• Anonym (Bort!)

Vad är naturligt vätskedrivande?

Jag behöver bli av med vätska i kroppen men vill inte ta läkemedel för det. Jag vill alltså ta något naturligt från hälsokosten eller äta någon frukt, grönsak eller mat som driver ut extra vätska ur kroppen men jag vet inte vad som åstadkommer det jag vill göra men vet att det finns många här som kan svara på frågan. Skrattande

• Svar på tråden Vad är naturligt vätskedrivande?
  • Anonym (Ssk)

Kaffe är vätskedrivande.

• Anonym (Bort!)
    Anonym (Ssk) skrev 2016-07-06 15:59:03 följande:
    Kaffe är vätskedrivande.
    Vad synd att jag inte dricker det och ska undvika koffein. Några andra förslag?
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Bort!) skrev 2016-07-06 16:16:39 följande:

Vad synd att jag inte dricker det och ska undvika koffein. Några andra förslag?

Furix,effektivt och bra. Dock inte naturligt.

Varför vill du inte ts läkemedel? Är det läkaren som menar att du har för mycket vätska k kroppen?
  • Anonym (Bort!)
    Anonym (Ssk) skrev 2016-07-06 16:31:33 följande:
    Furix,effektivt och bra. Dock inte naturligt.
    Varför vill du inte ts läkemedel? Är det läkaren som menar att du har för mycket vätska k kroppen?
    Man kan ju få problem med njurar och diverse andra biverkningar av vätskedrivande läkemedel och det gör att något naturligt är mer lockande.
  • Trillelille

Det som driver vätska i "naturliga" saker kan förmodligen ge samma skador som läkemedlen, det är bara det att dosen i det "naturliga" är mycket låg. Ta låg dos av läkemedlen så är du på den säkra sidan.

Men tyvärr hänger ju potenta substanser oftast ihop med bieffekter.

• Efraim Barkbit

Tea, Pepsi, Cola, kaffe

• Trillelille

Alkohol är vätskedrivande, men har tyvärr biverkningar...

Har du problem med hjärtat? I så fall borde du uppsöka läkare! Att samla på sig vätska är ett symptom på att hjärtat inte funkar som det ska.

• Anonym (Ssk)
    Anonym (Bort!) skrev 2016-07-06 16:35:23 följande:

Man kan ju få problem med njurar och diverse andra biverkningar av vätskedrivande läkemedel och det gör att något naturligt är mer lockande.

Det kan man få även om man tar naturliga vätskedrivande medel.
  • katharina

Kaffe som någon redan nämnt och ananas är mycket vätskedrivande, Färsk ananas inte den inlagd i sockerlag. och så ska du undvika salt till stor del ett par dagar, inte salta pasta/potatis/ris vattnet när du kokar inget salt i matlagningen utan du saltar lite grann på maten på din tallrik strax innan du stoppar den i munnen. ta alltså bort alla saltfällor som hjälper kroppen binda vatten till cellerna. Undvik buljong, färdiga kryddblandningar typ grillkrydda och aromat och liknande, inga chips ostbågar jordnötter,,,, ja du fattar. Om du får huvudvärk måste du ha i åtanke att vätskebrist leder till huvudvärk eftersom vätskan runt hjärnan minskar och då är det inte bra. Kroppen har lättare att ta upp vätska om man "äter den" alltså äter gurka eller vattenmelon eller andra grönsaker/frukter med högt vatteninnehåll då saktar processen ned och tarmarna hinner ta upp vätskan istället för att den direkt skickas till urinblåsan som ofta är fallet när man försöker dricka sig till ett friskare jag. Lycka till.  

• Arbor

Lime, går utmärkt med färdigpressad. Späd med vatten så att det blir drickbart.

• Pentra

Vanligt te är vätskedrivande; och vissa snabbare än andra. Men, te, likväl som kaffe, driver inte ut mer vätska ur kroppen än vad som är hälsosamt. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (Bort!)

Kul med så många förslag! Jag testar! Skrattande

• Matteuspassio

Älggräs är vätskedrvande. Används i vanligt örtte. Var försiktig med dosering. Också brudbröd. Nästan samma. Är någon sorts valeriana. Googla. Också siankärsämö(på finska, vet inte på svenska). Kan plockas senast nu. googla

Svar på tråden Vad är naturligt vätskedrivande?