• Svansjön

Bör man göra KUB

Hej
    Jag bor i södra Sverige och i mitt landsting får man endast KUB test om man är över 33 år. Så vill jag ha ett måste jag bekosta det själv. Har ett barn sen tidigare och då gjorde vi inget KUB test. Har haft ett missfall mellan dessa graviditeter och är väl lite nojig att något kanske kan vara fel denna gången med. Har gått ner i vikt 3 kg och kräks ständigt. Är i vecka 10 nu. Tycker ni jag ska göra KUB eller avvakta RUL?

• Svar på tråden Bör man göra KUB
  • Fian88

Vi bokade privat då jag också är under 33. Men efter att ha pratat igenom det så kom vi fram till att vi inte är beredda att göra fostervattenprov/moderkaksprov. Så då kände vi att vi inte vill veta några siffror heller:). Avbokade kub och bokade ett vanligt ul i v 14 istället. Hon tittade ju ändå igenom fostret och sa att ser hon nått avvikande så berättar hon det (allt såg bra ut btw:)). Också vårt andra barn och har ett missfall i bagaget så jag ville se att allt var ok innan rul, var ganska orolig helt enkelt. Nu ska vi på rul imorgon och hoppas att allt fortfarande ser bra ut:). Lycka till och mitt råd är att prata igenom det (risken för missfall efter fostervattenprov är faktiskt högre än risken för kromosomfel) och tänk på att man även kan boka vanligt ul om man vill titta på bebisen innan rul:)

• Malva2015
    Svansjön skrev 2016-07-10 14:00:34 följande:

Hej
    Jag bor i södra Sverige och i mitt landsting får man endast KUB test om man är över 33 år. Så vill jag ha ett måste jag bekosta det själv. Har ett barn sen tidigare och då gjorde vi inget KUB test. Har haft ett missfall mellan dessa graviditeter och är väl lite nojig att något kanske kan vara fel denna gången med. Har gått ner i vikt 3 kg och kräks ständigt. Är i vecka 10 nu. Tycker ni jag ska göra KUB eller avvakta RUL?

Men oj det är ju jättesvårt.
    Vi bestämde oss för att göra kub men det var många visor fram och tillbaka. Jag är 30 och killen 32.
    Det man ska ha med sig är att du får ett ganska oklart svar . Exempelvis 1/20000 eller 1/200 exempelvis .
    1/200 är ju fortfarande väldigt låg (0,5%) risk men det klassas som "hög" av vården och då kommer du få ta ställning till fostervattenprov som i sin tur riskerar missfall.
    Och sedan såklart, om barnet har exempelvis downs, tar du bort det då?

Tänk igenom allt det där. Vi fick 1/20000 och det är jag så tacksam för. Men vi bestämde oss redan innan för att vår egen gräns gick vid 1/50 för att gå vidare med det.
  • Fian88
    Malva2015 skrev 2016-07-10 14:14:36 följande:
    Men oj det är ju jättesvårt.
    Vi bestämde oss för att göra kub men det var många visor fram och tillbaka. Jag är 30 och killen 32.
    Det man ska ha med sig är att du får ett ganska oklart svar . Exempelvis 1/20000 eller 1/200 exempelvis .
    1/200 är ju fortfarande väldigt låg (0,5%) risk men det klassas som "hög" av vården och då kommer du få ta ställning till fostervattenprov som i sin tur riskerar missfall.
    Och sedan såklart, om barnet har exempelvis downs, tar du bort det då?

Tänk igenom allt det där. Vi fick 1/20000 och det är jag så tacksam för. Men vi bestämde oss redan innan för att vår egen gräns gick vid 1/50 för att gå vidare med det.
    Smart att sätta en egen gräns! Tänkte inte vi på. Sen tror jag ändå att jag hade oroar mig om det blivit 1/200 tex. Hmm, ja det är viktigt att fundera och prata om det. Jag personligen tycker många tar alldeles för lätt på kub och ser det endast som ett extra ul, men riktigt så är det ju faktiskt inte. Som du säger så kan det ju landa i att man måste ta ställning till nått väldigt svårt:-/
  • Svansjön

Tack för era svar. Smart idé med att göra ett UL i stället. Och om man nu väljer kub så är jag just orolig för att ma får t.ex. 1/200 och så kommer jag noja mig för att det är stor risk för avvikelse på just mitt barn. Synd att NIPT är så fruktansvärt dyrt, annars hade ju det varit ett alternativ.
    Är dåligt insatt i RUL och UL, kan man se om barnet har kromosomfel där? Tex när man mäter nackspalt? Vad skiljer KUB mot ett "vanligt" UL?

• Fian88
    Svansjön skrev 2016-07-10 23:01:51 följande:

Tack för era svar. Smart idé med att göra ett UL i stället. Och om man nu väljer kub så är jag just orolig för att ma får t.ex. 1/200 och så kommer jag noja mig för att det är stor risk för avvikelse på just mitt barn. Synd att NIPT är så fruktansvärt dyrt, annars hade ju det varit ett alternativ.
    Är dåligt insatt i RUL och UL, kan man se om barnet har kromosomfel där? Tex när man mäter nackspalt? Vad skiljer KUB mot ett "vanligt" UL?

När man gör kub så tar dom även blodprov och så räknar dom ut ett resultat med hjälp av blodprov, mammans ålder och ul. Det är ju bara sannolikhetssiffror så ä en om man får 1/3000 på downs så kan ju barnet ha det ändå. Det enda som säger med säkerhet är ju nipt, fostervattenprov eller moderkaksprov. Vanligt ul så är det just bara ul och inga uträkningar. Men som sagt så kollar dom ändå igenom bebisen. Rul står för rutinultraljud och det får alla i v 18-21. Då mäter dom bebis, kollar alla organ osv:). Och kön om man vill det.
  • Malva2015
    Svansjön skrev 2016-07-10 23:01:51 följande:

Rul är långt ifrån samma sak som kub och du måste dessutom vara väldigt duktig som barnmorska för att upptäcka många fel.
    1/200 är ju bra egentligen. 1/20000 är ju egentligen bara larvigt låg risk.
Svar på tråden Bör man göra KUB