Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har Sd spelat ut sin roll i Svensk politik

Märklig frågeställning - om M skulle gå i riktning mot ett rasistiskt synsätt på invandring och invandrare så har moderaterna spelat ut sin roll som ett av de ledande partierna inom svensk politik, men jag upplever det bara som att M ställer relativt rimliga krav utifrån den position de har i svensk politik.

SD är ett rasistiskt enfrågeparti och kommer säkert att fortsätta samla personer som anser att ett rasistiskt synsätt på invandring har högsta prioritet - men förhoppningsvis kommer SD att fortsätta tappa ickerasistiska väljare.

Jag gissar att SD hade sin peak för cirka ett halvår sen och att de så småningom kommer att förpassas ut ur riksdagen.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    infochristina skrev 2016-07-10 08:55:25 följande:
    Nja inte så märkllig fråga . Moderaterna säger inte längre vi ska öppna våra hjärtan. Menar inte att M har blivit ett rasistiskt parti. Men de har stramat upp sin hållning i frågan.Håller med Butterschoth att kärnväljarna kommer inte byta parti, Frågan är hur många kärnväljare har de
    Finns fler skillnader om man jämför med Reinfeldt som var mycket tydlig med att han ansåg att det största av de båda blocken ska bilda regering.

Kinberg Batra är inte lika tydlig på den punkten vilket kan innebära att personer kan rösta på SD i förhoppning att detta ska påverka Alliansen till att bli mer invandrarkritisk.

Hoppas att hon kommer att bli tydligare ju närmare valet vi kommer. Det är mycket tveksamt att L och C accepterar att Batra slänger åt Åkesson ett invandrarköttben för att han i gengäld ska ge henne sitt stöd, men man ska inte glömma att en tredjedel av M-väljarna vill se ett samarbete med SD.

Fast kanske inte till priset av att Alliansen spricker och M och SD förblir i opposition.
  • FDFMGA
    volvo142 skrev 2016-07-10 16:28:18 följande:
    Hon var väldigt tydlig i sitt tal igår..
    Ja, kanske. Jag hörde bara senare delen och då nämnde hon Alliansen ett par gånger.

Frågan är ju hur det kommer att bli efter valet, med Reinfeldt var det tydligt, största blocket bildar regering.

Batra kommer knappast att komma undan frågan hur M agerar utifrån ett antal möjliga alternativ, t ex samma utpressningsförsök från SD som senast.

Jag tror inte att Batra skulle få ihop ett regeringsunderlag med SD i samma roll som V har för närvarande.
  • FDFMGA
    nattuw skrev 2021-04-24 00:26:08 följande:
    Det har nu gått ett antal år sedan trådstarten och S behöver fortfarande SD som en pensel för att kunna brunsmeta ett borgerligt regeringsalternativ. Utan SD och utan en egen politik riskerar S att förlora makten. Därför behöver svensk politik eller åtminstone S fortfarande SD.
    Fascinerande vilket fokus ni som propagerar för SD-samarbete har på S.

Här påstår du indirekt att C, V och MP inte på egen hand kan ta ställning till SD-samarbete eller inte.

Faktum är ju att L nyligen öppnade för ett brunblått alternativ - att ett sådant alternativ ser ut att förbli en fantasi beror i första hand på C - eller kanske snarare på väljarna.

För oss som ogärna ser en nyauktoritär utveckling i Sverige så borde C vara ett minst lika gott alternativ som S. Själv kommer jag sannolikt att rösta borgerligt i nästa val - på C.
Svar på tråden Har Sd spelat ut sin roll i Svensk politik