• Line39

Sova ut

Min sambo o jag har 2 st barn, en på 7 mån o en på 21 mån, sedan har jag två barn sedan tidigare 13 o 15 år gamla.

Jag är föräldraledig o min sambo arbetslös, jag jobbar varannan helg i en matbutik för att spara på föräldradagarna, mina arbetstider varierar, ibland 16-23.15, 13-22.

Våran yngsta sover dåligt om nätterna o eftersom min sambo är nattmänniska tar han oftast hela nätterna o jag får alltid gå upp senast kl 5 så han kan gå o sova. Han får sedan sova tills han vaknar av sig själv, han brukar stiga upp mellan kl 11-13.

Visst jag är väldigt trött eftersom jag aldrig sover ut men är tacksam att jag oftast slipper vara uppe om nätterna eftersom jag inte är någon nattmänniska.

Men när jag jobbat o kommer hem runt kl 24 så känner jag att jag skulle vilja sova längre än till kl 5, känner mig alltid trött o sliten eftersom jag aldrig får 8 H sömn.

Vad tycker ni, borde jag få sova ut när jag jobbat sent eller är det egoistiskt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-18 08:39
    Oftast kommer jag inte i säng förrän kl 23-24 på vardagarna eftersom jag också behöver hjälpa till med barnen, minste sonen kan skrika mellan kl 21-24.
    Så för det mesta får jag bara 5 H sömn per natt.

• Svar på tråden Sova ut
  • Maddi

Hade jag fått sova som du gör hade jag varit nöjd. Om din sambo är uppe till kl 5 på morgonen så måste ju han få sova också. Jag antar att du kan sova från 20-21 på kvällen dom dagar du inte jobbar?

• Line39

Hej, min fråga gällde enbart de helger jag jobbar. I veckan klagar jag inte, tycker det är lite jobbigt att få max 5 H sömn då jag jobbar, inatt blev det bara 3 H eftersom jag hjälpte min sambo med sonen till kl 1 o sedan ville sambon sova kl 4.

• norrlandsflicka

Självklart måste du också få sova ut! Vad säger din sambo om att han alltid får tillräcklig sömn och du får så lite när du jobbar? Ni får väl turas om att vila.

Vaknar verkligen barnet så mkt att det blir ingen sömn på nätterna?

• Line39

Sambon tycker jag får sova tillräckligt.

Det minsta barnet har eksem o har därför svårt att sova.

• Holma

Fast när ska sambon sova ut då ? Han tar hela nätter hela veckor .
    Du får ju sova hela nätter i veckorna .

• Marten

Potatismjöl i frysen, ta fram och strö på exemen när det är som värst.

Byt tvättmedel och sköljmedel.

Milda tvålar, bada inte varje dag om ni gör det idag.

Gå med barnet till läkare, kanske det finns någon salva/lösning som barnet behöver.

Svala rum, köp fläktar eller installera ett kylaggregat i sovrummet.

Köp begagnade och väl slitna nattkläder till barnet, mjukare mot huden. Samma gäller lakan och påslakan. Inslitet och mjukt.

• hallontryffel

Vill han inte att du ska få sova ut kan du ju börja med att väcka honom när han sovit lika många timmar som du sovit den natten. Kanske problemet blir det tydligare för honom om ni delar erfarenheten av sömnbrist...

• Annelie 76
    hallontryffel skrev 2016-07-18 09:08:11 följande:

Vill han inte att du ska få sova ut kan du ju börja med att väcka honom när han sovit lika många timmar som du sovit den natten. Kanske problemet blir det tydligare för honom om ni delar erfarenheten av sömnbrist...

Jag har samma förslag. Väck karln efter 5 timmars sömn varje dag i en vecka, sen kan ni diskutera rättvis sömn.
  • Line39

Som jag skrev innan så har sonen eksem o har svårt att sova, somnar oftast runt 24.

Hjälper min sambo med sonen för annars väcker sonen de andra barnen.

Så jag sover runt 5 H per natt hela tiden.

Som
Svar på tråden Sova ut