• MoaElis

Tandsten hos hund?

Jag misstänker att min hund har ont i en tand på grund av att hon har svårt att tugga hård mat/inte vill göra det. Men hon luktar inte illa i munnen.  Min gissning är ändå att det är tandsten som ställer till det. Det är inte jättemycket men lite, lite grönt och gult precis vid tandköttet och sedan en liiiiten rand precis ovanför som är lite röd. Det är knappt det syns men jag beställde tid hos vet på torsdag för det känns som att det måste vara något fel med tänderna. Jag antar att de först bara kollar på tänderna och att en sedan får en ny tid? Någon som vet vad det kan tänkas kosta?

Jag tittade sedan på min yngre hunds tänder och jobbigt nog såg jag hon har ännu mer tandsten, men det är "bara" gult.Jag har läst runt lite och det står att en bör borsta tänderna på hundarna varje dag för att slippa tandsten? Men vem gör det? Jag tänkte testa och se om det överhuvudtaget går i alla fall.

Men hundar behöver väl inte ha ont av att ha tandsten utan det är väl om det blir någon infektion i tandköttet av det? Någon som vet?

• Svar på tråden Tandsten hos hund?
  • Klickerträna

Är det inte hur dyrt som helst att gå och ta bort tandsten på hund?
    Min hunds tänder har också blivit gula ner mot tandköttet, men hon verkar inte ha bekymmer.
    Berätta gärna vad du får betala för det om du vet.

• Jemp

Tandsten kan leda till infektioner och tandlossning. Allt sånt syns inte för blotta ögat tyvärr.

Jag har betalat 3000 för tandstensborttagning, tyvärr är tänderna i rätt dåligt skick så vi ska tillbaka för röntgen och tandutdragning. Ytterligare ca 5000 beroende på antal tänder. Tyvärr täcker inte försäkringen.

Så ja, det är dyrt. Kolla upp det i tid och borsta tänderna. Den med dåliga tänder borstar jag nu dagligen, den andra några gånger i veckan.

• MoaElis

Jag misstänkte att det var dyrt, det är bara att hoppas att det inte blir allt för dyrt. Om de säger att det inte är/ser så farligt ut kanske det räcker att börja borsta själv. Men eftersom det ser ut som hon har problem att tugga hård mat så misstänker jag att det kan vara någon infektion. även om det inte ser så jättefarligt ut, tyckte nästan det såg värre ut på min yngre hund men hon har inga problem med det. Jag antar att alla hundar har mer eller mindre tandsten.

• Klickerträna
    Jemp skrev 2016-07-05 21:58:36 följande:

Tandsten kan leda till infektioner och tandlossning. Allt sånt syns inte för blotta ögat tyvärr.

Jag har betalat 3000 för tandstensborttagning, tyvärr är tänderna i rätt dåligt skick så vi ska tillbaka för röntgen och tandutdragning. Ytterligare ca 5000 beroende på antal tänder. Tyvärr täcker inte försäkringen.

Så ja, det är dyrt. Kolla upp det i tid och borsta tänderna. Den med dåliga tänder borstar jag nu dagligen, den andra några gånger i veckan.

Hur gamla är de? Hur länge borstar du då pt gången? Har du tandkräm? Jag har köpt borste förut och levertandkräm men jag slutade då hon inte ville och hennes tänder såg fina ut och ingen lukt. Men nu är de lite gula här och var. Vill inte det ska leda till problem.
  • Dexter dot com

Tandstenen du ser är egentligen inte problemet utan den som går upp under tandköttskanten och orsakar tandköttinflammation,tandfickor och tandlossning. Borstning dagligen på kanten mellan tand och tandkött håller problemen borta ( oftast) men först behövs oftast en tandsanering så hunden är helt ren när du börjar borsta. Det finns tyvärr inga genvägar utan daglig borstning är nödvändig ffa på mindre raser där dålig tandhälsa oftast är ärftligt.

Ska du gå till vet så gå till en som har tandröntgen och verkligen kan sanera tänder under narkos. Många kliniker har ingen röntgen och skrapar bara lite på tänderna när hunden fått lugnande dvs helt bortkastade pengar.

• Klickerträna

Men om hunden inte tycks ha problem, utan bara har gula partier, ska man ändå söka vård? Kommer det vara billigare att gå tidigt? Eller blir priset detsamma? Och är det helt lönlöst att börja borsta utan att ha tagit bort det gula?

• Dexter dot com
    Klickerträna skrev 2016-07-06 07:25:03 följande:

Men om hunden inte tycks ha problem, utan bara har gula partier, ska man ändå söka vård? Kommer det vara billigare att gå tidigt? Eller blir priset detsamma? Och är det helt lönlöst att börja borsta utan att ha tagit bort det gula?

Att gå i tid och kolla tandfickor och röntga tandhalsar bespar ju hunden väldigt mycket smärta om tex hunden har behov av tänder som måste ut och att gå i tid blir naturligtvis billigare än vänta tills tandlossningen är ett faktum då man kan behöva söva hunden och sanera flera g/år. Självklart är det ju bättre att borsta dagligen än att inte borsta alls och handlar det "bara" om missfärgade tänder är det ju rätt vanligt men eftersom TS skriver att hunden är röd i tandköttskanten är risken stor att den redan har en inflammation och även kanske tandfickor som måste rengöras.
  • Klickerträna
    Dexter dot com skrev 2016-07-06 07:38:09 följande:
    Att gå i tid och kolla tandfickor och röntga tandhalsar bespar ju hunden väldigt mycket smärta om tex hunden har behov av tänder som måste ut och att gå i tid blir naturligtvis billigare än vänta tills tandlossningen är ett faktum då man kan behöva söva hunden och sanera flera g/år. Självklart är det ju bättre att borsta dagligen än att inte borsta alls och handlar det "bara" om missfärgade tänder är det ju rätt vanligt men eftersom TS skriver att hunden är röd i tandköttskanten är risken stor att den redan har en inflammation och även kanske tandfickor som måste rengöras.
    Ja det förstår jag givetvis, att hunden slipper lida om man går i tid. Men om det bara är missfärgningar - gult - kan man börja borsta nu direkt då och be en vet bara titta till tänderna vid nästa vaccination tex, för att avgöra om det kan behövas ytterligare tandvård? För det borde väl inte göra ont om tandköttet ser bra ut och man får lov att ta på tänder och tandkött?
    Hjälper dentastix mot sånt eller är det utslängda pengar?
  • Dexter dot com
    Klickerträna skrev 2016-07-06 08:02:01 följande:
    Ja det förstår jag givetvis, att hunden slipper lida om man går i tid. Men om det bara är missfärgningar - gult - kan man börja borsta nu direkt då och be en vet bara titta till tänderna vid nästa vaccination tex, för att avgöra om det kan behövas ytterligare tandvård? För det borde väl inte göra ont om tandköttet ser bra ut och man får lov att ta på tänder och tandkött?
    Hjälper dentastix mot sånt eller är det utslängda pengar?
    Är det ingen inflammation/tandfickor/plack så kan och bör du självklart förebygga med att borsta dagligen, det kommer du bespara hunden mycket smärta på och spara mycket pengar :)
    Problemet är att det är svårt att avgöra en tandstatus genom att bara titta. Jag fick under flera år höra av vet vilka fina tänder min hund hade och så visar det sig att hon behövde dra 10 tänder pga tandlossning när jag bokade tid hos en tandspeciallist. Har rejält dåligt samvete för hur ont hon måste ha haft utan att visa det och för att jag nöjde mig med att tidigare veterinärer tog en snabbtitt i munnen.
    Men borstning är alltid bra så borsta på !
  • MoaElis

Den mottagningen som jag har bokat tid hos (den enda i stan) har ingen röntgen... Men nu har jag ju redan bokat en tid. Jag har Strömsholm inom ett rimligt avstånd, men nu har jag som sagt redan en tid imorgon men om det behövs röntgen, osv, antar jag att dem säger det. Det är ju ändå veterinärer. 

Jag har aldrig bokat tid hos veterinären, någon som gjort det som vet om det räcker att vara där till en har tiden eller om en måste anmäla sig i receptionen innan? Brukar alltid vara så lång kö där. Antar att det borde räcka att vara där tills tiden och att de då bara ropar upp en? Man lär ju betala efteråt.

Svar på tråden Tandsten hos hund?