• Anonym (Hmm)

Kalla styvpappa för pappa??

Självklart ska ni rätta dottern när hon säger fel. Hon HAR sin pappa i sitt liv, din sambo är bonus/styvpappa och bör kallas vid namn!

Hade hon inte haft någon biopappa vore det en annan sak, men det har hon!

Det ni gör är vidrigt mot barnet då denne blir förvirrad eftersom ni LJUGER för henne!!!

Fy fan vilka hemska föräldrar (mammor och styvfarsor i detta fall) det finns. Stackars unge

• Anonym (Hmm)
    terfje skrev 2016-07-13 08:04:45 följande:

Vill barnet kalla bonuspappa så får barnet göra det. Barnet vet vem som är biopappa.

Visst jag satte själv en gräns för min bonusdotter att hon inte får kalla mig för mamma även om hon själv ville det. Av hänsyn till hennes mamma och att det inte riktigt kändes okej att hon skulle göra det som 8 åring när jag kom in i hennes liv.

Hur vet du det? Ts kallar styvpappans föräldrar för farmor/farfar, det har INTE kommit från barnet!

Med tanke på Ts åsikt och attityd kan jag tänka mig att Ts säger till ungen att denne ska till "Jonas" och hälsa på - inte till PAPPA!!!!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Lite velig.) skrev 2016-07-13 12:16:29 följande:

1. Barnet va så litet då och inte förstod.

2. Barnet frågar aldrig om biopappan

Men nu är barnet stort nog att förstå så nu kan ni lära barnet vem som faktiskt ÄR pappa!

Bedrövligt att du aldrig pratar om barnets pappa! Mitt barns pappa lämnade oss på BB, men jag är som tur är inte lika bitter som du utan har pratar mkt med barnet om pappan!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Lite velig.) skrev 2016-07-13 14:38:43 följande:

Jag är inte bitter för 5 öre.

Förstår dock inte vitsen med att prata om bion/exet inför en treåring?!

Vad säger du till barnet när pappan hämtar för umgänge?
  • Anonym (Hmm)

Sen måste jag säga att det är extremt snabbt jobbat (desperat?) att hinna träffa ny, förlova sig, flytta ihop och skaffa ny unge när man har en liten bebis och ett sprucket förhållande. Allt inom 1-2 år!

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Tyckaren) skrev 2016-07-14 10:44:13 följande:

Som jag skrev i mitt tillägg till inlägget du citerade, så är det viktigt att barnet vet vem som är biopappa, däremot skulle jag aldrig försöka tvinga barnet att börja kalla biopappan för "pappa" bara för att hans ego skulle må bra av det.

Jag skulle heller aldrig skicka iväg mitt barn till någon okänd, en bioförälder som bestämt sig för att söka kontakt efter lång tid måste gå långsamt fram, men det är den förälderns ansvar att bygga upp förtroende hos barnet, inte den närvarande förälderns.

Däremot är det jätteviktigt att man som förälder förhåller sig neutralt i det läget så att barnet inte får vare sig en onödigt negativ eller onödigt positiv bild.

Om mitt barn hade en pappa som svikit barnet flera gånger skulle jag inte heller prata om honom i onödan, vare sig som pappa eller vid namn. Inte mer än att "din biopappa heter X och han kan tyvärr inte träffa dig så mycket för att han bor så långt bort/jobbar så mycket/någon annan vit lögn som inte kan motbevisas.

Fast just detta barn har en mkt närvarande pappa som har umgänge varannan helg!

Det är inte för pappans ego utan BARNET har rätt att veta vem som är pappa, inte ilurad att styvpappan är det!

Styvpappan kan försvinna ur barnets liv imorgon, biopapoan kommer ALLTID vara pappa och är därav viktigare relation att vårda.

Tycker Ts ska se över möjligheten att ha varannan vecka istället?!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (---) skrev 2016-07-14 11:19:10 följande:

Ja, en biopappa som först försvunnit ur barnets liv i 1,5 år och nu lyckats sköta umgänget i några månader är ju helt klart en stabil person i barnets liv. I alla fall tills han behagar försvinna igen.

Risken är större att styvfarsan försvinner!

Det är ALDRIG för sent att ha umgänge med sitt barn!

Ts borde istället uppmuntra det och vara glad för sin unges skull!
  • Anonym (Hmm)
    Brumma skrev 2016-07-14 12:22:09 följande:

Du tycker på allvar att en treåring skall bo med en människa som varit i barnets liv en kort tid?

Du tycker inte de ska få bygga upp en relation först så barnet kan känna sig trygg?

Jag antar/hoppas att inte pappan har lika bråttom som Ts utan självklart bygger upp en stabil relation först.

Pappan har funnits i barnets liv hela tiden, men på senare tid har det blivit kontinuerligt. Om Ts och hennes nya inte motverkar barnets umgänge med sin pappa (!) så kan definitivt varannan vecka fungera inom kort!

Kan även förstå till viss del (även om jag aldrig hade gjort så själv) att det var svårt för pappan när Ts omgående efter separationen inledde en ny relation, blandade in deras unge och flyttade ihop. Kan inte känts bra för pappan och barnet!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (---) skrev 2016-07-14 14:07:10 följande:

Nej, pappan har inte funnits i barnets liv hela tiden. Under barnets treåriga liv har pappan valt att vara försvunnen från barnet i 1,5 år, dvs halva barnets liv.

När Ts säger "hållit sig borta" så innebär det inte att han inte träffat barnet alls utan att umgänget varit sporadiskt och inte kontinuerligt som senaste halvåret! Stor skillnad anser jag!
  • Anonym (Hmm)
    Fånga dagen skrev 2016-07-14 16:06:54 följande:

Ts skriver att hon och pappan delade på sig innan barnet var ett år. Därefter har pappan varit närvarande till och från sporadiskt. Men nu har han skött umgänget  varannan helg helt enligt alla ramar under en viss kort tid.

Då lät det inte som att pappan varit totalt frånvarande från sitt barns liv, även om det verkar ha varit lite si och så utan nån stabil struktur.

Men sen skriver ts att han hållit sig borta i 1,5 år. Då undrar jag om det menas att  barnet inte ens sett sin pappa under 1.5 års tid.. eller hur ska man tolka det?

Jag tänker också att innan pappan började ha barnet varannan helg, så borde de väl ha träffats åtskilliga gånger.  För ingen skickar väl  iväg ett barn en hel helg med någon barnet inte känner väl, och känner sig trygg med..

Exakt!!
Svar på tråden Kalla styvpappa för pappa??