• Holma

Psykisk sjukdom vid vårdnadstvist

Men är den andra föräldern en dåligt förälder på något vis ?
    Bara för man har en psykisk sjukdom behöver inte det betyda att man inte kan ta hand om sitt barn ?
    Denna har ju uppenbart varit föräldrarledig o klarat av barnet

• Holma
    dvm skrev 2016-07-12 12:37:40 följande:
    Dålig och dålig är väl definitionsfråga. Om frågan är om denne slår sitt barn, låter denne gå med trasiga kläder och annat grundläggande, så är svaret nej. Men hen har svårt att vara pedagogisk, blir lätt stressad och därmed arg på barnet. Stressiga situationer uppstår ju ganska ofta med barn, särskilt när de har en stark viljestyrka. Allmänt har hens dåliga mående påverkat på det sättet att hen inte haft ork för annat än det mest basala. Jag tror även barn påverkas på mer subtila sätt av att föräldern mår dåligt, har ångest eller är arg för att ha blivit orättvist behandlad av tredje part.

När hen varit föräldraledig har barnet varit på dagis maximalt med tillåten tid. Till och från har jag ofta skött, och den tiden när hen haft barnet själv har det ofta, inte alltid, fungerat sådär. Dock har hens ansvar i de lägen i princip inneburit att hålla koll på barnet hemma och värma på mat från kylskåpet. Men definera gärna "klarat av barnet" så ska jag försöka ge ett bättre svar. 

På det stora hela handlar det om att barnet skapar stress som den andra föräldern har svårt att klara av, särskilt vid heltid. Jag är helt säker att ett boende med mig skulle utgöra ett tryggare tillvaro.
    Denna har bara tagit lägsta nivå dagar alltså i fp ?
    Vad gör denne mot barnet när denne blir arg ?
Svar på tråden Psykisk sjukdom vid vårdnadstvist