• Fairydust

4,5 mån äter hela tiden, räcker mjölken

Hej!

Jag ammar mitt tredje barn, 4,5 månader gammal. Har inte kunnat amma mina andra barn så här länge därför undrar jag några saker.

Sedan någon vecka tillbaka äter han typ 1 gång i timmen, i princip dygnet runt. Brösten känns tomma, det verkar som att han suger och suger utan att det kommer något (men det vet jag ju inte) och när jag försöker trycka ut lite för hand kommer det knappt något. Är det här normalt? Eller räcker inte mjölken?? Får han inte i sig tillräckligt eftersom han äter så väldigt ofta? Dumma frågor kanske, men jag blir lite orolig. Vill så gärna fortsätta amma nu när det äntligen funkar.

• Svar på tråden 4,5 mån äter hela tiden, räcker mjölken
  • dorisss

Troligtvis är han inne i en period där han behöver mer mat och då hjälper han dig att öka produktionen genom att äta oftare, så bara amma på du!

• Bibbielou

Kissar han ordentligt? Dvs åtminstone 5 våta blöjor om dagen? Då får han antagligen i sig tillräckligt.

• Fairydust
    dorisss skrev 2016-07-07 20:52:37 följande:

Troligtvis är han inne i en period där han behöver mer mat och då hjälper han dig att öka produktionen genom att äta oftare, så bara amma på du!

Ok tack!

Han är också ganska missnöjd mest hela tiden vilket han inte brukar vara. Blir då rädd att han är hungrig och inte får i sig tillräckligt. Men jag fortsätter!
  • Fairydust
    Bibbielou skrev 2016-07-07 20:58:09 följande:

Kissar han ordentligt? Dvs åtminstone 5 våta blöjor om dagen? Då får han antagligen i sig tillräckligt.

Jo det gör han!
  • MyDestiny

Ökningsfas, han lägger in sin beställning satt din kropp ska producera mer mjölk genom att han ammar ofta.
    Och ang att brösten känns tomma och mjuka är antagligen för att de är vana vid amningen nu. Upplevde att mina var mjuka och kändes så från 3-5 mån någonting. Men mjölken räckte till.

• Fairydust
    MyDestiny skrev 2016-07-07 21:04:02 följande:

Ökningsfas, han lägger in sin beställning satt din kropp ska producera mer mjölk genom att han ammar ofta.

Och ang att brösten känns tomma och mjuka är antagligen för att de är vana vid amningen nu. Upplevde att mina var mjuka och kändes så från 3-5 mån någonting. Men mjölken räckte till.

Ok tack! Skönt att höra.
  • MammAmma

Mina bröst har bara varit hårda och mjölkstinna i början när mjölken rann till, eller om de sov ovanligt länge. Annars var de mjuka och kändes som "tomma." Men jag har ändå kunnat helamma 6-8 månader och de har varit tjocka som michelingubbar. Under ökningsfaser, utvecklingssprång och separationsfaser har de suttit som fastväxta vid bröstet (vare sig de varit vakna eller sovit). Ger man dem bara fri tillgång till brösten och låter dem styra det hela så brukar det bli bra, då tar man sig igenom dessa faser tillsammans med barnet och med bibehållen amning. Även om det kan vara lite jobbigt för en som mamma emellanåt.

• mammalovis

Fortsätter det får du väl be om en extra vägning på bvc, så får du lättare veta om det funkar med vikten.

Svar på tråden 4,5 mån äter hela tiden, räcker mjölken