• IngridA

Studera i USA

Hejsan,

Någon som har tips på hur man går till väga? Båda mina döttrar är inne på att plugga en termin eller så vid ett riktigt "college". Det verkar vara en riktigt djungel detta..

Mvh

Ingrid

• Svar på tråden Studera i USA
  • blairw
    IngridA skrev 2016-07-15 01:24:02 följande:

Hejsan,

Någon som har tips på hur man går till väga? Båda mina döttrar är inne på att plugga en termin eller så vid ett riktigt "college". Det verkar vara en riktigt djungel detta..

Mvh

Ingrid

Absolut! :) Har tagit en bachelor degree i USA. Gick först två år på ett så kallat community college och sedan två år på ett universitet. Vad är det specifikt du funderar på? 

För att ge ditt bättre svar, var någonstans skulle de vilja plugga i USA, vet de ungefär vart eller är det mindre viktigt? 
    Vill de plugga endast en termin eller två? Något speciellt område av kurser eller mer för upplevelsen? Finns det något intresse i att plugga vidare, i Sverige eller i USA för att ta en full examen, eller igen - mest för upplevelsen? 
    Hur gamla är de? Gått ut gymnasiet? 
  • Kjell2

Ett smidigt sätt om man läser i Sverige är via något av de utbytesprogram som finns.

• IngridA

De är 24 och 21 år gamla. De läser just nu språk och juridik på distans samtidigt som de reser och volontärarbetar. Båda har toppbetyg från Gymnasiet. Jag tror att det är juridik som gäller i framtiden. Båda vill ta ut full examen. Ett år eller en bara en termin har de inte bestämt tror jag.

Någon som vet hur svårt är det att komma in på något av de större skolorna som Harvard eller Stanford? Finns det svenska Universitet som har utbyten med dem?

Har ni något tips på andra forum där studenter med erfarenhet från studier i USA kan finnas?

• Karll

Jag skulle först testa att ringa via Callthere. Jag tror dom har studenter vid både Harvard och Stanford.

Svar på tråden Studera i USA