• Frankie Bean

Vad förmedlar min sons namn?

Efter många om och men så har vi bestämt att vår son ska heta Isaac. Är nyfiken på vad andra tänker om detta namn, vad det säger om oss som familj?

Många varierande namn diskuterades men till slut var det detta namn vi kom överens om.

• Svar på tråden Vad förmedlar min sons namn?
  • Anonym (-)

Kan dock tillägga att Isaac är bättre än Isack. Isack är wt. Isaac för en helsvensk familj är också wt. Men ni "kommer undan" iom pappan.

Men Isac är bättre i Sverige.

• Anonym (B)

Lite trashigt att stava det så så jag hade nog antagit att han var WT.

• Frankie Bean

Han har ju även ett engelskt efternamn så lär få stava ändå. Har själv ofta en bild av ett namn så tycker det är intressant att höra vad andra tycker, försöker inte passa in i någon särskild "klass".

• Fjäril kär
    Anonym (-) skrev 2016-07-15 19:11:21 följande:

Skitsnack. Om någon ska skriva hans namn så frågar man givetvis "stavas det med k eller c?". Varpå han måste svara "c, och två a:n".

Isaac är ingen vanlig stavning av namnet i Sverige.

Vilket trams. Nej vi har aldrig behövt bokstavera namnet även om stavningen inte är så vanlig.
  • Anonym (Isak)

Jättefint namn, min son heter samma sak! Även i vår familj är pappan engelskspråkig och vi har ett engelskt efternamn men vi valde att stava det Isak eftersom vi bor i Sverige. Tyckte att det kändes lite b att stava det på engelska då, när man inte behöver.

• Anonym (Jennifer)

Tycker stavningen Isaac blir skitbra! Strunta i folk som tycker det ska vara Isak för att "vi är ju faktiskt i Sverige". Känner en kursare som också heter Isaac (med den stavningen, ja) och det har aldrig varit några bekymmer. Vissa personer kommer alltid fråga om stavningar på namn även om de är "svenska". T.ex. har jag blivit ombedd att bokstavera mitt namn, Jennifer, ett flertal gånger ;)

• Anonym (Bra namn :))

Min brorson heter Isaac, med två a :) jätte fin kille så det är ett fint namn :) har aldrig hört att han har behövt bokstavera sitt namn men vad spelar det för roll om läraren i skolan någon gång skriver Isak istället, det är ju samma namn för det. Jag vet dem som blir upprörda över att man stavar Carina med c eller för k, vad spelar det för roll? (när dem stavar med K) Jag heter Terese med den bokstaveringen och väldigt ofta skriver folk med th, Therese..det kvittar mig fullständigt. Det är ju samma namn för det! Det är små saker, finns värre saker att hetsa upp sig för!

• elyse

Spontant: På stavningen skulle jag tänka att ni kanske var judar.

• fluu

Namnet i sig säger ingenting. Det är vanligt och klassiskt. Gällande stavningen hade jag gissat att ni antingen hade utländskt påbrå eller ville vara lite mer "unika".

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (hjj)

Det är väl ingen katastrof om han måste förtydliga hur det stavas?

Det behöver ju alla vi som har namn som det finns flera lika vanliga sätt stava och jag har inte hört någon gnälla om att man inte borde döpa sitt barn till t ex Mikael eller Michael av den anledningen.

Svar på tråden Vad förmedlar min sons namn?