• Anonym (per)

Köpa bostadsrätt för första gången. Hur går det till?

Äger bostadsrättsföreninge marken där fastigheten står eller är det tomträtt

• Anonym (per)
    Anonym (vghjk) skrev 2016-07-11 20:49:30 följande:
    Kolla noga så att han inte säljer ett förstahandskontrakt och inte en bostadsrätt. HSB har både hyresrätter och bostadsrätter. 
    I porten står det vad bostadsrättsföreningen heter. Googla på det och kontakta någon i styrelsen och fråga lite om föreningen. Där står det också om det är en hyresbostad så det är lätt att kolla.

Ang vad han säger om buden, eftersom det inte är via mäklare kan du aldrig kolla så att han inte ljuger för dig.
    Sälja förstahandskontrakt på hyresrätt är olagligt
  • Anonym (per)
    Anonym (????) skrev 2016-07-11 22:10:49 följande:
    Jag kollade inte på det. Men på själva byggnaden stod det HSB. Är det någon förening.

Hur kollar jag upp detta nu så att jag inte blir lurad???
    HsB sköter ofta bokföring och förvaltning åt små bostadsrättsföreningar
  • Anonym (per)
    Anonym (????) skrev 2016-07-11 22:59:28 följande:
    Nu skriver han att någon bjudit 13.700 :-

Hur i helvete vet jag om han talar sanning? Måste han inte redovisa dessa bud för mig?
    När du köper utan mäklare kan det vara kompisar till honom  som lägger fejkade bud. Du kanske inte ska vara så angelägen kanske till och med säga att du hoppar av så får du se vilken reaktion du får från honom. Märker ha att du är kåt på att köpa så har du dåligt förhandlingsläge. har du budat ?
  • Anonym (per)
    Anonym (????) skrev 2016-07-11 23:47:34 följande:
    Kan jag be honom redovisa buden nu???
    Klart att du kan men det är inte säkert du blir så mycket säkrare p det
  • Anonym (per)

Det kan vara någon kompts kompis som bjuder

• Anonym (per)

TS, tänk på att i en bostadsrätt får du stå för alla inre underhållskostnader själv som tapetsering målning golv spis kylskåp m.m

• Anonym (per)

Det år ingen inkomstskatt på vinsten. Har ha köpt den för 10000 och säljer för 14000 skattar han 880 kr.
    När du säljer kan du bara ta upp 1000 kr som inköpspris och fär skatta för en mycket högre vinst än du har.
    Dra dig ur

• Anonym (per)
    Anonym (????) skrev 2016-07-12 21:51:10 följande:
    Jag förstår ingenting!!! Kan han kasta ut mig eller inte om jag köper bostaden???
    Har jag missat något Bor du redan i den
  • Anonym (per)

I köpekontraktet kan ni skrva in att köpet återgår om du inte blir godkänd. Du behöver hjälp med köpekontrakt. Viktigt att du skriver in den summan du betalar i köpekontrakt

• Anonym (per)

Stämmer säkert, har man pengat får man inget från soc. Han lever säkert på försöjningsstöd

• Anonym (per)
    birdie skrev 2016-07-13 19:46:36 följande:
    Går han på soc så får han inte äga en bostadsrätt. Det luktar skumt, hade jag varit du hade jag dragit mig ur.
    Jo om den är så lågt värderad och hans månadskostnad blir lägre än att hyra är det okey att äga
  • Anonym (per)
    Anonym (????) skrev 2016-07-13 21:25:58 följande:
    Han ringde mig och sa grattis till lägenheten.

Han ville också att jag ska skicka pengarna med posten till honom eftersom han behöver dom så han kan betala hyran till sin nya lägenhet.

Jag tycker detta börjar bli skumt. Tycker ni samma sak?
    Du vet ju inte ens att han äger den, han kanske hyr den av föreningen, skicka inga pengar . Ska du köpa måste ett riktigt köpekontrakt upprättas, Köper du och betalar och inte du blir godkänd av föreningen har han inga pengar kvar att betala tillbaka
  • Anonym (per)

År inte helt säker men kolla upp så inte lägehheten är pantsatt

Svar på tråden Köpa bostadsrätt för första gången. Hur går det till?