• Brumma

Kalla styvpappa för pappa??

En treåring vet garanterat vem som är pappa om de träffas ibland. Att barnet väljer att inte säga pappa är upp till barnet. Att vara pappa (eller mamma) är inte något som kommit automatiskt bara för att man bidragit med spermier eller ägg, det krävs engagemang och en bra relation med barnet.

Vill barnet kalla din man/sambo för pappa så tycker jag barnet borde få göra det - DEFINITIVT nu när det redan används. Om din sambo/man känner sig bekväm med det :)

Du kommer få en massa påhopp i den här tråden (det har du ju redan fått). Mitt råd är att lyssna på det som känns vettigt och sålla bort resten. Ingen idé att bli upprörd eller ta till sig av människor som kommer med påhopp ;)

När ni pratar om pappan så kan ni ju använda ordet pappa, så ni visar för barnet att han är pappa (även hsn i det här fallet). Ni kan ju använda förnamn i kombination med "pappa" för att skilja på "pappa Anders" o " pappa stefan" (hittepånamn)

• Brumma
    Anonym (Hm) skrev 2016-07-13 00:44:36 följande:

"Dessutom har barnet själv valt att säga pappa, det är liksom inget vi har präntat in..

Däremot har vi sagt farmor och farfar till mina svärföräldrar."

Kanske inte präntat in, men förmodligen inte rättat barnet heller genom att använda förnamnet.

Och varför säger ni farmor och farfar om din sambos föräldrar?

"Han är mer pappa än vad bion någonsin kommer bli."

Hur mycket pappa kommer han att vara om det tar slut mellan er om några år?

Det du ska göra om du vill vara en bra förälder är att göra allt du kan för att barnet  ska få ett så bra förhållande med sin far som möjligt. Det kan bli livslångt. Hur länge din sambo finns i barnets liv, vet ingen. Och ingen vet heller vad som händer med en påhittad  "farmor och farfar"

Varför tar du för givet att ngn som levt med barnet sedan barnet var mkt litet och tagit på sig en föräldraroll skulle lämna barnet bara för att det tar slut med föräldern?

Det finns många barns som har umgönge och tom bor växelvist hos sin bonusförälder. Jag fortsatte ha umgänge med min bonusdotter när jag och pappan separerade.

Mina barns bonusmorfar kommer med säkerhet finnas i deras liv även om han och min mamma separerar.

Min mans pappa är lika mycket pappa åt min mans syskon som åt min msn (trots att de inte delar samma gener) och lika mycket morfar och farfar åt deras barn som åt våra. Och nej, han lever inte med mamman längre.

Sluta se världen i svart kanske?
  • Brumma
    Anonym (Anki) skrev 2016-07-13 11:00:40 följande:

Jag har vuxna söner med sambo/flickvän.

Ingen av dessa tjejer har några barn sedan innan och det kan jag säga, skulle det presenteras en kvinna som har småbarn så skulle jag inte vilja bli kallad för farmor.

Jag är farmor till mina söners barn, andra mäns ungar är inte mina barnbarn.

Rena löjan att hitta på något liknande.

Jag ska bli farmor om några månader. Någon farfar finns inte i livet, han gick bort för ca 20 år sedan. Jag lever med en sambo numera men han kommer inte på några villkor att kallas för farfar!

Båda jag och min son saknar hans pappa mycket trots att tjugo år har passerat och jag skulle inte kunna ta ifrån honom rollen som farfar, rent känslomässigt.

Han hade blivit världens bästa farfar om inte det tragiska hade hänt då för många år sedan.

Men det är ju hur DU känner och vill ha det.

Andra känner förmodligen annorlunda ;)

I TS fall verkar det ju inte finnas någon farmor o farfar att "ta" rollen från heller...

Mina söner har världens bästa morfar. Och de är lyckligt lottade att även ha världens bästa bonusmorfar :)

Han har inte tagit någon roll från min pappa men gör ett väldigt bra jobbat med att dela rollen ;)
  • Brumma
    Anonym (Anki) skrev 2016-07-13 11:27:27 följande:

Givetvis är hur jag känner, jag kan bara föra min egen talan.

Min egen far dog när jag var tolv år. Efter några år träffade min mamma en man, de flyttade aldrig ihop men var särbos i många år tills han också avled. Jag kallade honom vid namn, mina söner kallade honom för "farbror Torsten".

Jag skulle inte tycka illa om att något litet barn medföljer i mina söners relationer, tro inte det. Men, de blir inte mina barnbarn för det och då vill jag inte kallas för farmor.

Jag tänker att TS svärföräldrar inte har samma känslor som du - alltså är det inget som hindrar att barnet kallar del farmor och farfar :)

Självklart skall du inte behöva bli kallad något du inte samtycker till.

Tycker inte alls de4 är konstigt att du inte kallar din mammas man för ngt annat än naln med tanke på att du var så gammal. Barnet i TS har dock förmodligen inga minnen av sin pappa från tidigare utan han har ju nyligen kommit in i bilden igen. Sedan är det ju der där med att barnet får välja själv - det hade varit helt fel att tvinga dig att kalla din mammas man för pappa. Du fick välja själv. TS barn får i sin tur välja själv och har gjort ett annorlunda val..
  • Brumma
    Anonym (Lite velig.) skrev 2016-07-13 10:15:48 följande:

Helt ärligt vet jag inte. Visst i början när vi va tillsammans så sa jag ju pappa, men då va barnet under året.

Vi har aldrig pratat om biopappan hemma, jag har aldrig nämt han vid förnamm inför barnet heller.

Måste erkänna att jag tycker det låter lite konstigt. Hur kommer det sig att du valde att inte prata med ditt barn om barnets pappa?

Vi har ofta pratat om bonusbarnets mamma tex. Hon är inte en del av min o min mans familj men en del av barnets. Även om de inte träffats så ofta så känns det dom en ganska grundläggande del att prata med sitt barn om?
  • Brumma
    Anonym (Lite velig.) skrev 2016-07-13 12:16:29 följande:

1. Barnet va så litet då och inte förstod.

2. Barnet frågar aldrig om biopappan

Nej, det är ju ett ganska litet barn.

Tänker ock ändå att det är en del av barnet. Hade pappan varor helt frånvarande s0 ok, men när umgänge startade tex? Typ förbereda barnet på v3n som ska hämta osv - idag skall du träffa pappa osv..

Du skriver att ni aldrig pratar om pappa - var sig som pappa eller vid namn, när umgämge skulle starta - lär ni barnet bara tro att det var en "random snubbe"? Förstår faktiskt ändå inte..
  • Brumma
    Anonym (Lite velig.) skrev 2016-07-13 14:38:43 följande:

Jag är inte bitter för 5 öre.

Förstår dock inte vitsen med att prata om bion/exet inför en treåring?!

Inte inför. Prata MED och OM.

Varför? För att pappan är en del av barnets liv, även om hsn inte är en del av er fsmilj längre.

Pratar du om andra i barnets liv? Normalt gör man ju det menar jag - om mormor, kusinen osv. Tittar på lite bilder och berättar historier.

Min yngsta hann aldrig träffa din farmor men vi pratar om henne, visar bilder osv.

Helt ärligt känns det som en förälders ansvar att prata med barnet om de människor som finns runt barnet.

Hur gjorde ni när barnet skulle börja ha umgänge med sin pappa?. Lämnade du verkligen över honom till en okänd människa barnet inte ens vet vem det är?
  • Brumma
    Anonym (Lite velig.) skrev 2016-07-13 14:38:43 följande:

Jag är inte bitter för 5 öre.

Förstår dock inte vitsen med att prata om bion/exet inför en treåring?!

Sen undrar jag lite varför du inte tror att en treåring har ngt ut av att få höra om sin förälder? Min treåring är mycket medveten om "jaget" och nyfiken på hur alla hör ihop.

Han vet att hsn låg i min mage och kom från pappas pung. Att jag låg i mormors mage och att morfar låg i gamlafarmors mage osv.

Benämner NI din sambo som pappa i spana frågor?
  • Brumma
    Anonym (Lite velig.) skrev 2016-07-13 23:35:28 följande:

Vi tänker lika..

"Anyone can be a father, but it takes someone special to be a dad"

Bion betalar enbart underhåll och vägrar stötta upp på annat som t.ex barnförsäkring osv.

Kan aldrig komma med en spontanköpt tröja, skor, gosenalle, leksaker lr liknande. (underhållet ni vet)

Medans min sambo kan komma hem från en stor handling från mataffären och ha med sig ett par nya regnstövlar/skor till dagis då det va rea på dom...

Säger lite hur olika de prioriterar...

Nu räknas ju tex försäkring in i barnets kostnader - vilket pappan betalar sin del av genom underhållet.

Eller tänker du att han ska betala din del också?

Jag håller med ovanstående - ditt förakt för pappan lyser igenom och gör förmodligen de4 även inför barnet.

Tycker barnet om sin pappa (eller random snubbe som ni tydligen ser honom som)?

Jag tycker som sagt att det är upp till barnet att välja vad han/hon vill kalla sina närstående men oavsett vad pappan kallas måste barnet få tycka om honom. Det blir inte lätt att skapa en nära relation till någon som ens mamma - som är den som varit där hela tiden - visar att hon inte gillar/litar på personen.

Hur ska barnet kunna känna sig trygg och glad över umgängena med pappan när mamma annat och inte ens kan prata med barnet om personen barnet skall åka iväg och träffa. För jag antar att du inte vill att barnet skall vara rädd, ledset och otrygg på umgänge?
  • Brumma
    Anonym (Tyckaren) skrev 2016-07-13 20:20:38 följande:

Jag tänker gå emot strömmen och tycka att det är bra att ni inte pratar så mycket om en biopappa som kommer och går som han själv känner för.

Att bygga upp ett föräldraförtroende är ingenting ni kan göra åt biopappan, det måste han göra själv, och hur mycket ni än peppar för pappan kommer treåringen ändå att dra sina egna slutsatser. Det värsta som kan hända är att ni peppar upp papparelationen och sedan drar pappan igen. Då har treåringen plötsligt ingen vuxen han kan lita på.

I ditt ställe skulle jag säga åt biopappan att "pappa" är ett epitet man måste förtjäna från ett barn, och att ingen annan än barnet kan bestämma vem eller vilka som förtjänar det. Den som finns där och inte sviker är den som barnet kommer att se som förälder, övriga är bara randomvuxna som kommer och går. Som vikarier på dagis ungefär. Säg även att den dag han bevisat att han tänker vara pappa så kommer du att börja kalla honom det.

Tycker du verkligen de4 är en bra idé att barnet åker på umgönge till en person barnet inte vet vem det är?

De benämner inte pappan vare sig som pappa eller vid namn.

Även om pappa är ett epitet man gör sig förtjänt av (håller med fullständigt där) hade jag inte skicka iväg mitt barn till någon som barnet inte vet vem de4 är..
  • Brumma
    Anonym (Hmm) skrev 2016-07-14 10:58:15 följande:

Fast just detta barn har en mkt närvarande pappa som har umgänge varannan helg!

Det är inte för pappans ego utan BARNET har rätt att veta vem som är pappa, inte ilurad att styvpappan är det!

Styvpappan kan försvinna ur barnets liv imorgon, biopapoan kommer ALLTID vara pappa och är därav viktigare relation att vårda.

Tycker Ts ska se över möjligheten att ha varannan vecka istället?!

Faktiskt har ju pappan INTE varit en närvarande pappa. Tvärtom faktiskt....

Tittar man på bakgrund och omständigheter skulle jag vilja påstå att det är större chans att pappan försvinner igen än att bonuspappan gör det.

Pappan har försvunnit förut - bonuspappan har varor närvarande sedan han kom in i bilden. Han kommer dessutom vara biologisk pappa till treåringen syskon så "försvinna" lär han ju inte göra oavsett.

Varför har du så låg syn på bonusföräldrar? Men hög syn på en föräöder som bevisligen inte varit närvarande?
  • Brumma
    Anonym (Tyckaren) skrev 2016-07-14 10:44:13 följande:

Som jag skrev i mitt tillägg till inlägget du citerade, så är det viktigt att barnet vet vem som är biopappa, däremot skulle jag aldrig försöka tvinga barnet att börja kalla biopappan för "pappa" bara för att hans ego skulle må bra av det.

Jag skulle heller aldrig skicka iväg mitt barn till någon okänd, en bioförälder som bestämt sig för att söka kontakt efter lång tid måste gå långsamt fram, men det är den förälderns ansvar att bygga upp förtroende hos barnet, inte den närvarande förälderns.

Däremot är det jätteviktigt att man som förälder förhåller sig neutralt i det läget så att barnet inte får vare sig en onödigt negativ eller onödigt positiv bild.

Om mitt barn hade en pappa som svikit barnet flera gånger skulle jag inte heller prata om honom i onödan, vare sig som pappa eller vid namn. Inte mer än att "din biopappa heter X och han kan tyvärr inte träffa dig så mycket för att han bor så långt bort/jobbar så mycket/någon annan vit lögn som inte kan motbevisas.

Då låter det som om vi tycker ganska exakt samma :)
  • Brumma
    Anonym (Hmm) skrev 2016-07-14 10:58:15 följande:

Fast just detta barn har en mkt närvarande pappa som har umgänge varannan helg!

Det är inte för pappans ego utan BARNET har rätt att veta vem som är pappa, inte ilurad att styvpappan är det!

Styvpappan kan försvinna ur barnets liv imorgon, biopapoan kommer ALLTID vara pappa och är därav viktigare relation att vårda.

Tycker Ts ska se över möjligheten att ha varannan vecka istället?!

Du tycker på allvar att en treåring skall bo med en människa som varit i barnets liv en kort tid?

Du tycker inte de ska få bygga upp en relation först så barnet kan känna sig trygg?
  • Brumma
    Anonym (Hmm) skrev 2016-07-14 13:53:46 följande:

Jag antar/hoppas att inte pappan har lika bråttom som Ts utan självklart bygger upp en stabil relation först.

Pappan har funnits i barnets liv hela tiden, men på senare tid har det blivit kontinuerligt. Om Ts och hennes nya inte motverkar barnets umgänge med sin pappa (!) så kan definitivt varannan vecka fungera inom kort!

Kan även förstå till viss del (även om jag aldrig hade gjort så själv) att det var svårt för pappan när Ts omgående efter separationen inledde en ny relation, blandade in deras unge och flyttade ihop. Kan inte känts bra för pappan och barnet!

Ja tar de det lugnt och barnet får lära känna pappan i lugn och ro vore det jättebra om det blir vv.

Jag uppfattar det dock inte som att pappan varit närvarande hela tiden. Barnet är tre är. De levde ihop uner barnets första levnadsår (större delen vad jag förstår). Det ger alltså ca två år tills nu. TS skriver att pappan varit HELT frånvarande under 1.5 år. Isåfall har pappan varit sporadiskt närvarande ett halvår till ett år. Det kallar jag inte att ha varit närvarande hela tiden :)

TS har inte skrivit hur länge hon varit sambo, eller hur lång tid de tog i inledningsfasen. Varför tror du att det hände direkt efter separationen och att det var jobbigt för barnet?
  • Brumma
    Anonym (Hmm) skrev 2016-07-14 14:51:20 följande:

När Ts säger "hållit sig borta" så innebär det inte att han inte träffat barnet alls utan att umgänget varit sporadiskt och inte kontinuerligt som senaste halvåret! Stor skillnad anser jag!

Då uppfattar vi olika.

Hålla sig borta totalt 1.5 år uppfattar jag som att barnet inte träffade pappan under 1.5 är.

Men det ksnske TS kan klargöra så behöver vi inte gissa :)
  • Brumma
    Nald skrev 2016-12-17 23:02:10 följande:

Vill göra ett inlägg på samma ämne fast ur en pappas synvinkel.

Jag är separerad sedan många år och har en dotter på 7 år som bor hos mig varannan vecka.

Jag är en närvarande pappa och har en bra relation med mitt barn som jag älskar mest av allt. Sedan separationen för mer än 4 år sedan så har barnets mamma haft 3 relationer där det gått rejält undan. Flyttat ihop på en gång och levt familjeliv. Jag vet att hon uppmuntrat vår dotter att kalla sin nya för pappa efter kort tid vilket jag tagit väldigt illa vid mig av eftersom att jag är hennes pappa. En närvarande och omhändertagande pappa. Detta har förnekats varje gång trots att min dotter frivilligt berättat för mig vad som sägs i andra hemmet.

Detta har upprepats som sagt tre gånger. På kort tid. Dvs en ny sambo och ny pappa varje år. Jag anser att det är rätt skevt och respektlöst mot mig.

Jag har eTT nytt förhållande och lever tillsammans med henne sedan två år. Min dotter bor med oss varannan vecka. Jag skulle aldrig få för mig att kalla henne för mamma och det vill inte min nya heller även om de har en bra relation.

Får en känsla av att de flesta mammor som separerar har väldigt bråttom att hitta en ny man, sambo, manlig förebild. En vilja att ha den familj som inte blev av och river alla murar för att få sin vilja igenom även om det går ut över den biologiska pappan.

Det finns flera rövhål till män som inte borde få vara förälder, men långt ifrån alla är dåliga. Jag är en av de bra. Jag förtjänar att få ha ensamrätt om min pappatitel hos mitt barn oavsett om det finns en annan manlig förebild i det andra hemmet. Även om han är en bra och fin person som älskar mitt barn.

Du tycker inte att ditt barn har företrädesrätt på vilka hon vill kalla pappa/ mamma?

Säg att hon kommit till dig och frågat om hon fick lov att kalla din partner mamma, hade du nekat henne då? Självklart är det upp till din partner men hade du stoppat det där och då, även om det inneburit att ditt barn känt att hon själv inte fått sätta ord på sin relation?
  • Brumma
    supernald skrev 2016-12-18 00:40:42 följande:

Jag har pratat med min dotter och förklarat hur jag tycker och känner och att hon får tycka och känna som hon vill. Men du förbiser helt i min historia att den andra föräldern medvetet uppmuntrar till att den nya ska kallas pappa. Och att det skett tre gånger under så kort tid. Det är om något förvirrande för ett barn som samtidigt upplever tre separationer med den nya som kallas pappa.

Det kan bli väldigt förvirrande och för ett barn som ännu inte utvecklat abstrakt tänkande ge negativa följder under uppväxten när det kommer till att knyta an och skapa egna relationer. Tycker du att jag tänker fel?

Jag tycker det är helt fel att påverka ett barn att kalla ngn mamma eller pappa. Men jag tycker att det borde få göras OM det kommer från barnet. Jag anser även att barn behöver lära sig att tänka på hur valen de gör påverkar andra människor och att man kan prata med dem och säga att ja, du får kalla mig/pelle/Anna osv för mamma/pappa om du vill. Men du har även redan en mamma/pappa och det finns en möjlighet att de blir ledsna. Eller ngt sådant :)

Jag förbisåg inte situationen utan ställde en fråga utifrån om barnet själv skulle vilja använda manma/pappa till ngn annan.
  • Brumma
    Anonym (Insane) skrev 2016-12-18 01:58:02 följande:

Vissa saker ska barn inte bestämma. Barnet har en aktiv och engagerad pappa som hon bor med varannan vecka. Varför skulle hon då må bra av att bli lärd av mamman att mammans 3:e nya kille ska kallas för pappa?

Räcker det verkligen inte att barn har en mamma och en pappa när de är närvarande och aktiva i barnens liv?

Självklart får barn inte bestämma allt själva. Men jag anser att en sådan sak som att själv få sätta ord på vilken sorts relation man har är förbehållet den som har relationen. Det gäller både vuxna och barn. Mina barn har tex en biologisk morfar - min pappa. Min mamma är omgift med en man som är lika engagerad i barnen som min pappa. Vi har i alla år kallat mammas man för namn men på senare år har den äldsta på eget initiativ då och då börjat använda morfar åt även mormors man. Han har tagit upp det och förklarat att han ju har två morfar. Oftast använder han bara namnet men ibland väljer han morfar.

Min bonusdotter tog upp frågan om att kalla mig mamma när hon var runt sex, sju år. För jag var ju "som" en mamma. Jag sa att hon fick kalla mig vad hon vill men att hon har en mamma och det kan hända att mamma skulle bli ledsen. Men att jag alltid kommer vara "som" en mamma om hon vill. Hon har fortsatt kalla mig vid namn men valde som tonåring att sätta mig som mamma på Facebook tex.

Jag tycker inte man skall påverka barn i att kalla ngn annan för mamma/pappa och anser att mamman gör fel. Men det var inte det jag frågade om.
  • Brumma
    Anonym (Insane) skrev 2016-12-18 21:43:48 följande:

Varför har jag svårt att tro att hennes mamma är aktiv och närvarande i hennes liv?

Hon bor hos sin mamma. Är vh samt lov hos oss.

Så jodå, hennes mamma är en mkt aktiv och närvarande del i hennes liv.

Självklart är även hennes mamma angiven som just mamma angiven på Facebook. Inte bara jag :)
  • Brumma
    Anonym (Hmmmm) skrev 2016-12-18 22:25:30 följande:

Har bara så svårt att tro att en 3-åring på eget bevåg kallar mammas nye man för pappa. Någon måste ju ha uppmanat barnet att kalla honom pappa annars skulle aldrig ordet kommit ur barnets mun. Ett så litet barn kallar sina nära det man lär dem... mamma, pappa, mormor, farmor... de hittar inte på själv.

Min brors bonusson är 4. Han har börjat kalla min bror för pappa. INGEN - iallafall ingen i familjen - har sagt åt honom att han ska göra det. Men det är ganska normalt i en fyraåring värld (och förmodligen i en treårings) att man kallar en man som man lever med för pappa.. Min bror finns där och gör alla saker en pappa gör. Tröstar, nattar, vabbar, hämtar/lämnar på förskola, följer med till läkaren, läser godnattsaga, gör frukost osv osv.
Svar på tråden Kalla styvpappa för pappa??