• Anonym (Anna)

Hur vet jag om jag vill ha barn?

Hej! Hoppas ni kan hjälpa mig att få lite klarhet i det här med att planera barn. För 2 år sedan blev jag gravid och fick tidigt MF. Innan den graviditeten har jag varit väldigt osäker på om barn är något för mig. Trots det var jag mycket glad över att vara gravid och blev helt knäckt av missfallet. Allt jag ville var att bli gravid igen ett par månader efter MF.

Jag ångrade sedan mig och ville vänta. Jag ville bli klar med min utbildning, börja behandling mot endometrios osv. Månaderna gick och jag fortsatte skjuta upp det med olika förklaringar. "Nästa vår passar bättre" osv och nu har det gått 2,5 år..

Jag lever ett väldigt lugnt liv. Jag och min man har varit gifta i 5 år och kommer överens alltid (ja verkligen alltid). Jag trivs med min utbildning, mitt jobb och mitt boende. Jag är en introvert person som uppskattar egentid och hellre har 2 nära vänner än 20 bekanta. Får jag välja umgås jag med min man på min lediga tid och har myskväll med film osv. Jag hatar att festa/dricka och får jag välja ska jag ha så lite som möjligt att göra. Jag har inga intresse utan är snarare en riktig livsnjutare.

Det hade därmed passat mig bra med "familjeliv" då jag inte hade känt att jag hade missat en massa och inte kunnat "gå ut när jag vill", jag vill liksom inte det ändå.

Jag är en väldigt ansvarsfull människa som tänker igenom alla stora beslut jag tar. Men hur mycket jag än tänker kommer jag aldrig fram till ett svar gällande detta (5 år av funderimgar och jag har inte kommit nånvart) .Jag tror att vi båda blivit bra föräldrar och jag kan se fram emot att bli en familj, och anta nya utmaningar i livet. Hur bra vi än har det kan jag inte tänka mig att ha det såhär i resten av mitt liv. Jag vill utvecklas på det sätt man gör som en familj. Och jag vill uppleva hela grejen med min man.

Samtidigt får jag en klump i magen när jag tänker på barn. Jag vet inte överhuvudtaget vad ett barn innebär. Jag har aldrig haft yngre syskon eller släktingar att passa. Jag har i princip aldrig träffat en bebis i hela mitt liv (förutom väldigt korta stunder). Jag vet därför inte vad jag tackar ja till eller vad jag ger upp om jag väljer att inte skaffa barn. Jag är livrädd för att ett barn ska förändra oss som par, mig som individ, att ständigt oroa mig, vara stressad och trött. Detta är det största beslut jag någonsin behövt ta då det inte går att ångra sig sedan. Tänk så känner man "mitt liv var så bra. Varför gjorde jag detta val?".

Jag vet att min man hade tagit det största ansvaret och jag tänker absolut inte amma vilket gör det lättare för oss att vara jämställda. Ni som är 2 föräldrar med 1 barn: hur mycket har livet förändrats egentligen? Jag vet att alla säger att de inte ångrar sina barn. Frågan är om människor vågar vara ärliga med en sådan sak? Om du fått vrida tillbaka klockan, hade du gjort annorlunda?

Hur tackar man ja när man inte vet vad man tackar ja till? Dessa tankar vill inte försvinna ur mitt huvud. Bör tillägga att jag endast är 28 medan min man är 44. Jag kan alltså inte skjuta upp det mer då klockan tickar för honom.. och han vill väldigt gärna. Han har barn sedan tidigare och säger att han aldrig träffat någon som analyserar detta så mycket som jag gör. Är detta kanske ett tecken på att barn inte är för mig? För någon vecka sedan bestämde vi att nu kör vi. Men nu sitter jag här återigen med dessa jävla tankar. Ber om ursäkt för långt inlägg, behövde skriva av mig..

• Svar på tråden Hur vet jag om jag vill ha barn?
  • Ippaas

Känner så igen mig i det du skriver! Har tänkt sådär i jättemånga år. Jag är 27 år och har gått från att inte vilja ha barn, till kanske (och därmed dessa tankar du beskriver), och till nu då där jag jättegärna vill uppleva detta som alla beskriver som fantastiskt. Detta samtidigt som det känns helt overkligt och så långt ifrån det liv jag lever idag. Jag tänker däremot att alla jag känner som har barn tycker verkligen det är det mest fantastiska som finns. Och det måste finnas en anledning till att folk går igenom skitjobbiga graviditeter och förlossningar och ändå tycker att det är SÅ värt det. Jag tror aldrig att man ångrar ett barn, men däremot att man aldrig fick några.

Jag tror du ska köra på att försöka få ändå, men anledning av min starka tro att du aldrig kommer ångra det!

Kram

• Anonym (Sen)

Jag ville inte ha barn förrän jag kom upp i 35-36 årsåldern.
    Även då kände jag 50/50.
    Fick barn sedan och det är inget som jag har ångrat.

• Anonym (Anna)
    Ippaas skrev 2016-07-15 18:05:20 följande:

Känner så igen mig i det du skriver! Har tänkt sådär i jättemånga år. Jag är 27 år och har gått från att inte vilja ha barn, till kanske (och därmed dessa tankar du beskriver), och till nu då där jag jättegärna vill uppleva detta som alla beskriver som fantastiskt. Detta samtidigt som det känns helt overkligt och så långt ifrån det liv jag lever idag. Jag tänker däremot att alla jag känner som har barn tycker verkligen det är det mest fantastiska som finns. Och det måste finnas en anledning till att folk går igenom skitjobbiga graviditeter och förlossningar och ändå tycker att det är SÅ värt det. Jag tror aldrig att man ångrar ett barn, men däremot att man aldrig fick några.

Jag tror du ska köra på att försöka få ändå, men anledning av min starka tro att du aldrig kommer ångra det!

Kram

Tack för ditt svar! Känns bra att jag inte är ensam. Jag har också tänkt som du gör de perioder jag velat. Sedan kommer tankarna igen. . Jag är en väldigt orädd person och väldigt tålig. Trots detta är jag livrädd för graviditet,förlossning,att barnet skulle få något handikapp,att jag ska förändras,att min man ska förändras,att stressen ett barn innebär ska tära på vår relation,att jag ska bli en dålig mamma; att han blir en dålig pappa. Att jag och min man inte kommer överens, att min man och våra katter ska komma i andra hand.. Ja i princip allt som har med barnfrågan att göra. Det förvånar mig att inte fler känner såhär med tanke på vilket enormt beslut det är. Det verkar vara betydligt mer vanligt att inte alls tänka på dessa saker.

Planerar du barn nu? Vad tror du fick dig att slutligen bestämma dig? (Förutom det du skriver). Har du kvar samma tankar trots att du bestämt dig?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Sen) skrev 2016-07-15 18:11:00 följande:

Jag ville inte ha barn förrän jag kom upp i 35-36 årsåldern.

Även då kände jag 50/50.

Fick barn sedan och det är inget som jag har ångrat.

Kände du fortfarande 50/50 under graviditeten eller släppte de andra tankarna då? Vad skulle du beskriva var den största förändringen med att ha barn?
  • Anonym (Ez)

Skulle säga att är man osäker så skaffa inga.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Ez) skrev 2016-07-15 18:25:59 följande:

Skulle säga att är man osäker så skaffa inga.

De tankegångarna har jag varit inne mycket på. Tycker dock inte man kan göra det så lätt för sig. Allt beror ju egentligen på varför jag känner som jag gör. Det kan vara för att jag egentligen inte vill. Men det kan också handla om att jag är en extremt ansvarsfull person som vill ta rätt beslut för mig,barnet,min man och mina djur. Jag vet många som skaffat barn utan att tänka sig för, betyder det att de har mer rätt att skaffa barn än någon som jag som vill veta vad jag ger mig in på innan jag tutar och kör? Snarare tvärtom enligt mig. Min tvekan kan också bero på att jag inte haft barn i min närhet vilket gör att jag inte vet vad jag ger mig in på. Så, så enkelt är det nog inte tyvärr..
  • Anonym (B)

TS, jag tror inte att man kan väga logiska argument för och emot och sen komma fram till om man vill ha barn eller inte... 
    Jag tycker mig läsa mellan raderna att din man är den som pushar och verkligen vill, vilket kanske gör att du tvekar. Så var det för mig, jag levde med en kille i 6 år som verkligen ville ha barn och pratade om det hela tiden och det gjorde mig jättestressad. Då kände jag att jag absolut inte ville. Sedan tre år tillbaka har jag en kille som visserligen vill ha barn men han pressar mig inte och han tycker att vi kan vänta flera år och han kan till och med tänka sig att inte skaffa några. Nu känner jag istället en stor längtan. Tror att det hänger ihop med att jag fått komma fram till det själv, utan yttre krav...

Vet inte om det var svar på din fråga men kanske kan hjälpa lite i ditt analyserande. 

Ett annat tips är ju att vara barnvakt åtnån kompis eller släktings barn nån dag och känna efter lite :)

• Ippaas
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-15 18:21:08 följande:

Tack för ditt svar! Känns bra att jag inte är ensam. Jag har också tänkt som du gör de perioder jag velat. Sedan kommer tankarna igen. . Jag är en väldigt orädd person och väldigt tålig. Trots detta är jag livrädd för graviditet,förlossning,att barnet skulle få något handikapp,att jag ska förändras,att min man ska förändras,att stressen ett barn innebär ska tära på vår relation,att jag ska bli en dålig mamma; att han blir en dålig pappa. Att jag och min man inte kommer överens, att min man och våra katter ska komma i andra hand.. Ja i princip allt som har med barnfrågan att göra. Det förvånar mig att inte fler känner såhär med tanke på vilket enormt beslut det är. Det verkar vara betydligt mer vanligt att inte alls tänka på dessa saker.

Planerar du barn nu? Vad tror du fick dig att slutligen bestämma dig? (Förutom det du skriver). Har du kvar samma tankar trots att du bestämt dig?

Ja det är inte onaturligt alls att tänka såhär, det är ju ens livs största beslut. Just nu är jag dock mer rädd att jag inte ska kunna få några barn. Men det är klart att de tankarna kommer ibland ändå. Det låter som att du liksom jag är väldigt högpresterande personer, allt i livet ska liksom vara tipptopp, eller så nära det går i alla fall. Dina katter och din man kommer definitivt komma i andra hand. Barnet kommer alltid att komma först tills den dagen du dör. Så den tanken kan du nog lägga åt sidan direkt och bara konstatera att Det är så det är. Men det ena behöver inte utesluta det andra. Livet stannar ju inte bara för att man skaffar barn.

Vi planerar inte direkt barn men skyddar oss inte längre och har sagt att det är välkommet om och när det blir. Men samtidigt vet jag att jag kommer få panik när och om jag någon gång testar positivt. Men jsg hoppas att nio månader kommer vara en tillräckligt lång mental förberedelsetid. Mycket tankar som snurrar i huvudet. Det som fick mig att bestämma mig var egentligen från en dag till en annan, när jag slutligen velat som du fram och tillbaka i flera år så kunde jag bara konstatera att jag aldrig kommer bli mer redo än såhär. Så det är bara att köra på.
  • Anonym (Tror)

Jag tror du redan svarat på Finnveden fråga när du säger att du inte vill ha det så här för alltid...

Jag tror att många fokuserar på spädbarnstiden och småbarnsåren när man försöker bestämma om man ska ha barn. Och visst, det är ju inte direkt fel. Den tiden är oerhört krävande. Och jag tror få föräldrar tar sig igenom den tiden utan perioder av utmattning och påfrestelser på förhållandet. Det ÄR en jobbig tid. Men man skaffar ju inte barn bara för att man gillar en liten bebis. Det kommer ju ett helt liv efter det. Med större barn, tonåringar, vuxna barn, kanske barnbarn. En framtid fylld av familj och underbara stunder, en extra dimension till livet.

Jag har själv två barn, 5 och 2 år, nu. Och jag kan erkänna att det är MYCKET jobbigare än jag någonsin trodde. Hade jag kunnat skruva tillbaka klockan och vetat vad jag vet nu, så hade jag kanske tänkt lite extra innan jag skaffat barn. Om jag är ärlig... Så känns det just nu när jag är mitt i småbarnsåren. Samtidigt så vet jag ju ickså hur underbara de är...

Framförallt vet jag att jag inte hade varit nöjd med att aldrig skaffat barn. För det är ju liksom också ett beslut för alltid. Man kan ju inte ändra sig när man är 60 och kommer på att det bästa som finns faktiskt är familj iaf...

I slutändan hade jag nog valt detsamma igen. Och nu när jag har mina barn så ångrar jag verkligen ingenting. Även om jag är lite sliten just nu :)

• Anonym (Sluta fundera)

Sluta fundera, då hamnar du i samma fälla som jag. Som 35-åring tyckte jag att det var dags att få barn, även om jag egentligen inte hade barnlängtan. Maken ville så gärna. 6 år senare lyckades det till slut efter 7:e IVF-behandlingen och vi hade redan gett upp. Det var 6 år av ångest och oro och med facit i hand borde vi försökt tidigare, för vi kan inte ge syskon till en liten kille som väldigt gärna skulle vilja ha. Det gör ont att min tvekan då orsakar honom sorg nu.

Facit: "jag" dog den dagen sonen kom och en helt annan person föddes tilsammans med honom. Livet blev skarpare och nytt igen och världen blev daggfrisk. Samtidigt blev jag tröttare än någonsin, fick men för livet och om jag måste välja mellan maken och sonen (och jag älskar båda) vid ett stup så knuffar jag utan att tveka maken över kanten. Vice versa för honom. Sonens liv går före våra och det är inte mot vår vilja, som förälder är det bara så det blir.

Barnet visade sig vara den där vännen vars besök man längtar efter och inte vill ska åka hem.

Mqn slutar bry sig om skitsaker och blir väldigt fokuserad på basics: mat, sömn, lycka.

Svar på tråden Hur vet jag om jag vill ha barn?