Ni som fått tillväxthämmade barn!
Hej TS, jag hade också liten moderkaka pga blodproppar. I mitt fall upptäckte man det inte på MVC eftersom mitt SF mått var normalt. En blödning i vecka 36 gjorde att man uppmärksammade det vid utredning och då blev det akut KS kort därefter. Vi fick spendera tid på neo då barnet var sjukt pga tillväxthämningen (32%). Idag är barnet fullt friskt och är medellång. Det syns inte alls att han föddes tidigt och vägde så lite. Han var väldigt frisk fram till han började på förskolan. Inga allergier.
Det finns inte heller i mitt fall någon förklaring till varför jag hade blodproppar i moderkakan. Jag har inte heller anlag för blodproppar, men jag fick högt blodtryck på slutet av graviditeten och kanske var det boven i dramat.
Jag har fått mitt andra barn nu och fick äta Trombyl till vecka 36. Normal graviditet och förlossning. Normalstort barn, dubbelt så tung som första barnet. Moderkakan vägde denna gång som den skulle.
Jag förstår att du blev omtumlad, men efter omständigheterna mår ni bra. Om det går, försök att tänka bort att du blev överraskad och gör inget trauma av saken om du kan. Nästa gravidit kommer de att hålla närmare koll på dig! Det måste inte bli komplikationer nästa gång, glöm inte det!