• Ellonbellon

Torr "tidigt"?

Med vår son har jag testat lite sedan 6 månader, fångar mest bajs med kiss, men sällan jag ser kissignaler. Nu är pappan hemma så nu blir det tyvärr bara i blöjan, vilket är jätteråkigt. EC (som det kallas) rekommenderar att rutinpottar, men från cirka 18 månader är det egentligen mer på potträning som gäller. Nästa barn ska jag börja med direkt, några kan få torra barn på cirka 8 månader, men sen går det ju lite upp och ned.

Oh crap! Skall tydligen vara en bra bok för att börja med potta för lite äldre barn :)

Son född 7 juli 2015, BF januari 2017
  • Ellonbellon

Många kör ju med tygblöjor för att det ska kännas lite mer obehagligt att "kissa på sig". Sen kör många med tecken för kiss och bajs eller toalett och detta kan barn tydligen lära sig väldigt tidigt.

Jag provade att ha pojken utan blöja på dagarna för att lära mig hur och när han kissade men han kissade h e l a tiden, så det gick bara inte, det enda jag gjorde var att torka kiss... Så han var en riktig kissunge, blev bättre när han började äta lite mer fast föda :D

• Ellonbellon

Tycker inte det är speciellt mycket merarbete. Och att känna till alla buskage i min omgivning och offentliga toaletter, det gjorde jag innan jag fick barn, och det är inte till någon belastning för mig.

Man ska ju göra det som känns bäst för en själv. Det är ingen tävling om vilket barn som blev torrast fortast, det handlar ju endast om att man själv mår bra, att barnet har det bra och att man lägger det på den nivå som passar en själv. Vi har kört mer eller mindre och som sagt nu när pappa är hemma, ingenting alls. Men det är så kul att lyckas och när man ser att sonen blir glad av det. Men känner man att det är stressande och en belastning så bör man nog vänta.

Svar på tråden Torr "tidigt"?