• Anonym (TS)

Ingen barnvakt till förlossning, föda ensam?

Känner mig så ledsen och besviken.

Är gravid i v 38 och har en 2 åring hemma.

Min föräldrer som skulle passa mitt barn började krångla väldigt mycket för hennes nya partner har ju semester och de har bestämt sig för att åka iväg mycket under semestern som precis har börjat. Min föräldrer tyckte jag skulle bli igångsatt nu så barnvaktandet skulle bli avklarat så de kunde ha roligt istället. Jag förstår att det är jobbigt att hålla jour från ungefär från grav vecka 38-42 men hur ofta ligger ens dotter på förlossningen?

Har nu fått kolla upp andra alternativ, de få släktingar vi har i Sverige bor en bit bort och är utan bil, så blir det en snabb förlossning kommer de ej hinna hit. De få vänner och grannar jag känner i staden är rätt uppbokade och har sagt att vi kan pröva att ringa dem när förlossningen händer men är inte säkert att de kan.

Vad finns det för andra alternativ? Att pappan stannar hemma ? Försökt att hitta nån barnvaktservice i stan men inte hittat nån.

• Svar på tråden Ingen barnvakt till förlossning, föda ensam?
  • calabalic

Har lite samma problem, kanske inte är ovanligt att det blir så just under semestern. Både mina och mannens föräldrar samt mina syskon är bortresta veckan före och veckan efter BF (som är om 3v). Likaså närmare vänner som hade kunnat funka som barnvakt, dvs som har vana vid små barn och som sonen känner. Mannens syskon bor för långt bort. Sonen är bara 13 månader så man kan inte lämna till vem som helst, särskilt inte med tanke på att en förlossning kan ta ett dygn.

Vi hoppas att barnet kommer antingen före eller efter dessa två problemveckor, i annat fall får det nog bli att mannen är hemma med sonen (eller att de hänger nånstans på sjukhuset om det är dagtid och inte tar så lång tid) och så får jag föda själv helt enkelt. Tråkigt för mannen att missa förlossningen men jag fixar nog att föda själv tror jag.

• trilskas

Jag födde nr 2 och 3 ensam, utan pappan. Helt enkelt för att vi ansåg det var bättre. Dels så var vi på säkra sidan - vi visste att någon kunde vara med dem. Men också så var det en trygghet för barnen att han fanns där. Så me det sagt.. Det går utmärkt att föda utan sin partner också.

• Anonym (Samma)

Vi väntar nr 5 och har samma problem. Inte för att min mamma inte kan komma utan för att hon ensam inte orkar passa dom 4 barn vi har. Dom kör med henne så enormt och hon är ingen ungdom längre och har ont i kroppen. Min sambo får helt enkelt stanna hemma. Det bästa vore om vi åkte in på morgonen en vardag så han kunde lämna dom äldre barnen på förskola och skola innan. Jag vet att jag kommer hinna föda innan det är dax att hämta igen. Eller på kvällen när vi hunnit lägga dom andra barnen. Då kan mamma komma för våra barn sover hela nätterna alla 4. Men tyvärr kan man inte bestämma vilken tid på dygnet lillebror ska komma. Finns det ingen som kan komma ja då får pappa vara hemma. Trist men sant. Sen förstår jag även dina föräldrar och anhöriga som inte vill sitta jour för att du ska föda. Det är inget du kan sura för. Dom har såklart rätt att resa och planera som vanlig utan att behöva visa hänsyn till att ni valt att skaffa ett barn till.

• Carambolan

Jag födde också ett av barnen ensam. Pappan var hemma och väntade på barnvakten, men förlossningen gick så snabbt att han inte hann in. Det funkade bra ändå :)

Svar på tråden Ingen barnvakt till förlossning, föda ensam?