• Anonym (Bröllop)

Kort klänning på bröllop?

Är det okej att ha en kort klänning på bröllop? Det är ett avslappnat bröllop och tänkte att det då kanske är okej med en lite kortare klänning som går en bit ovanför knäna, mellan rumpan och knän ungefär

• Svar på tråden Kort klänning på bröllop?
  • elyse

Ingen klädkod? Eller är det kavaj?

Jag kan tänka mig en sådan längd, men då gärna med ärmar och ingen urringat rygg eller så.

• Anonym (Beror på...)

Det beror på. Om klänningen är väldigt tight/urringad/baraxlad så kan det se alldeles för avklätt ut på ett bröllop. Etiketten säger strax ovanför knäna som kortast, om jag minns rätt...

• Anonym (L)

Strax ovanför knäna enligt etikett.

• Anonym (Bröllop)

Det finns ingen klädkod (tyvärr haha). Klänningen har inga ärmar men har breda axelband, är inte tajt utan sitter mer figursytt med fladdrig nederdel, en fin sommarklänning. Den går nog så högt upp som 15 cm ovanför knäna :/ va tror ni? Tänkte ha någon tunnare kofta över

• Molle67

Det är brudens dag... Så din klänning låter lite kort i mina öron, och det är inte dig folk ska titta på... Säkert jättefin men kanske lite för kort...

• Anonym (Ok)
    Anonym (Bröllop) skrev 2016-07-06 12:31:19 följande:

Det finns ingen klädkod (tyvärr haha). Klänningen har inga ärmar men har breda axelband, är inte tajt utan sitter mer figursytt med fladdrig nederdel, en fin sommarklänning. Den går nog så högt upp som 15 cm ovanför knäna :/ va tror ni? Tänkte ha någon tunnare kofta över

Helt ok tror jag. Lämpliga strumpor till gör det lite mera välklätt.
  • Anonym (Anna)

Kan du inte hitta någon annan klänning i stället? Finns ju massor ute i butikerna.

• Anonym (Hmmmmm...)

Låter billigt. Ta en lite längre klänning. Du ska inte stjäla fokus från bruden.

• Anonym (Beror på...)

Håller med här, klänningen låter för kort. En alltför kort klänning själ gärna fokus från huvudpersonerna på grund av att det är så iögonfallande.

Har varit med om det en gång. Det såg så fruktansvärt opassande ut och till och med brudparet reagerade och undrade hur hon tänkte.

• Anonym (217)
    Anonym (Bröllop) skrev 2016-07-06 12:31:19 följande:
    Låter helt ok. Tighta klänningar känns alltid kortare så detta låter inte farligt alls. Jag tycker färgerna är viktigare på gästernas kläder än själva plagget i sig =)
  • Anonym (vettochetikett)

En sån klänning funkar på ett bröllop om man är barn eller tonåring. Är man vuxen väljer man en klänning som slutar vid knäna.

• Anonym (Bröllop)

Tack för alla synpunkter :) jag beställde klänningen, men beställde också en långklänning som förhoppningsvis sitter bra. Så letar och har tid på mig, men föll verkligen för den korta. Blir den för kort behåller jag den nog ändå till nåt annat tillfälle ;)

• Anonym (Ok)
    Molle67 skrev 2016-07-06 13:05:32 följande:

strumpbyxor hjälper väl inte, den är ju lika kort för det

Det är klart, men det blir mindre naken hud än om man är barbent och ger därför ett mindre "bart" intryck.
  • Anonym (Beror på...)
    Anonym (Bröllop) skrev 2016-07-07 08:08:46 följande:

Tack för alla synpunkter :) jag beställde klänningen, men beställde också en långklänning som förhoppningsvis sitter bra. Så letar och har tid på mig, men föll verkligen för den korta. Blir den för kort behåller jag den nog ändå till nåt annat tillfälle ;)

Smart tänkt! Hoppas du får det riktigt trevligt på bröllopet!
  • Physalis

15 cm ovanför knäna låter i kortaste laget för ett bröllop. Jag hade nog frågat en annan gäst om dennes åsikt. En annan gäst för att brudparet kan känns sig tvungna att okeja om du frågar dem och gästen har mer koll än vi hur pass avslappnat bröllopet är och du kan också visa klänningen för denne.

Annars välj en annan klänning eller ha thights under.

Svar på tråden Kort klänning på bröllop?