Fjäril kär skrev 2016-07-18 20:25:48 följande:
En burk cola 33 cl innehåller väl ca 10 sockerbitar så det säger väl sig själv vad socker gör med vikten.
Glöm inte bort det tillsatta och dolda socker vi äter dagligen i tex limpmackor, pålägg, juice, färdiga mellanmål av olika slag.
Inte att förglömma alkoholen, glassen och feta såser och pommes vi oftast vräker i oss sommartid.
Pms och hormoner kan också vara en bov. Inte lika lätt att bli av med mens-kilon när man är runt 40 som när man var yngre
Det där med socker säger sig inte själv för mig.

Jag har aldrig behövt eller hållit på att räkna kalorier och dieter etc förut så jag är ganska novis. Vad gör en cola med 10 sockerbitar för vikten allvarligt? Att det inte är bra fattar jag ju men hur mycket stjälper det en?
Så, jag ska ta bort så mycket socker jag bara kan för viktnedgång? Socker påverkar vikten mycket alltså även bara det dolda sockret i bröd, mat etc och inte i rent godis och läsk? Alkohol dricker jag inte och jag äter inte så mycket fet mat som tur är. Det där med mens-och ägglossningskilon stämmer bra. Förut gick jag upp och ner dom på några dagar runt mens och äl och nu kan det sitta i betydligt längre. Suck.
Truddeluttens skrev 2016-07-18 20:29:27 följande:
Tack!

Jag har aldrig druckit Cola, det var otydligt skrivet av mig. Jag menade att du nog bör sluta med Colan.
Det jag gjorde var att gå från mycket stillasittande (pga skada) till att cykla 5-6 km/dag. Men all rörelse utöver det du gör idag innebär ju en ökad energiförbrukning.
Att cykla 5 km borde inte vara så svårt, jag har ju en motionscykel och kan se på tv samtidigt. Undrar hur länge det tar på ett ungefär i tid om dagen?
lövet2 skrev 2016-07-18 21:05:56 följande:
Jag fick ett nytt jobb där jag gick ca 15.000 steg om dagen plus att jag lyfte en del lådor och kartonger. Blev tvungen att äta mer än förut förstås, men jag gick ändå ned 5 kg på ett halvår. Om jag sätter mig ner på ändan och slutar röra på mig, så kommer jag säkert att gå upp det igen, men som det är nu har jag fullt upp med att inte gå ned i vikt ännu mer.
Härligt att höra att man kan gå ner utan att försöka så att säga. Telefonen har ju stegräknare så jag får börja utmana mig själv med den.