• Anonym (käbbel)

Ritalin å alkohol

Hej hallå tänkte bara kolla om någon har erfarenhet av att få adhd medicin men samtidigt dricka alkohol. Jag har aldrig förstått att det är förbjudet, klart man hört att det är riskabelt och ingen bra kombination osv men nu får jag inga fler recept pågrund av att jag dricker "för mycket". Är inte det jättekonstigt? Kan tillägga att jag inte ens tar nån medicin på helgerna och dessutom korttidsverkande så tar jag på morgonen så har det ändå gått ut på kvällen. Jag har lite svårt för att ha tråkigt/koppla av och då kan dom väl då pröva höja medicinen som antingen är för låg dos istället för att avbryta för lite festande kan man tycka?

• Svar på tråden Ritalin å alkohol
  • Anonym (Hjälp)

Med din inställning till medicin och alkohol så förstår jag att läkaren är orolig. Den är nämligen mycket olämplig.

• Anonym (Wow)

Man ska aldrig blanda medicin med alkohol och speciellt inte Ritalin. Har läkaren sagt att du inte ska ta på helgerna? Eller är det du som tar alla dagar utom helgerna? Det är väl meningen att man tar alla dagar och inte skippar en eller två dagar? Folk kan ha kul utan alkohol i kroppen. Förstår läkaren fullständigt.

• Ego Lovers

Hur tidigt på dagen har du tänkt dricka?

• Ego Lovers

Du kan dricka om du inte tar dom på helgen men iom din npf så har du en risk att falla i missbruk pga belöningssystemet personer med npf vill uppnå omedelbart. Anser du att doseringen är för låg dvs att du inte känner dig fokuserad när du väl tar dina tabletter på vardagarna ska du först och främst diskutera det med din psykiatriker/läkare på BUP/ÖVP.
    Har du tänkt börja dricka och ta tabletter är du minst sagt korkad och en dålig förebild för de personer med npf.

• Anonym (käbbel)
    Anonym (Hjälp) skrev 2016-07-07 19:55:56 följande:

Med din inställning till medicin och alkohol så förstår jag att läkaren är orolig. Den är nämligen mycket olämplig.

Haha ok ok ja det är nog väldigt ovanligt med yngre människor som går ut på helgerna
  • Anonym (käbbel)
    Anonym (Wow) skrev 2016-07-08 00:10:43 följande:

Man ska aldrig blanda medicin med alkohol och speciellt inte Ritalin. Har läkaren sagt att du inte ska ta på helgerna? Eller är det du som tar alla dagar utom helgerna? Det är väl meningen att man tar alla dagar och inte skippar en eller två dagar? Folk kan ha kul utan alkohol i kroppen. Förstår läkaren fullständigt.

Nej jag vet det och som jag skrivit så gör jag inte det heller. Vet inte vad som är meningen men jag tar så som passar mig bäst. Aa jag kan väl också ha kul utan alkohol i kroppen har jag någonsin sagt nått annat?
  • Anonym (käbbel)
    Ego Lovers skrev 2016-07-08 01:06:19 följande:

Du kan dricka om du inte tar dom på helgen men iom din npf så har du en risk att falla i missbruk pga belöningssystemet personer med npf vill uppnå omedelbart. Anser du att doseringen är för låg dvs att du inte känner dig fokuserad när du väl tar dina tabletter på vardagarna ska du först och främst diskutera det med din psykiatriker/läkare på BUP/ÖVP.

Har du tänkt börja dricka och ta tabletter är du minst sagt korkad och en dålig förebild för de personer med npf.

Hade inte tänkt dricka på dagen överhuvudtaget utan fredagskväll/lördagskväll som alla andra. Ja jag har aldrig tagit på mig en roll som förebild för folk med npf och berättar inte för folk om min diagnos heller så vad ni tycker...? Det är min mamma som skrivit till läkaren och berättat att jag gjort idiotiska saker när jag varit full och använt medicinen i fel syfte, fast bara två gånger.
  • MammAmma

Just i ditt fall låter det väl som rätt beslut att inte skriva ut några fler recept, du låter inte vidare ansvarsfull eller ansvarstagande... Med det sagt, så går jag på Concerta sedan snart ett par år tillbaka och jag har druckit alkohol några gånger (jag dricker sällan överlag, Concerta eller inte) under denna tid utan att göra uppehåll i medicineringen. Men vi snackar inte om stora mängder och jag dricker mig aldrig regelrätt full, även om jag vissa gånger känt att alkoholen stigit mig lite åt huvudet. Det har gått bra och jag har inte känt eller märkt av något konstigt, men jag vet inte hur jag skulle mått eller hur påverkan skulle blivit om jag var typen som festar till det rejält.

• Anonym (Förut)

Förut när jag tog concerta så sa läkaren att ska du dricka en dag så ta inte medicinen den morgonen. Så var de med de

• Anonym (Wow)
    Anonym (käbbel) skrev 2016-07-08 02:13:19 följande:
    Nej jag vet det och som jag skrivit så gör jag inte det heller. Vet inte vad som är meningen men jag tar så som passar mig bäst. Aa jag kan väl också ha kul utan alkohol i kroppen har jag någonsin sagt nått annat?
    Så du vet bättre än läkaren? Läkaren gjorde helt rätt. Du är inte ansvarsfull nog.
    Anonym (käbbel) skrev 2016-07-08 02:21:29 följande:
    Hade inte tänkt dricka på dagen överhuvudtaget utan fredagskväll/lördagskväll som alla andra. Ja jag har aldrig tagit på mig en roll som förebild för folk med npf och berättar inte för folk om min diagnos heller så vad ni tycker...? Det är min mamma som skrivit till läkaren och berättat att jag gjort idiotiska saker när jag varit full och använt medicinen i fel syfte, fast bara två gånger.
    Din mamma gjorde rätt. Tur att du har en mamma som bryr sig. 
  • Anonym (käbbel)
    Anonym (Förut) skrev 2016-07-08 13:04:37 följande:

Förut när jag tog concerta så sa läkaren att ska du dricka en dag så ta inte medicinen den morgonen. Så var de med de

Hoppas du och concertan live happily ever after
  • Anonym (käbbel)
    Anonym (Wow) skrev 2016-07-08 14:15:59 följande:

Så du vet bättre än läkaren? Läkaren gjorde helt rätt. Du är inte ansvarsfull nog.Din mamma gjorde rätt. Tur att du har en mamma som bryr sig. 

Dom vet ju knappast om jsg dricker ofta eller ej
  • Anonym (käbbel)
    MammAmma skrev 2016-07-08 02:39:57 följande:

Just i ditt fall låter det väl som rätt beslut att inte skriva ut några fler recept, du låter inte vidare ansvarsfull eller ansvarstagande... Med det sagt, så går jag på Concerta sedan snart ett par år tillbaka och jag har druckit alkohol några gånger (jag dricker sällan överlag, Concerta eller inte) under denna tid utan att göra uppehåll i medicineringen. Men vi snackar inte om stora mängder och jag dricker mig aldrig regelrätt full, även om jag vissa gånger känt att alkoholen stigit mig lite åt huvudet. Det har gått bra och jag har inte känt eller märkt av något konstigt, men jag vet inte hur jag skulle mått eller hur påverkan skulle blivit om jag var typen som festar till det rejält.

Vad bra hoppas du har ett underbart liv utan alkohol och "kul" för dig att du aldrig dricker dig full
  • Anonym (käbbel)
    Anonym (Förut) skrev 2016-07-08 13:04:37 följande:

Jo så enkelt har det varit tills jsg tog för mycket medicin för andra gången (två paket) när alkohol var inblandat trots att jag ångra mig så, då la läkaren sig i lite ej första men andra gåNgen. Godnatt
  • Anonym (käbbel)
    Anonym (Wow) skrev 2016-07-08 14:15:59 följande:

Så du vet bättre än läkaren? Läkaren gjorde helt rätt. Du är inte ansvarsfull nog.Din mamma gjorde rätt. Tur att du har en mamma som bryr sig. 

Hon gjorde rätt? Så du drack inte som snart 20 åring? Älskar mamma på många sätt som alls gör MEN du har ingen aning om ifall hon gjorde rätt? Snäll så deppig den där medicinen gjort mig och mina senaste fyra år
  • Anonym (Wow)
    Anonym (käbbel) skrev 2016-07-08 17:31:17 följande:

Jo så enkelt har det varit tills jsg tog för mycket medicin för andra gången (två paket) när alkohol var inblandat trots att jag ångra mig så, då la läkaren sig i lite ej första men andra gåNgen. Godnatt

Du verkar inte mogen nog för medicin och det bevisar du här. Läkaren insåg att hen inte kunde lita på dig.
    Anonym (käbbel) skrev 2016-07-08 17:35:53 följande:

Hon gjorde rätt? Så du drack inte som snart 20 åring? Älskar mamma på många sätt som alls gör MEN du har ingen aning om ifall hon gjorde rätt? Snäll så deppig den där medicinen gjort mig och mina senaste fyra år

Jo? Men det betyder inte att jag inte la alkoholen på hyllan under medicinering? Jag kunde ha minst lika kul som alla andra med alkohol i kroppen. Men din historia så gjorde hon RÄTT. Hade du varit mogen och vuxen nog hade du fattat det. Du beter dig fortfarande som en 13-åring.
  • Anonym (käbbel)
    Anonym (Wow) skrev 2016-07-08 18:39:11 följande:

Du verkar inte mogen nog för medicin och det bevisar du här. Läkaren insåg att hen inte kunde lita på dig.Jo? Men det betyder inte att jag inte la alkoholen på hyllan under medicinering? Jag kunde ha minst lika kul som alla andra med alkohol i kroppen. Men din historia så gjorde hon RÄTT. Hade du varit mogen och vuxen nog hade du fattat det. Du beter dig fortfarande som en 13-åring.

Vad jag gör på fritiden är ju mitt problem och du kanske inte hade lagt alkoholen på hyllan om du varit yngre och alla dina vänner gick ut så det går inte ens att jämföra. Eller så hade du det men du är inte jag. Sen har jag aldrig förstått att jag inte får dricka, visste bara att rekommendationen var att inte göra det men eftersom jag knappt tar medicinen regelbundet och det inte är långtidsverkande så påverkar det ju ändå inte mig. Ja du får omogenhet att låta som nått negativt? Bästa som finns
  • Anonym (Wow)
    Anonym (käbbel) skrev 2016-07-09 00:50:37 följande:

Vad jag gör på fritiden är ju mitt problem och du kanske inte hade lagt alkoholen på hyllan om du varit yngre och alla dina vänner gick ut så det går inte ens att jämföra. Eller så hade du det men du är inte jag. Sen har jag aldrig förstått att jag inte får dricka, visste bara att rekommendationen var att inte göra det men eftersom jag knappt tar medicinen regelbundet och det inte är långtidsverkande så påverkar det ju ändå inte mig. Ja du får omogenhet att låta som nått negativt? Bästa som finns

Yngre? Jag är fortfarande ung men ansvarsfull. Vad är det för mening att ta medicin om du inte tar den regelbundet? Om du du klagade så mycket så borde du nu vara överlycklig. Du slipper ju medicinen nu?
  • Anonym (käbbel)
    Anonym (Wow) skrev 2016-07-09 01:04:26 följande:

Yngre? Jag är fortfarande ung men ansvarsfull. Vad är det för mening att ta medicin om du inte tar den regelbundet? Om du du klagade så mycket så borde du nu vara överlycklig. Du slipper ju medicinen nu?

Sen när har jag klagat? Jag tyckte det hjälpte men behövde bara ta vid behov när jag skulle vara mer skärpt och inte varje dag. Irrirerande att jag inte fick en chans att visa förändring eller att jag nog kan ta ansvar över mitt eget liv + att jag verkligen skulle behöva när jag börjar plugga sen men men den dagen den sorgen godnatt
  • Ego Lovers
    Anonym (käbbel) skrev 2016-07-08 02:21:29 följande:
    Din mamma verkar vara en ansvarstagande mor!
Svar på tråden Ritalin å alkohol