Inlägg från: whitestar |Visa alla inlägg
  • whitestar

Veckopeng

Min 9- åring får 50 kr/vecka, då får han plocka ur diskmaskinen när det behövs, plocka undan efter sig, hålla stätat på sitt rum. Vi betalar lördagsgodiset åt han, han vill ha höjd veckopeng till 100 kr o betala sitt lördagsgodis själv men det blir orättvist för hans storebror som har 100 kr betalar redan sitt godis själv och han är ändå 15 snart.

• whitestar

Kan tillägga att storebrodern får en peng hos sin mamma när han är hos henne som är lika stor som hos oss.

• whitestar
    IsDimma skrev 2016-07-30 22:18:05 följande:

Beror väl på vad det ska räcka till. Betalar 14åringen inga kläder tex så är hundra kronor helt okej.

Sen beror det ju också på hur mycket pengar familjen har. Och 400 kronor för bara typ godis och sånt är mer än vad många vuxna har.

Precis, kläder o hygienprodukter står vi för. Han betalar läsk o ev. Godis han vill ha själv. Dock kommer han få betala bensinen till eumoppen själv. Därav har han jobbat extra i sommar så han ska ha en buffert på sitt konto för det.
  • whitestar
    SockpuppetSweetiepie skrev 2016-07-31 12:19:04 följande:

Tycker också 100 i månaden är hårt. Men när jag pratat med kompisar vars barn får så lite så visar det sig alltid att föräldrarna betalar tv-spel, resor, träningsgrejer, födelsedagspresenter till kompisar samt att det ofta både sparas pengar på fondkonton och tillskjuts summor på födelsedagar osv.

Jag, personligen, ser inte riktigt poängen med att ge små fickpengar och inte låta tonåringen själv planera inköp. Månadspeng ska i min värld även handla om att lära sig ekonomi.

Alltså han får 100 kr i veckan inte månaden
  • whitestar

Jag, personligen, ser inte riktigt poängen med att ge små fickpengar och inte låta tonåringen själv planera inköp. Månadspeng ska i min värld även handla om att lära sig ekonomi.[/quote]

Eftersom killen bara är hos oss då o då så vill vi inte ge månadspeng utan han får en veckopeng att använda när han kommer till oss. Annars håller jag med om att Månadspeng för att lära sig hushålla med pengar är en bra ide

Svar på tråden Veckopeng