• Monchichi

    Torr "tidigt"?

    När slutade ditt barn med blöja? Nyfiken om någon lärt sig tyda barnets signaler relativt tidigt och fått barnet torrt? Hur gjorde du? Jag har en 13-månaders och undrar om det finns någon som haft samma tankar som jag och lyckats? Min äldsta slutade med blöja vid 21 månader, men varför vänta så länge tänker jag.

  • Svar på tråden Torr "tidigt"?
  • Ellonbellon

    Med vår son har jag testat lite sedan 6 månader, fångar mest bajs med kiss, men sällan jag ser kissignaler. Nu är pappan hemma så nu blir det tyvärr bara i blöjan, vilket är jätteråkigt. EC (som det kallas) rekommenderar att rutinpottar, men från cirka 18 månader är det egentligen mer på potträning som gäller. Nästa barn ska jag börja med direkt, några kan få torra barn på cirka 8 månader, men sen går det ju lite upp och ned.

    Oh crap! Skall tydligen vara en bra bok för att börja med potta för lite äldre barn :)


    Son född 7 juli 2015, BF januari 2017
  • Monchichi

    Ellonbellon: Ska googla på boken, tack för tipset. Med alla barn utom första har jag tagit fram pottan från start (äldsta började jag vid 5 månader), men det var ju ändå inte så jag slutade med blöjan, även om det var torrt många gånger, så var det ju inte det alltid. För att sluta måste man ju kunna kommunicera fast de inte kan prata, och det är därför jag tänker om någon lyckats "tidigt". 8 månader, wow, då går det ju, kul! Av din sidfot att döma verkar våra barn vara jämngamla.

  • bohan85

    Har EC/babypottat sonen sedan 5 månaders ålder. Sedan dess inga bajsblöjor och han har blivit torrare och torrare. Sedan 10 månader ålder har han kalsonger på dagtid men blöja på natten, även om den ofta är torr. Från början såg vi signaler som han gjorde när han kissade men vi satte honom också på potta på rutin, såsom efter sömn då han alltid kissade.
    Nu vid 14 månader gnäller han på ett speciellt sätt när han behöver gå på pottan. Vaknar nu även nattetid och gnäller och vill kissa.
    Det har gått fantastiskt bra och vi är förvånade!

  • Monchichi

    bohan85: Wow, det var det jag ville höra. Kallingar, 10 månader, det är ju så häftigt! Bra jobbat! Jag har nog glömt lite för långa stunder på dagarna så jag har ju inte det resultat jag velat hittills, även om rutinen efter sömn går bra många gånger. Torr natt har vi haft ett par gånger, men om jag inte tar direkt på morgonen, eller att dottern inte väcker mig direkt, då kan det göra att hon hinner kissa på sig och då blir hon ofta sur när jag går till toan, då vill hon hellre ligga och mysa, hon vet ju att hon redan kissat på sig.

    Jag ska försöka köra helt utan blöja ett par dagar (dagtid) och se om det går, nu blev jag peppad när jag hör någon som lyckats!

  • Ellonbellon

    Många kör ju med tygblöjor för att det ska kännas lite mer obehagligt att "kissa på sig". Sen kör många med tecken för kiss och bajs eller toalett och detta kan barn tydligen lära sig väldigt tidigt.

    Jag provade att ha pojken utan blöja på dagarna för att lära mig hur och när han kissade men han kissade h e l a tiden, så det gick bara inte, det enda jag gjorde var att torka kiss... Så han var en riktig kissunge, blev bättre när han började äta lite mer fast föda :D


    Son född 7 juli 2015, BF januari 2017
  • Monchichi

    Ellonbellon: Ja vi har både tygblöjor och tecken på pottan, så det kanske är på rätt spår då, men som sagt, jag har inte gett henne chansen tillräckligt ofta på dagarna och vi har inte lyckats lära henne att visa före hon är kissnödig ännu, men det är en kul utmaning! Och jag behöver nog höra att någon lyckats för att jag ska tro att det går redan.

    Tack för era svar och tips!

  • Rocket Mania

    Jag gjorde detta lite halvhjärtat på mitt barn. Vid 4 månader var hon "bajs-torr" men vi tog inte bort blöjan förrän vid 21 mån för kiss. Den var oftast torr och hon kissade oftast på toa men lite oberäknelig var hon så vi safeade med en tygblöja.

    Jag tror att hon kunde ha blivit kiss-torr betydligt tidigare, säkert innan hon fyllt ett år men jag la aldrig ner så mkt energi på det. Vi hade det lite rörigt med sjukdomar och 2 äldre syskon och jag vara bara så glad att bajset alltid kom på toa att jag nöjde mig med det!

  • scanmia

    Här är en latmask till mamma som fick ett barn torrt när hon bara var 13-14 månader. Flickebarnet hittade själv pottan i källaren (hon har två äldre syskon) och började i princip att använda den på eget bevåg. Själv tyckte jag att det var en rätt så dum idé att ge sig på precis innan vintern och alla bängliga vinterkläder och ruskväder, men när hon så klart visade att hon var redo så var det bara att haka på och inhandla lite trosor. Nattetid var hon torr först långt efter sin treårsdag.

    Kan tillägga att hennes två äldre bröder var torra vid 2 1/2 resp strax innan två år utan särskilt stor insats från min sida heller. Jag tycker att det är mest att skapa sig merarbete att stressa på med det och eftersom vi körde med tygisar så  var det ingen merkostnad om de blev torra förr eller senare.

    Det är i min mening jobbigare att ha en ettåring utan blöja än en tvååring. De är inte lika utvecklade i talet och i kommunikationen och de har mindre tålamod och mindre att förhandla med. Hela toaletteriet är något som det ska förhandlas och samarbetas om och det tar tid, ork och kraft. Och man lär känna alla offentliga toaletter (och buskage) i sin närmiljö väldigt väl.

  • Monchichi

    Rocket Mania: Bajs-torra har alla mina 5 barn också blivit efter ett par månader, men jag har som du inte kört så intensivt, så satt på tygis som säkerhet, men det har ju behövts. Samtidigt är det ju detta som gör att jag är lite sugen på att se om det går att få torrt från kiss också; när bajset hittar rätt, varför inte kisset också. Liten har varit utan blöja nu i tre dagar, men ett par kisspölar har vi torkat. Hon visar inte direkt ännu, men jag ger det ett par dagar till.

    scanmia: Jag gör det ju inte för att skapa merarbete, utan för att dottern ska slippa gå runt och vara en bärande toalett. Jag vet att det finns sådana som tycker det stressar barnet o.s.v., men det är ju något naturligt. Man hjälper och lär de att kissa/bajsa på rätt ställe, precis som man lär dem äta, sova, och uppmuntra andra utvecklingssteg. Varför lära barnen att kissa i blöja? Det är väl det som är frågan, och sen lära om? Sen tycker jag inte det är så jobbigt att ha med en potta, så har jag gjort många gånger. Och jag har redan tygblöjor så det handlar inte om kostnad, utan som sagt om att hon ska få vara torr och slippa släpa runt på blöja. Jag gillar tygblöjor, de är jättefina, så jag sätter gärna på dem, men det måste ju ändå vara skönare att få vara utan.

  • Ellonbellon

    Tycker inte det är speciellt mycket merarbete. Och att känna till alla buskage i min omgivning och offentliga toaletter, det gjorde jag innan jag fick barn, och det är inte till någon belastning för mig.

    Man ska ju göra det som känns bäst för en själv. Det är ingen tävling om vilket barn som blev torrast fortast, det handlar ju endast om att man själv mår bra, att barnet har det bra och att man lägger det på den nivå som passar en själv. Vi har kört mer eller mindre och som sagt nu när pappa är hemma, ingenting alls. Men det är så kul att lyckas och när man ser att sonen blir glad av det. Men känner man att det är stressande och en belastning så bör man nog vänta.


    Son född 7 juli 2015, BF januari 2017
Svar på tråden Torr "tidigt"?