• Anonym (Lilja 4 ever)

måste man göra som soc säger

Är anmäld till soc, de vill att jag och barnet skall utföra en viss träning för barnet på Hab. Dock utför vi det själva hemma via en vän som är sjukgymnast. Men soc vill ändå att det skall gå via Hab. Måste vi gör som soc säger/rekommenderar ändå? Vad händer om vi nekar? Dagis har anmält då de trott att barnet inte fick någon träning (de har alltså bara anmält utan att fråga) samt att hab anmält att vi avbokat deras träning då vi upplever att barnet tillgodoser sig det bättre hemma med väninnan. Det finns alltså inget annat att klaga på men i och med att två ställen anmält så ligger det under utredning där vi varit på ett första samtal.

• Svar på tråden måste man göra som soc säger
  • Anonym (Lilja 4 ever)
    Asirna skrev 2016-07-07 03:42:15 följande:
    Om du vill veta vad för problem får du själv ta och kolla det på deras sida.

Soc har väldigt stor makt, man måste göra om de säger, om man bryter mot det så är det olika beroende på vad det handlar om
    Hahaha, tror du det står på deras sida? Jag frågade hör för att jag inte visste, och du kan uppenbarligen inte svara så lämna då tråden istället
  • Anonym (Lilja 4 ever)
    ssa123 skrev 2016-07-07 01:35:56 följande:

Soc vill inte jävlas. De vill barnets bästa. Har ni förklarat situationen för dem och de köper den ändå inte? Isf beror det nog på att de anser eran hemmaträning otillräcklig. Skulle gissa att förskolan är av samma åsikt

Nu läser du in saker som öht inte finns. Men jag väntade mig iofs inte annat.
  • Anonym (Lilja 4 ever)
    Anonym (Lvi) skrev 2016-07-07 07:47:11 följande:
    Grunderna för LVU omhändertagande av barn är att "barnets hälsa och utveckling skadas", så rent drastiskt kan soc (om ni har otur) omhänderta barnet om de anser att er avhållsamhet från hab skadar barnets utbeckling!

Gå till hab OCH använd din väninnas hjälp!
    Tack, typ det enda svaret i tråden som besvarar frågan.
  • Anonym (Lvi)
    Anonym (Lilja 4 ever) skrev 2016-07-07 08:01:08 följande:

Hahaha, tror du det står på deras sida? Jag frågade hör för att jag inte visste, och du kan uppenbarligen inte svara så lämna då tråden istället

Du har fått svar!

Troligen har förskolan anmält då de sett att utvecklingen har avstannat eller gått bakåt efter din väninna tog över?!

Finns det inga bidrag för hab vård? Eller banklån om ni inte har råd?
  • Anonym (Lilja 4 ever)
    Rödaskor skrev 2016-07-07 05:02:07 följande:

Din vännina för väl någon sorts journal över barnets framsteg? Visa upp det för soc?

Ja, fast soc är ju inte insatt i vad det är för träning och exakt varför. Är därför jag tror de hellre vill vända sig till hab. Känns bara så tråkigt då barnet inte alls vill träna med dem. Barnet har bla Autism och blir stressat där, hemma med väninnan är det tryggt och går att träna.
  • Anonym (Lvi)
    Anonym (Lilja 4 ever) skrev 2016-07-07 08:05:53 följande:

Ja, fast soc är ju inte insatt i vad det är för träning och exakt varför. Är därför jag tror de hellre vill vända sig till hab. Känns bara så tråkigt då barnet inte alls vill träna med dem. Barnet har bla Autism och blir stressat där, hemma med väninnan är det tryggt och går att träna.

Då tycker jag du kan ta med väninnan till hab utan barnet så får de diskutera vad barnet behöver. Kanske kan det lugna soc?
  • Långbenopluto
    Anonym (Lilja 4 ever) skrev 2016-07-07 08:05:53 följande:
    Ni får göra som ni vill, men då får ni även acceptera soc dom.
  • Anonym (Hmm)

Gå på båda, förklara för hab vad din väninna gör så får de avgöra om det är nog? Jag utgår från att din väninna inte fört någon journal, jag tolkade det så.. Annars var det svaret bra, att visa den vad ni gjort :)

Vad soc kan göra annars vet jag inte, jag överlåter vetande till er andra :) Jag har varit under utredning pga att barnens pappa drack och var våldsam, jag välkomnade utredningen kan jag säga :) Jag vet det inte är samma sak, men det jag vill komma till var att de ville att våra barn skulle gå på samtalsgrupp med andra i samma situation. Vi hade redan en etablerad kontakt i en grupp för just missbrukare och deras familjer, jag förklarade vad det var för slags grupp, vad de gjorde, hur osv. De sa aldrig något mer än att det lät bra men att jag skulle få info om deras ifall att, ungefär.

Så jag tror att de kanske vill ha mer konkreta bevis på vad din väninna gör? Och hade en slags dokumentation funnits tror jag du hade haft det lättare.

Hoppas du inte tar illa upp av det här svaret, önskar lycka till och ja, soc har STOR makt... Men de finns inte för att bara jävlas :) De gör allt utifrån barnens bästa och för att familjer ska kunna leva i harmoni.

• Anonym (Lilja 4 ever)
    Scalaren skrev 2016-07-07 08:15:24 följande:
    Ni får göra som ni vill, men då får ni även acceptera soc dom.
    Dom? Antingen vet du svaret eller så inte. Uppenbarligen inte. Jag ville veta hur soc resonerar bla för att jag läst att handlar det inte LVU eller saker som kan ge LVU så kan soc bara erbjuda saker men inte tvinga.
  • Anonym (Hmm)

Såg i dina senare svar att ditt barn har autism. Vet du? Jag tycker du ska begära att få byta handläggare till någon som har mer kännedom kring autism och lågaffektivt bemötande! Förstår nu mer än väl varför ni valt trygg hemmaträning, önskar dig stort lycka till än en gång!

Svar på tråden måste man göra som soc säger