• anonymnunu

Hur vet man att fettknölen är ofarlig?

Hej! Har nu gått omkring med en liten knöl på ryggen i cirka 2 månader. Var direkt till doktorn då som sa att han trodde det var en fettknöl efter att ha känt på den i cirka 3 sekunder. Han sa han trodde den var ofarlig men att jag såklart ska hålla koll på att den inte växer etc.

Jag är ingen doktor men uppfattar inte att den växer utan känns som den gjorde då (men hur kan man veta säkert?).....

Någon som vet, borde en cancerknöl ha växt vid det här laget???? 2 månader? Eller växer även farliga knölar långsammare än så.....

tack på förhand!

• Svar på tråden Hur vet man att fettknölen är ofarlig?
  • anonymnunu

ok funderar på att få ett andra utlåtande för säkerhets skull - även om den första doktorn absolut inte var orolig som han sa....

• anonymnunu

Om någon har något att tillägga får de gärna göra det! Jag tar tacksamt emot input! Ha det fint!

• Anonym (s)

Det är väldigt vanligt med fettknölar och ofta kan man känna på dem att de är just det. Om du går runt och oroar dig kommer du nog inte sluta oroa dig förrän den är borttagen och analyserad, så om du söker ett andra utlåtande fundera på att be om dem ta bort den eller att få en remiss till en kirurgmottagning som kan skära bort den. 

• anonymnunu

Ja min mamma ex sa direkt att jag ju måste lita på vad läkaren sade och att om han var orolig så skulle han ju ta ett prov.....men ska nog be om ett andra utlåtande i alla fall. Skönt att höra att man i många fall faktiskt kan bedöma bara genom att känna på den som den första läkaren gjorde....ett litet lipom har han skrivit i min journal. 

Någon annan?

• sportpappa

Ta en bild på knölen nu. Sen om några månader så tar du en ny bild. Sen fortsätter du så. Då kan du väldigt lätt se om det sker någon förändring över tid.

• Anonym (Kräva)

Oansvarigt av läkaren! Knölar ska göras biopsi på annars är det omöjligt att ge garanti att den är ofarlig. Jag hade krävt det!

• Anonym (sara)

Jag har ett par stycken fettknölar och när jag sökt vård har de tagit biopsi på samtliga. Det är liten risk att det är cancer, men de kan omöjligt utesluta det utan att göra en biopsi. 

• Anonym (Vårdpersonal)

Lita på läkaren, hade denna haft minsta misstanke om att det var nåt farligt så hade man gått vidare med biopsi.

Hur känns knölen, fast eller mjuk? Är den regelbunden i formen?

Cancerknölar växer fort.

• anonymnunu

Hej! Tack för ditt svar! Regelbunden i formen upplever jag. Relativt mjuk men jag är inte läkare så kan ju inte veta hur en hård knöl "ska" kännas så att säga....ibland tycker jag den känns hårdare och oftast lite mjukare. 

Upplever inte att den växt. Känns ju som ett gott tecken med tanke på att du säger att cancerknölar växer fort?

• anonymnunu
    Anonym (Vårdpersonal) skrev 2016-07-06 20:59:38 följande:

Lita på läkaren, hade denna haft minsta misstanke om att det var nåt farligt så hade man gått vidare med biopsi.

Hur känns knölen, fast eller mjuk? Är den regelbunden i formen?

Cancerknölar växer fort.

Se mitt svar ovan...
  • Anonym (?)
    Anonym (Kräva) skrev 2016-07-06 19:35:40 följande:

Oansvarigt av läkaren! Knölar ska göras biopsi på annars är det omöjligt att ge garanti att den är ofarlig. Jag hade krävt det!

Men herregud! Knölar har vi alla, vissa mer än andra. Det är mest olika bara hur observanta och oroliga vi är för dom. Det är helt orimligt att göra biopsi på varenda en!

Men visst, är det här något som påverkar hela din vardag pga oro bör du söka vård igen bara för att du ska känna dig lugn. Jag skulle dock lita på läkaren och ha koll så att den inte växer, då menar jag så att det märks tydligt och inte marginellt.

Lycka till och fortsätt vara frisk ;)
  • anonymnunu
    Anonym (?) skrev 2016-07-06 21:52:20 följande:
    Men herregud! Knölar har vi alla, vissa mer än andra. Det är mest olika bara hur observanta och oroliga vi är för dom. Det är helt orimligt att göra biopsi på varenda en!

Men visst, är det här något som påverkar hela din vardag pga oro bör du söka vård igen bara för att du ska känna dig lugn. Jag skulle dock lita på läkaren och ha koll så att den inte växer, då menar jag så att det märks tydligt och inte marginellt.

Lycka till och fortsätt vara frisk ;)
    Dum som jag är googlade jag och på Cancerfondens hemsida står det att man som erfaren läkare faktiskt kan känna direkt med handen om den är farlig eller ej...så visst, jag antar att du har rätt i det du säger till viss del - för samtidigt står det på andra ställen att man typ alltid skall göra en biopsi....svårt att veta vem man ska lita på. Tror som sagt jag ska göra så att jag ber en till läkare kolla. Säger hon eller han att den känns ok utan biopsi får jag ju som någon vårdpersonal ovan skrev känna att jag måste kunna lita på att det är okej och att de skulle gjort biopsi om de kände sig minsta tveksamma...
  • Anonym (Ellie)

Jag är läkare själv. En fettknöl är ofta väldigt karaktärisktisk och då känner man direkt att det är det. Den är fast och jämn i formen. Och den går liksom flytta runt litegrann mot underlaget.

Väldigt enkelt att lära sig att känna igen så du kan helt lugnt lita på läkaren. Men aldrig fel att höra det från två olika så kanske du kan släppa din oro också =)

• anonymnunu
    Anonym (Ellie) skrev 2016-07-06 22:06:27 följande:

Jag är läkare själv. En fettknöl är ofta väldigt karaktärisktisk och då känner man direkt att det är det. Den är fast och jämn i formen. Och den går liksom flytta runt litegrann mot underlaget.

Väldigt enkelt att lära sig att känna igen så du kan helt lugnt lita på läkaren. Men aldrig fel att höra det från två olika så kanske du kan släppa din oro också =)

Jo han sa själv att den var jämn i formen och jag upplever den som fast i formen men lite mjuk - inte stenhård. 

Ska dock boka en tid för att lindra oron genom att be en andra läkare titta. Tack för ditt svar!
Svar på tråden Hur vet man att fettknölen är ofarlig?