• Anonym (...)

Kalla styvpappa för pappa??

Anonym (Hmm) skrev 2016-07-12 20:55:10 följande:

Självklart ska ni rätta dottern när hon säger fel. Hon HAR sin pappa i sitt liv, din sambo är bonus/styvpappa och bör kallas vid namn!

Hade hon inte haft någon biopappa vore det en annan sak, men det har hon!

Det ni gör är vidrigt mot barnet då denne blir förvirrad eftersom ni LJUGER för henne!!!

Fy fan vilka hemska föräldrar (mammor och styvfarsor i detta fall) det finns. Stackars unge

Ja herregud!!! Snacka om själsligt mord! Barnet kommer få men för livet!! Soc måste genast kopplas in och omplacera barnet innan hon blir så förvirrat att hon inte vet vem hon är!!!

Eller så tar vi det lite lugnt och andas en sväng... Det är barnet som har valt detta. Med mer engagemang från den biologiska pappans sida så kommer det komma naturligt från barnet så småningom att vilja kalla även honom för pappa. Det är inget som behöver eller bör tvingas fram.

Att kalla sin bonuspappa för pappa är vare sig ovanligt eller fel. Själv sa jag pappa till båda mina pappor. Och tänkt, inte en enda gång var jag förvirrad över detta som barn. Har heller aldrig i mitt liv stött på ett barn som har varit förvirrad över detta.

En föräldratitel kommer från barnet genom visad kärlek, trygghet, engagemang o s v... Inte som ett resultat av ett oskyddat samlag.

För övrigt så var min bonuspappas föräldrar de enda farföräldrarna jag hade i mitt liv. Utan deras engagemang så hade jag inte haft någon farmor och farfar. Inte en enda gång var jag heller förvirrad över detta. Jag visste att biologiskt så var vi inte släkt med varandra. Men vet du, det förändrade vare sig deras eller mina känslor.
Svar på tråden Kalla styvpappa för pappa??