INTE brukat våld mot mig. Jag har sagt det och beskrev kring det.
    Jag förstår din frustration, och jag säger inte att hennes bedömning var korrekt. Dock är det så att hon har ett val, att ompröva utifrån de uppgifter du bett henne korrigera, eller vidhålla sin tidigare bedömning eftersom hon inte tycker att de uppgifterna påverkar hennes redan fattade beslut. Hon har valt att inte ompröva, så då återstår bara att överklaga beslutet.
  • Anonym (L)
    Anonym (sara) skrev 2016-07-05 18:43:42 följande:

Du blandar ihop journalföring med beslutsunderlag. Det är inte samma sak. Och vad gäller utredningsdokumentet i BBIC är detta inte slutligt förrän kommuniceringstiden gått ut och beslut fattats. Innan dess står beslutet som "förslag till beslut". Dels då sakfel ska kunna rättas men också då förslaget till beslut inte behöver bli det slutliga beslutet, t ex om parterna inte samtycker till insatser.
  • kristian123
    Anonym (sara) skrev 2016-07-05 20:45:06 följande:
    Jag förstår din frustration, och jag säger inte att hennes bedömning var korrekt. Dock är det så att hon har ett val, att ompröva utifrån de uppgifter du bett henne korrigera, eller vidhålla sin tidigare bedömning eftersom hon inte tycker att de uppgifterna påverkar hennes redan fattade beslut. Hon har valt att inte ompröva, så då återstår bara att överklaga beslutet.
    ovetandes vad mamman sagt till handläggaren så har jag beskrivit om hur jag och mamman brukar göra för handläggaren frågade om jag ville gå till familjerätten med mamman på samtal. jag tyckte att det var konstigt att hon frågade det här men förstår det nu i efterhand. Jag frågade varför vi skulle behöva det och då kunde väl hon talat om problemen som mamman ljugit om så jag fick chans att säga att det inte är sant. Hon trodde kanske att jag inte ville säga dom här grejerna som jag och mamman skulle ha problem med, det som jag sagt om hur jag och barnens mamma samarbetar i olika grejer för barnen har hon inte skrivit med bara vad mamman sagt och då står det att samarbete är problemet som finns. Det problemet finns ju inte utan att barnen är med om dåliga grejer när dom får se mamman brukar våld och hur hon kan vara när hon är ostabil. Jag tycker själv att jag är en bra pappa och det ont det gör fan ont att det oxå står några grejer om mig som inte är sant. Inga allvarliga grejer men ändå. Och att tanten på soc blandat ihop vad jag har sagt och även skrivit grejer jag INTE ens har sagt. Undrar om hon blivit senil och behöver tas ur tjänst. Tanten tog med det här med mammans våld väldigt lite som att det inte är det väsentliga och lite vad jag sagt som är bra och vad som inte är bra med mamman hur hon är och så. Jag vill bara att mina barn ska ha det bra och inte vara med om sånt och bli behandlade som dom förtjänar. Känns som att dom blir trampade på, svårt att komma ifrån den känslan. 
  • Anonym (andas)

Du behöver lugna ner dig lite och sedan ta nya tag.
    Om du uttryckt dig till utredaren på samma sätt som du gjort i den här tråden är det inte konstigt att det blivit fel. Det du behöver göra är att skriva en ansökan om överklagande och se till så att den är begriplig. Be någon om hjälp om du själv har problem med språket.

Exempel:
    "Det problemet finns ju inte utan att barnen är med om dåliga grejer när dom får se mamman brukar våld och hur hon kan vara när hon är ostabil. "
    "
    Och att tanten på soc blandat ihop vad jag har sagt och även skrivit grejer jag INTE ens har sagt. Undrar om hon blivit senil och behöver tas ur tjänst. Tanten tog med det här med mammans våld väldigt lite som att det inte är det väsentliga och lite vad jag sagt som är bra och vad som inte är bra med mamman hur hon är och så. "
    Jag läste dessa stycken säkert fyra gånger innan jag förstod dem. Om du uttrycker dig så när du pratar med handledaren har hon mycket små chanser att få det rätt.

En mening i taget! Ett problem i taget! Nu kommer det massor av ord som haglar och inte hänger ihop.

• kristian123
    Anonym (L) skrev 2016-07-06 00:23:36 följande:
    Du blandar ihop journalföring med beslutsunderlag. Det är inte samma sak. Och vad gäller utredningsdokumentet i BBIC är detta inte slutligt förrän kommuniceringstiden gått ut och beslut fattats. Innan dess står beslutet som "förslag till beslut". Dels då sakfel ska kunna rättas men också då förslaget till beslut inte behöver bli det slutliga beslutet, t ex om parterna inte samtycker till insatser.
    sakfel ska tydligen ha rättats till med en bilaga och jag undrar fortfarande vad den då har för betydelse. står det tex att jag sagt något som jag INTE har sagt i utredningen och sakfelet är rättat av mig själv i en bilaga kan man tro att jag hittat på det känns det som och annat som inte är sant.
  • kristian123
    Anonym (andas) skrev 2016-07-06 13:12:23 följande:

Du behöver lugna ner dig lite och sedan ta nya tag.
    Om du uttryckt dig till utredaren på samma sätt som du gjort i den här tråden är det inte konstigt att det blivit fel. Det du behöver göra är att skriva en ansökan om överklagande och se till så att den är begriplig. Be någon om hjälp om du själv har problem med språket.

Exempel:
    "Det problemet finns ju inte utan att barnen är med om dåliga grejer när dom får se mamman brukar våld och hur hon kan vara när hon är ostabil. "
    "Och att tanten på soc blandat ihop vad jag har sagt och även skrivit grejer jag INTE ens har sagt. Undrar om hon blivit senil och behöver tas ur tjänst. Tanten tog med det här med mammans våld väldigt lite som att det inte är det väsentliga och lite vad jag sagt som är bra och vad som inte är bra med mamman hur hon är och så. "
    Jag läste dessa stycken säkert fyra gånger innan jag förstod dem. Om du uttrycker dig så när du pratar med handledaren har hon mycket små chanser att få det rätt.

En mening i taget! Ett problem i taget! Nu kommer det massor av ord som haglar och inte hänger ihop.

Du har rätt. Jag har inte läst vad jag skrivit och är bättre på språket än hur jag skrivit här. Jag är lugn som person men när jag tänker på det här får jag kämpa lite med att känna lugn inombords. Skriver rakt ut bara. Ursäkta. Jag har inte uttryckt mig på samma sätt när jag pratat med handläggaren. Det verkar inte så men jag är tydlig, saklig och väldigt bra på att prata.   
  • kristian123

Jag kanske är fel ute men jag tänker så här att anledningen till att mamman sagt grejer som inte är sant är hennes sätt att skyla över hennes problem som är att hon kan ta till våld och inte är stabil många gånger. jag får inga direkta svar när jag pratat med henne om det här. Hon blundar för hennes problem och jag har sagt till henne att jag är väldigt besviken för detta handlar om våra barn. Jag vill ju bara att dom ska ha det bra och inte vara med om sånt här. Som det känns inom mig så får jag stå till svars för både barnen och oxå mig själv som pappa. 
    Vet någon förresten om handläggaren ska meddela mamman om mina synpunkter? Glömde fråga henne det på mötet. Jag skulle väl önska att det är vad hon ska göra och att det skulle framgå att mamman inte dementerar mina synpunkter och annat, men det kanske inte går till så?

Vill att mamman söker hjälp för sina problem.. jag har pratat med henne flera gånger genom åren. Vi hade ett långt förhållande, blev ihop redan på högstadiet och var gifta många år. Vi hade det fint men det var kämpigt med hennes stabilitet då och då, fast tillsammans höll vi allt uppe. Trodde inte det tillslut skulle ta knäcken av vårat äktenskap. Hur som helst så är hon en bra person på många sätt bara det att det som är dåligt är riktigt dåligt. Utan hennes dåliga sidor som är riktigt illa som tes ta till våld så tycker jag inte att det finns några problem hur vi har det på varsitt håll, hur vi är som föräldrar och för barnen. Men jag känner oxå hur fel det känns att någon utsätter någon för sånt. Deras egen mamma. Jag skulle inte byta henne om det var möjligt, absolut inte, men man får inte göra så mot mina barn och det är frustrerande att hon inte söker hjälp. Det är nog jobbigt för henne det här med problemen som hon har men hon har alldeles för lätt att blunda och göra det till en bagatell. Tror det är för att skydda sig själv.

• kristian123

Nu har jag äntligen fått ett hjälpande svar ifrån barnens mamma. Hon sa till mig att att hon själv tycker att det blev fel när hon sa grejer som inte är sant och invänder inte mot vad jag ville lämna synpunkter i möte med handläggaren. Ändrar hon sig med skitsnack behöver det kanske inte överklagas, jag vet inte och vad gör soc för insats med problem som mamman har. Har aldrig haft med soc att göra tidigare, det här var ingen bra upplevelse och känner mig rejält besviken på hur handläggaren hanterar hennes jobb. Tycker hon är partisk och jag menar inte att jag hellre vill att hon ska vara partisk till min fördel ist men inte fan är det att se till barnens bästa att va partisk öht. Grejer som handläggaren sagt till mig låter som att vad jag säger är skitsamma. 

Svar på tråden Fel i utredning