• Vanessa95

Graviditet och glutenintolerans

Hejsan, i Torsdags 14/7 fick jag tyvär ett missfall ???? barnet var väldigt planerat så det känns väldigt tråkigt. Jag var i vecka 6, dom vet inte varför fostret dog. Men jag har funderat lite om att min glutenintolerans kan ha med det att göra? Har bara skötit kosten helt och hållet sen jag ville bli gravid och äter tillskott för gravida. Eller påverkar inte glutenintolerans en graviditet? Och vi vill försöka att bli gravida direkt vid ägglossningen. Mvh vanessa. ?

• Svar på tråden Graviditet och glutenintolerans
  • Alvina

Hm, jag förstår inte vad du skriver. Skötit? Menar du kanske skött? Jag är glutenintolerant och gravid med mitt andra barn. På vilket sätt skulle en glutenintoleras påverka en graviditet menar du? Man får inte missfall pga intolerans. Men blir du gravid är det naturligtvis viktigt att du utesluter allt gluten i kosten, så din kropp kan ta upp all näring. Men det är självklart väldigt viktigt även när du inte är gravid, men det tar jag för givet att du egentligen vet utan att jag behöver berätta det.

• Anonym (Thea)

Enda gången glutenintolerans inverkar på graviditet är när den är oupptäckt och att man då kan ha svårare att bli gravid... Du har inte fått missfall pga din celiaki... Det är naturligtvis jobbigt att få missfall jag har själv haft två men missfall i v 6 är tämligen vanligt och många gånger vet man inte ens att man varit gravid utan tror att man vara är lite sen...

• Anonym (K)

Nästan 1 av 3 graviditeter slutar i missfall, ofta innan kvinnan ens fått veta att hon är gravid eller innan v.12

Det kan hända av en miljon saker och ju tidigare ju mer omöjligt att veta varför

Glutenintolerans påverkar inte en graviditet så tidigt och inte heller senare om man sköter sig, ett embryo i v.6 är bara precis fäst vid mamman och kräver ytterst lite näring så du måste ha extrem brist på näring och haft de länge för att de ska påverka om det ens är möjligt

Däremot senare när fostret kräver mycket näring så kan misskötsel av kost som resulterar i dåligt näringsupptag påverka, men mamman blir påverkad och mår dåligt först då resurserna först tas av barnet från hennes reserver

Troligen var de fel på just de ägget, spermien, celldelningen eller fästet, tyvärr inte ovanligt alls även om de är tråkigt såklart, kanske (troligen) går bättre nästa gång

Svar på tråden Graviditet och glutenintolerans