• Sofie lin

Fick in fingret i livmodertappen

Hej! Jag är så himla orolig över det här. Jag är gravid går in i vecka 29 imorgon alltså vecka 28+0. Imorse kom det massa slem i mina trosor vilket det gjort från och till sen vecka 16 men nu var det mer. Så jag kände efter i slidan och kände livmodertappen som var mjuk och jag fick in mitt långfinger i den några cm den kändes stängd men så mjuk att fingret gled in, längst in tog det stopp och där kändes det som en slags bubbla, svårt att förklara. Efter detta åkte jag till specmvc en läkare kollade med vul och då var tappen 32mm och hon sa att den såg helt stängd ut. Men hon verkade inte tro på det jag kände men jag är 100% säker på vad jag kände. Hon ville inte känna för att inte reta. Jag har också väldigt mycket sammandragningar. Jag är så orolig nu ändå, kan livmodertappen vara stängd även fast man får in fingret så långt? Hur kunde vul visa att de var helt stängt när jag fick in fingret och är helt säker på det. Jag är så orolig nu, kan detta vara normalt? Jag väntar mitt andra barn. Om bebisen skulle komma nu efter 28 fulla veckor kan den klara sig då? Jag mår så himla dåligt..

• Svar på tråden Fick in fingret i livmodertappen
  • Cyanea

Rör för i sjutton inte tappen! Och lita på specMVC vad gäller tappen. De har bättre mätinstrument än fingrar. 

• syntharen

Jag tycker du ska lita på att läkaren säger att det inte är nån fara. Du har ju blivit kollad. Omföderskors livmodertapp kan dessutom vara mer öppen än en förstföderska, speciellt om det inte är länge sedan du födde ditt första barn. Och känn inte mer på tappen, som läkaren sa, det är inte bra att ev reta den.

• Sofie lin

Ska inte känna där inne nå mer.. Var dumt gjort av mig. : ( hoppas att allt är lungt bara

Svar på tråden Fick in fingret i livmodertappen