• Cecese

Två Gastric Bypass?

Anonym (.. 2) skrev 2016-07-20 20:09:06 följande:
    Skitsnack!

Sköterskan sade att att det är viktigt att inte äta mer än 2-3 dl.

Det vanliga enligt sköterskan är att man går ner i vikt ungefär i 0,5- 1,5 år. Sedan tar det stopp.
    Jag har varit opererad i 7 år. Jag varken mäter eller väger maten utan äter tills jag är mätt. Ibland blir det mer och ibland blir det mindre. Jag har gått ner ca 80 kg, väger idag 60 kg (pendlar lite 57-62 kg) och står viktstabil sen 3 år. Dvs 4 år efter operationen gick jag ner de sista 10 kg så inte slutar man gå ner i vikt ett år efter operation så länge man sköter kosten som man ska. 
  • Cecese
    Anonym (Rund) skrev 2016-07-21 20:58:40 följande:
    Såhär ser en vanlig matdag ut för mig.

8:00 två hårdbrödmackor med ost
    10:00 två hårdbrödmackor med skinka och lite senap.
    13:00 lunch blev en skiva lingongrova (nyckelhålsmärkt), en skiva gravad lax och ca en halv dl keso.
    15:00 vaniljkvarg 150 g 59 kcal/g
    18:00 spenatblad, tomater, kyckling, avokado och rhode Island dressing (Light såklart).

20:00 kvarg 150g + persika

Var äter jag fel?
    Lunchen verkar inte så bra, lämna bort brödet och ät mera lax lax istället. 
    Varför äter du vaniljkvarg? Det innehåller massor av socker så om du vill äta kvarg borde du äta naturell kvarg. 
    Middagen låter väl ok men svårt att säga när du inte skriver mängd. 
    Sen tycker jag det låter mycket med mackor klockan 8, klockan 10 och igen klockan 13. Försök få in mera protein istället. 
  • Cecese
    Anonym (Rund) skrev 2016-07-22 07:10:43 följande:
    Jag år en skiva lax på nyckelhålsmärkt bröd för att det är gott och mättar samt är kalorisnålt.

Vaniljkvargen smakar bättre än naturell kvarg och innehåller väldigt lite kcal.
    Självklart smakar vaniljkvargen bättre för den innehåller massor av socker. För min egen del räknar jag vaniljkvarg som efterrätt eller godis eftersom den innehåller så mycket socker. Fast jag varit opererad så länge som jag varit skulle jag inte kunna äta 150 gram av det, jag skulle tokdumpa och må riktigt illa. 3-4 teskedar kanske jag skulle kunna få i mej men sen skulle jag må illa. 

Ok visst en skiva bröd till lunchen är inte hela världen men du borde verkligen få i dej mera protein än en skiva lax. Nu vet jag iof inte hur stora laxskivorna är men om jag äter gravad lax till lunch eller middag så äter jag nog runt 100 gram av det. 

Sen går det inte att bara titta på hur mycket kcal det är i något. Du bör även titta på hur mycket protein, kolhydrater och fett det är och välja alternativ med mindre kolhydrater. 
  • Cecese
    Anonym (Rund) skrev 2016-07-22 09:30:56 följande:
    Grattis till dig som dumpar! Jag vet inte riktigt vad det är som får vissa av er att tro att ni är nån jävla måttstock för alla? Jag dumpar inte, blir inte mätt och är konstant hungrig! Nån här inne skriver att hon spyr, ska jag påstå att det är fel för det kan inte jag göra? Jag äter inte 100 g lax, för det skulle inte jag få i mig! Gör du då fel som äter så mycket lax när inte jag kan göra det?
    Ja, jag dumpar och de gör de flesta efter en gbp. Dock går det att vänja kroppen vid att äta fel och då dumpar inte jag heller. Jag hade en lång period ett par år efter operationen som jag var rejält deprimerad och då återgick jag till mitt gamla beteende att tröstäta och åt utan problem 200 gram choklad om dagen igen utan att dumpa. Det jag gjorde då var att sluta med allt socker ett par veckor och sen kom det tillbaka. Idag kan jag äta choklad men max 2 bitar. 

Jag kan inte spy, inte ens när jag är magsjuk. 

Eftersom du tydligen inte dumpar så måste du ju aktivt läsa på innehållsförteckningen och själv välja bort produkter med mycket socker (kolhydrater). 

Jag förstår inte, om du konstant är hungrig och skriver att du skulle kunna äta hur mycket som helst. Hur kan du då inte få i den 100 gram lax (eller andra proteiner)? 
  • Cecese
    Anonym (Rund) skrev 2016-07-22 10:06:44 följande:
    Jag har inte VANT kroppen vid att äta fel, den har aldrig dumpat, varför fortsätter du att tjata om hur du dumpar? Jag läser på antal kcal, du gör som du vill.

Jag tycker inte om att äta så mycket lax, så enkelt är det!
    Eftersom du inte dumpar så får du ju göra ett aktivt arbete och själv läsa på vad produkterna innehåller. Det är inte bara antalet kcal som räknas utan även sammansättningen av kolhydrater, protein och fett. Men visst, om du vill sitta och tycka synd om dej själv och tro att en till operation löser saken istället för att själv äta vettigt så får du väl göra det då. Om det hade varit fel på din operation hade du inte gått ner 60 kg de första åren... 
Svar på tråden Två Gastric Bypass?