• Anonym (????)

Köpa bostadsrätt för första gången. Hur går det till?

En kille säljer privat sin etta i Hagfors.

När jag ringde upp så sa han att vi börjar med 10.000:-

Är lägenheterna så billiga där?

I alla fall så ska jag på visning imorgon och det är även en till kille som har hört av sig och också han ska på visning innan mig.

Säljaren sa att högsta bud kommer avgöra.

Det är första gången i mitt liv jag gör detta så jag behöver lite tips och har även lite frågor.

Är det något speciellt jag skall kolla under visningen?

Kommer det vara en mäklare där?

När kommer man ge högsta bud? Är det på plats? Ringer man? Hur funkar det? Hur gör man för att vinna en budgivning?

När skriver man på papper och sånt? För man vill ju inte bli lurad. Jag kanske betalar och sen blir utkastad.

Så kan någon förklara steg för steg hur detta går till?

Tackar för all hjälp.

• Svar på tråden Köpa bostadsrätt för första gången. Hur går det till?
  • Minimalen

Jag skulle börja med att kolla på mäklarnas hensidor för att kolla vad lägenheterna brukar kosta. Sen skulle jag kontakta bostadsrättsföreningen för att kolla så att han faktiskt är medlem och har rätt att sälja den. Sen måste man alltid kolla så att man kan bli godkänd som medlem. Inkomst, skulder och så vidare. Kolla även om lägenheten är pantsatt.

• Anonym (A)

Hej! Var det du som startade en annan tråd om att köpa lägenhet? Du som hade köpt telefoner?

Hur som helst om han säljer lägenheten privat kommer ingen mäklare att vara inblandad. Ta med dig någon som har lite erfarenhet av att köpa/sälja lägenhet.

• Anonym (????)
    Anonym (A) skrev 2016-07-10 20:18:35 följande:

Hej! Var det du som startade en annan tråd om att köpa lägenhet? Du som hade köpt telefoner?

Hur som helst om han säljer lägenheten privat kommer ingen mäklare att vara inblandad. Ta med dig någon som har lite erfarenhet av att köpa/sälja lägenhet.

Ja det är jag
  • Anonym (????)
    Minimalen skrev 2016-07-10 20:10:53 följande:

Jag skulle börja med att kolla på mäklarnas hensidor för att kolla vad lägenheterna brukar kosta. Sen skulle jag kontakta bostadsrättsföreningen för att kolla så att han faktiskt är medlem och har rätt att sälja den. Sen måste man alltid kolla så att man kan bli godkänd som medlem. Inkomst, skulder och så vidare. Kolla även om lägenheten är pantsatt.

Jag har aktivitetsersättning från FK och inga skulder.

Vad menas med pantsatt?
  • Anonym (A)

Vad ligger hyran på? Om lägenheterna är så billiga är ofta hyran lika dyr som en hyreslägenhet. Problemet är ju bara att om nåt går sönder i lägenheten måste du stå för det själv till skillnad från i hyreslägenheten.

• Anonym (????)
    Anonym (A) skrev 2016-07-10 20:26:16 följande:

Vad ligger hyran på? Om lägenheterna är så billiga är ofta hyran lika dyr som en hyreslägenhet. Problemet är ju bara att om nåt går sönder i lägenheten måste du stå för det själv till skillnad från i hyreslägenheten.

2750:- i månaden
  • Minimalen

Pantsatt betyder att någon har lånat pengar med lägenheten som pant. Alltså att det finns en skuld på lägenheten.

• Anonym (!)
    Anonym (????) skrev 2016-07-10 20:19:43 följande:
    Ja det är jag
    O utkastad hemifrån i en tråd ?
  • Anonym (per)

Äger bostadsrättsföreninge marken där fastigheten står eller är det tomträtt

Svar på tråden Köpa bostadsrätt för första gången. Hur går det till?