• sina

Vad tog exet med sig?

Jag tog med mig mina kläder och andra ägodelar, hälften av gemensamma böcker, dvd:er och skivor, ena tv:n, hälften av köksgeråden och -maskinerna och hälften av innehållet i skafferi, kyl och frys. Klart att vi delade! Sen justerade det i bodelningen för att jag skulle köpa möbler.

Varför skulle jag lämna allt och flytta in till en tom kyl? Särskilt när det fanns saker där som jag hade köpt och som bara jag åt, och saker jag hade gjort.

• sina

Varför är det konstigt att ta med mat? Vi hade köpt kryddorna tillsammans, vi gillar båda att laga mat. Vissa kryddor och kryddblandningar hade vi köpt på resor och gick inte att ersätta, varför skulle jag lämna allt det? Och varför skulle bara jag ha kostnaden för att ersätta en hel kryss tala? Klart att jag inte tog halva mjölkslatten i kylen eller halva ketchupen, men om det var tio burkar krossade tomater i skafferiet tog jag hälften, ja. Senapen och sylten jag hade gjort tog jag med, hälften av vinflaskorna och så vidare. Skulle det vara fånigt eller snålt? Det handlade om tusenlappar som jag fick med mig i mat och dryck.

• sina

Och för mig var det självklart att ta med lampor. Inte någon Ikealampa som vi köpte i hast för att vi behövde, men de flesta av våra lampor var köpta på loppis med kärlek och omtanke. Badlakan och sängkläder var lika mycket mina, klart jag tog hälften.

Svar på tråden Vad tog exet med sig?