• mumsken

Veckopeng

Hej jag har en 9 årig dotter som vill börja med veckopeng. Hur har ni andra gjort?
    Hur mycket pengar får era barn & hur mycket ska dom hjälpa till?

Tacksam för svar :)

/MVH Maria

• Svar på tråden Veckopeng
  • Mälaröbo

Min 11-åring får 40kr/vecka. Han ska städa sitt rum, plocka undan efter sig i övrigt, plocka ur diskmaskinen 2ggr/vecka. Vi köper inget lördagsgodis.

• whitestar

Min 9- åring får 50 kr/vecka, då får han plocka ur diskmaskinen när det behövs, plocka undan efter sig, hålla stätat på sitt rum. Vi betalar lördagsgodiset åt han, han vill ha höjd veckopeng till 100 kr o betala sitt lördagsgodis själv men det blir orättvist för hans storebror som har 100 kr betalar redan sitt godis själv och han är ändå 15 snart.

• whitestar

Kan tillägga att storebrodern får en peng hos sin mamma när han är hos henne som är lika stor som hos oss.

• nnnnnnnn

VÅr 8-åring får 25 kr + lite lördagsgodis när rummet är städat.

Att hjälpa till att röja leksaker, ställa upp skor i skostället mm ca 10-20 minuter varje/varannan dag tillhör vardagslivet.

• Velmaja

Min 9-åring får 100 kronor i månaden.

• gahadas
    whitestar skrev 2016-07-17 16:46:50 följande:

Min 9- åring får 50 kr/vecka, då får han plocka ur diskmaskinen när det behövs, plocka undan efter sig, hålla stätat på sitt rum. Vi betalar lördagsgodiset åt han, han vill ha höjd veckopeng till 100 kr o betala sitt lördagsgodis själv men det blir orättvist för hans storebror som har 100 kr betalar redan sitt godis själv och han är ändå 15 snart.

En snart 15-åring med 100 i veckan. Den är hård alltså.
  • Froken Lokens

Min nioåring får 50 kr i veckan. Hon förväntas städa sitt rum och sköta läxor när det är skola.

• Mammat3

Mina barn (6 & 9 år) får 30kr i veckan och vi betalar godis och sånt åt dem. De ska bädda sina sängar, städa sina rum och plocka undan sin disk varje dag.

• Hedebris

Vi har ett mönster:
    1a klass-10kr
    2a klass- 20kr
    3je klass- 30kr
    4e klass- 40kr

Osv

• IsDimma
    gahadas skrev 2016-07-30 20:15:32 följande:
    En snart 15-åring med 100 i veckan. Den är hård alltså.
    Beror väl på vad det ska räcka till. Betalar 14åringen inga kläder tex så är hundra kronor helt okej.
    Sen beror det ju också på hur mycket pengar familjen har. Och 400 kronor för bara typ godis och sånt är mer än vad många vuxna har.
Svar på tråden Veckopeng