Bekymrad
Hej! Jag är en mamma som värdesättermina två barn 1 och 3, studier, arbete, träning före städning. Jag har gällande städning på sätt och vis kommit till en gräns där jag väljer att göra lika "mycket" som min sambo. Han är ett kapitel för sig... Jag känner att jag inte vill ramla ner i någon duktighetsfälla och lägga all tid på städning. Just nu har jag ett nytt jobb i chefsposition och vill lägga allt fokus på att komma in i jobbet utöver tid med barnen. Nu är det så att vi efter ett hastigt, lustigt beslut om flytt på 40 mil fick tag i möblerad andrahands lägenhet då vi behövde något fort. Nu har vi bott här ett par år och har bra kontakt med grannar. De vi hyr av skulle hämta möbler och pga en miss i tiden skulle de komma tidigare än vad jag beräknat och kommer självklart till ett kaos med leksaker över hela lägenheten, disk, tvätt högt och lågt, ostädade golv. Allt det här skedde när jag var på jobbet. Till saken hör att de fotodokumenterade vårt hem, kallade oss saker som "socialfall" och att vi borde anmälas! Har pratat med vänner och bekanta om allt och de anser inte att det är så pass skitigt att det är ett ärende för socialen.
Nu kom de dessvärre en av de stökigare dagarna vilket var vårt fel som brast i planering och framförhållning, men jag undrar mest om man får uttala sig på det här sättet? Får man dokumentera hur som helst? Får man ens gå in i lägenheten även om det är andra hands där de krävt att vi skrivit under avsägande av besittningsrätt? Jag blev kallad dålig mamma, socialfall, äcklig. Ur genusperspektiv känns allt skit också.. Jag arbetar, går upp 5 är hemma ibland klockan 18 och känner att städning mer grundligt får ske helger eller fredagseftermiddagar.. De kom en gång i våras också och då var det sluttampen av min c-uppsats och jag hade lagt mycket mer tid på studier än städning (ja jag studerade distans för att få ihop det med mina små där dagar gick åt barnen och just då se över studier, annars var min regel att när de sov studerade jag) Min sambo som nämnt försummar ju städning mestadels och ett tag tog jag på mig ansvaret till fullo. Allt obetalt arbete i kombination med annat vardagligt ledde till exem i ansiktet och svullna ögon. Därför prioriterar inte jag just en dejt med städskrubben högst.. Är mitt fall ett socialare de för att vi inte fokuserar på städning! Kan ju lägga till att barnen är hela och rena och vi ger dem mycket utrymme för lek både ute och inne framför städning... ???? Tack på förhand för din tid.