• Emfial

Tillväxthormon, hur ser sprutan ut?

Hej! Vi har precis i veckan fått reda på att våran lilla tjej har Turner syndrom, vi ska träffa läkaren, hon ska genomgå hjärtundersökningar och lite andra kontroller nu 3 v framåt. V 31 ska vi börja med tillväxthormon, en spruta varje kväll och hur mycket jag än söker runt så hittar jag inte vad det är för slags sprutor, är det vanliga sprutor eller pennor (som vid diabetes), nån som vet? Hon är 2,5 år och jag är rädd för att vi ska vara tvungna att ge henne "vanliga" sprutor.

• Svar på tråden Tillväxthormon, hur ser sprutan ut?
  • Löparnörden

Jag är en 39 årig kvinna med turners syndrom. Kan lugna dig med att tillväxthormonet bara är en penna med tunn kanyl, liknande de som diabetiker tar.

Svarar gärna på frågor om hur det är att leva med turners syndrom.

• trilskas

Jag har TS och även min äldsta dotter. :) Bloggar om det på HTTP://annicamagnusson.se . Min dotter ska i augusti/september börja med sprutorna med. Det är - då jag tog dem, vanliga pennor, liknande diabetesen. Samma typ av nålar dom de också var det då. :)

• trilskas

Jag vet dock att en del av sprutorna (olika modeller osv) ser ut som en datamus. Andra är som vanliga pennor fortfarande. En del har "nålgömmor", en del inte och sådant. :) Man får titta, känna och klämma och testa innan man själv tar ett beslut om vilken spruta som känns bäst.

Svar på tråden Tillväxthormon, hur ser sprutan ut?