• maccyd

Hur göra med min pappaledighet?

Har kanske lagt denna i fel tråd men hittade inte riktigt det jag sökte.

Jag blev pappa för snart tre månader sedan, min dåvarande flickvän och jag märkte ganska tidigt att vi inte funkade tillsammans. Hon blev gravid väldigt tätt inpå att vi träffades, jag bor fortfarande kvar för att kunna umgås med mitt barn och hjälpa henne med allt när jag inte jobbar. Hon har tagit uppbrottet väldigt mkt hårdare än mig, och där ligger en stor del av att vi inte klarar att bo under samma tak eller ens umgås längre stunder.

Kommer att flytta till egen lägenhet om någon vecka,men endå försöka ha så mycket kontakt med barnet som möjligt. Jag har varit med på nätter och så sen dag ett, hon har inte kunnat amma så jag har varit med och delat på alla sysslor så som matning mm. Däremot har vi väldigt svårt att prata om framtiden, eller prata i allmänt, hon kan bara vara mammaledig till han är runt sju månader, och vill därefter att jag ger bort några månader av min pappaledighet för att kunna fortsätta gå hemma med barnet.

Jag undrar om det kan vara speciellt negativt om jag väljer att behålla min ledighet, som jag har rätt till ,för att få mer tid och komma närmare vårat barn. Det skulle ju innebära att barnet bor hos mig större delen eftersom hon skulle behöva jobba. Hon tror det skulle riva upp alla hans rutiner, jag tror inte det skulle göra någon större skillnad om han bara får tid att vara lite i nya lägenheten tillsammans med mig innan det är dags. Han är oerhört trygg med mig, men jag vill självklart barnets bästa.

Vad tycker ni andra? Finns det någon som varit i samma sits?

• Svar på tråden Hur göra med min pappaledighet?
  • Anonym (Alltså...)
    Holma skrev 2016-07-13 19:10:00 följande:

Då får mamman ta mindre dagar i veckan helt enkelt precis som en pappa om han är fl

Jag tror inte du förstår... Du verkar tycka att det är självklart att en pappa kan spara ALLA sina dagar att använda om några år istället. Om en mamma också vill spara ALLA sina dagar, vem ska då ta hand om barnet det första året?

Ts, det här inlägget gäller inte dig. Jag har förstått vad du önskar, det låter jättebra och jag önskar dig lycka till!
  • Holma
    Anonym (Alltså...) skrev 2016-07-14 00:08:52 följande:
    Jag tror inte du förstår... Du verkar tycka att det är självklart att en pappa kan spara ALLA sina dagar att använda om några år istället. Om en mamma också vill spara ALLA sina dagar, vem ska då ta hand om barnet det första året?

Ts, det här inlägget gäller inte dig. Jag har förstått vad du önskar, det låter jättebra och jag önskar dig lycka till!
    Han har aldrig sagt att han ska spara dom några år . Jag anser att pappan har rätt till sina dagar o ta dom när han vill .
  • Swagger

Jag var föräldraledig till barnet var 8 månader, sedan var min man föräldraledig tills barnet började förskolan vid 14 månader. Det var inga större problem med det, men vi bodde (och bor fortfarande) ihop.

• chrissepisse
    Holma skrev 2016-07-14 00:12:46 följande:

Han har aldrig sagt att han ska spara dom några år . Jag anser att pappan har rätt till sina dagar o ta dom när han vill .

Samma sak bör ju då gälla för mamman, eller hur? Det är rimligtvis föräldrarnas gemensamma ansvar att ta hand om barnet tills man får en förskoleplats. Det är nog inte många ensamstående som kan klara sig på halva föräldrapenningen tills barnet är 12 månader och varför just mamman är den som ska ta den ekonomiska smällen är väl det som andra har ifrågasatt. Jag tycker också att pappan ska behålla och ta ut sina dagar, men jag tycker att det är självklart att han måste hjälpa mamman att lösa situationen tills barnet har fått en förskoleplats. Nu verkar ts intresserad av att vara föräldraledig när barnet är litet, så det ser inte ut att vara ett problem för just det här paret. Det har dock funnits trådar tidigare där pappan har behållt dagarna samtidigt som han inte har velat ha barnet. Mamman hamnar i en rävsax eftersom hon inte kan gå tillbaka till jobbet utan förskoleplats men inte kan försörja sig, en sådan situation gynnar knappast barnet.
  • Swagger
    maccyd skrev 2016-07-13 16:52:34 följande:
    Fast om man har fått samma anknytning till både sin mamma och pappa som i detta fallet under sina första tre månader så sa åtminstone den barnpsykologen som finns här i staden och som jobbat med det i xx antal år att det kan vara så under första året, men att det är väldigt olika. Det går att börja vänja barnet med övernattning lite då och då till en början. Tre år är mer om man inte skapat en anknytning till barnet redan från början. Nu har ju jag matat, nattat och bytt blöja och spenderat all tid jag kunnat när jag inte jobbar, även om jag ibland måste lägga mig tidigare än barnet för att orka upp dagen efter så går jag upp och tar hand om barnet på natten sen dag ett. Jag har planerat att träffa barnet dagligen även efter flytt, även om det tyvärr blir lite mindre tid. Det sista jag vill är att någon av oss föräldrar tappar anknytningen vi skapat.

Mår barnet bäst av att bo hos sin mamma första året så får jag helt enkelt anpassa mig, men ingen barnspykolog eller liknande har sagt att det betyder 100% av alla nätter. Det betyder ju isf att mamman inte kan sova någon annanstans än hemma första året, vilket jag vet kommer hända när hon ska hälsa på vänner på andra sidan landet.

Jag förstår helt klart att det kan låta egoistiskt att vilja behålla min pappaledighet, jag vill i slutändan bara få mer tid med mitt barn efter flytt än att kunna hälsa på när de är hemma efter jag slutat jobba i någon timme per dag. Medan hon tar ledigheten och inte ens funderar på att söka jobb för att kunna dela upp tiden lite mer, oavsett om han har sitt huvudsakliga hem där och spenderar de flesta nätterna där.
    Hur ska du behålla en bra relation när du flyttarr ut? Jag antar att du kommer vara helt föräldraledig när barnet är 7 månader och mamman inte har några dagar kvar? Men hur ska du göra fram till dess? Under dessa 4 månader kommer du jobba hela dagarna och sova i din lägenhet, så hur mycket tid med barnet kommer detbli?

Kan ni inte bo ihop i 4 månader till, tills du ska ta över, så du får mer tid med barnet och inte tappar relationen nu?
  • Swagger

Du har rätt i att om barnet är vant vid att sova med dig så kommer ni utan problem kunna byta miljö. Vi flyttade när barnet var 2 månader, åkt på både längre och kortare semestrar utan problem.

Problemet för dig är att du nu inte kommer sova med barnet på 4 månader. Det är ju längre tid än barnet levt om det nu är 3 månader.

• SupersurasunkSara
    maccyd skrev 2016-07-13 23:35:07 följande:

Hennes dagar tar slut om ca 3,5månad. Jag har räknat med, och fått det förklarat för mig att de skulle räcka kanske två månader längre än så. Tror hon har räknat fel från början och trott att hon sparar två dagar om hon bara skulle plocka ut fem dagar ena veckan mot sju den andra. Min tanke är såklart att börja ta ut mina dagar direkt hennes är slut, jag vill helst att barnet blir en bra bit över ett år innan det ska skolas in på dagis.

Fantastiskt att så många lägger ner tid på att ge tips och dela med sig av sina erfarenheter! Det värmer oerhört även om många är oense.

Klart jag funderar på att ge henne en del av dagarna för att det ska passa in till jag slutar på mina jobb, vilket är runt en månad som diffar.

Att barnet mår bäst av att bo på samma plats åtminstone första året verkar de flesta överens om känns det som, det borde ju däremot inte hindra mamman från att börja jobba innan och därmed ge mig chans att ta ut fl utan att rubba barnets rutiner genom hämta/lämna innan och efter hennes arbete?

Jag borde ändå kunna få spendera någon natt här och där med barnet utan att det ska påverkas negativt om jag inte är helt fel ute? Som exempel ska hon till andra sidan landet med barnet för att träffa gamla vänner över en helg.

På helger har jag redan haft barnet längre perioder på promenader, hos vänner och familj utan minsta problem. Oavsett om det är två eller åtta timmar.

Angående underhåll så har jag redan kontaktat försäkringskassan för att betala det till dem varje månad efter flytt medan hon är fl, för att få allt på papper, rätt summa och undvika bråk i efterhand.

Jag har inte mycket pengar men det känns inte som det viktigaste här.

Jag tycker du tänker helt rätt här. Lycka till!
  • Swagger

Under dessa 4 månader som ni bor isär innan du blir föräldraledig, kan du ha barnet hos dig varannan natt då?

• HiHi

Du är väll medveten om att dessa dagar är DINA å DU väljer å göra vad du vill me dom fram till 6års ålder tror jag de va på barnet längre semester på sommaren osv hel toppen tar mina barns pappa ut :) sen så om hon valt att ta ut mer dagar å hennes snart är slut är de hennes sak hon får helt enkelt ansöka försörjningsstöd inte svårare än så hon klara sig dagarna är till för dig å ditt barn :) Lycka Till :)

• maccyd

Vad jag förstått så vore det inte det bästa för barnet att sova hos mig varannan natt efter flytten, sen jobbar jag även 10timmar/dag och det skulle betyda att mamman måste upp innan 05 för att ta hand om barnet när jag ska till jobb.

När jag flyttat så är tanken att träffa barnet varje dag, tyvärr blir det såklart mindre med tid än nu, men 2-4timmar dagligen hoppas jag vi kan komma överens om. Mer på helger. Barnet lägger sig just nu runt 20-21, så om jag åker direkt från jobb så kan jag vara framme runt 17 och träffa barnet ungefär lika mycket vaken tid då som nu, men missar nätterna såklart.

Svar på tråden Hur göra med min pappaledighet?