Inlägg från: Sisisisi |Visa alla inlägg
  • Sisisisi

Åka buss utan bilbarnstol

Jag skulle köpa en (ev begagnad) britax twoway som kan monteras framåtvänt och spänna fast barnet med selen. Eller bäst av allt montera den på en bakåtvänt säte förstås.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Sisisisi
    Guldbarb skrev 2016-07-07 21:39:00 följande:

Framåtvänd i kombi eller frammåt i buss med bälte är nog lite pest eller kollera men jag vill ändå trycka på att kombi stolar bör man inte vända framåt. Det är livsfarligt för barnet att sitta i internsele framåt. (Däremot är jag osäker på om det är säkrare i buss än alternativet att vara helt utan, men i bil bör man inte vända kombi stolar)

För en 1-åring är det säkrare att åka framåt fastspänd med sele än med bilbältet.
  • Sisisisi
    Guldbarb skrev 2016-07-07 21:46:30 följande:

Det kan leda till att nacken bryts när de sitter i internsele, i vanligt bilbäte skulle jag tippa på att den stora risken är att barnet åker under/över bältet. Inget av alternativen är så sätt direkt säkra...

Nej, inget av alternativen är direkt säkra. Men framåtvänd med sele är ändå säkrare för småbarn än vad vuxenbälte är. Finns ju ändå lite forskning som stödjer det.
  • Sisisisi
    Guldbarb skrev 2016-07-07 22:05:52 följande:

Jag tar gärna del av den forskningen då jag enbart fått höra att internsele framåt är livsfarligt :)

Finns tillgängligt om du googlar. Jag har inga studier sparade.
Svar på tråden Åka buss utan bilbarnstol