Inlägg från: Anonym (Två pappor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Två pappor)

Kalla styvpappa för pappa??

Jag tycker barnet får välja. Alla gånger! Jag hade inte ens väckt diskussionen men barnet, som kan skapa osäkerhet. Speciellt inte med ett sånt litet barn.

Om barnet valt att säga pappa till din nuvarande så ta inte det ifrån honom. Han känner ju uppenbarligen för honom som sin pappa och då ska han ju få säga det.

Jag hade förklarat för exet att det är en treårig ni har och att han får tilltala som han känner. Kanske hade jag själv börjat prata om biopappan som "din pappa", så kanske det kommer med tiden.

Jag hade "två pappor" när jag växte upp. Ingen som tilltalades som styvpappa eller förnamn.

• Anonym (Två pappor)

Sjukt att tvinga på detta barn andras känslor och åsikter om bonusbarn. Om barnet, bonuspappan och bonusfarmor/farfar tycker det är okej så är väl det jättebra. Tror det kan vara skönt för barnet nu när syskonet kommer att barnet är lika mycket del av deras nya familj. Ta inte det ifrån barnet!!

Att det inte funkar för alla och att man inte vill bli kallad farmor av bonusbarnbarn är väl fine, men i detta fallet verkar alla parter vara överens om att det är okej.

Barn är inte dumma. Om barnet träffar sin biopappa och har någon typ av kontakt med honom så vet barnet vem som är biopappa. Det gör inte kärleken till bonuspappan mindre. Låt det vara tycker jag!

• Anonym (Två pappor)

[qwuote=76795585][quote-nick]Anonym (S) skrev 2016-07-13 18:07:38 följande:[/quote-nick]Ni kan väl säga till barnet att "Nu ska du till din riktiga pappa".Barnet måste ju tidigt veta vart hon/han kommer ifrån.[/quote]

Håller med. Även om "riktig pappa" kan låta fel. Berätta när ni åker till biopappan att "nu ska vi hälsa på din pappa". Kanske kan ni läsa någon syskon-blir-till-bok typ vilda bebben och förklara vem som är pappa till barnet och syskonet, men förklara att bonuspappan älskar lika mycket osv.

Sedan får barnet avgöra själv vad hen vill kalla bio- och bonuspappan.

Svar på tråden Kalla styvpappa för pappa??