• Anonym (Tjocko)

Hur går jag ner 5 kg snabbt men hållbart?

Jag vägde mig för första gången på två år och inser att jag har gått upp 5 kg på den tiden. Allt har satt sig på magen, nåja lite på rumpan och låren också kanske men det mesta sitter på magen. Nu vill jag gå ner dessa kilon snabbt men hållbart. Jag ser inte riktigt vad jag gör för att gå upp så mycket och det gör inte min sambo heller. Jag äter inte speciellt mycket mat men jag dricker 3-5 dl vanlig Coca-Cola om dagen Skäms och rör mig inte supermycket även om jag simmar 45 minuter 2-3 gånger i veckan. Det är väl dom två sakerna som kanske ställer till det, colan och bristen att röra mig mycket på dagarna?

Snälla kan ni låta bli att göra påhopp och peppa mig istället? Hur ska jag äta och träna för att gå ner 5 kg och hålla dom borta sen också? Jag har tillgång till motionscykel, löpband och en pool för träning. Jag äter bara vegetariskt så det blir förstås en del pasta, ris och potatis pga det men inga överdrivna mängder.

Om någon vill haka på och gå ner tillsammans med mig så vore det kul att peppa varann.

• Svar på tråden Hur går jag ner 5 kg snabbt men hållbart?
  • Truddeluttens

Hej! Börja med att bara röra dig mer. Det kanske räcker. Jag har gått ner tre kg på några månader på att börja cykla till jobbet. Och sluta med Colan.

Att man är vegis (det är jag med!) är ingen anledning att äta mer pasta/ris/potatis än andra, men å andra sidan är det ingen fara att äta sånt. Jag gick som sagt ner på att bara röra på mig mer. Äter potatis och pasta flera ggr i veckan.

• mammalovis

Nu framgår ju inte din ålder, men den kan ju också spela roll. Man går upp med åldern när ämnesomsättningen minskar om man inte håller koll.

Skippa colan. Ät nyttigt och regelbundet, samt ta cykeln eller gå istället för att ta bilen är väl de bästa råden. Sedan handlar det väl om att inte gå ner för fort.

Min vikt har blivit sämre nu under sommaren när vardagsmotionen med hämtning och lämning på förskolan försvunnit plus att man dricker lite mer (lätt läsk eller mer) varma dagar och grillar mer. Det känns som att det är lättare att ta tag i i höst när jag går 4 km 3 gånger i veckan bara för hämtning och lämning.

• Anonym (Tjocko)
    Truddeluttens skrev 2016-07-18 19:47:28 följande:
    Hej! Börja med att bara röra dig mer. Det kanske räcker. Jag har gått ner tre kg på några månader på att börja cykla till jobbet. Och sluta med Colan.
    Att man är vegis (det är jag med!) är ingen anledning att äta mer pasta/ris/potatis än andra, men å andra sidan är det ingen fara att äta sånt. Jag gick som sagt ner på att bara röra på mig mer. Äter potatis och pasta flera ggr i veckan.
    Hur mycket är mer när det gäller att röra på sig? Drömmer Hur mycket cola drack du? Dricker du det aldrig eller ibland nu? Hur långt cyklar du om dagen? Grattis till viktnedgången! Skrattande
  • Anonym (Tjocko)
    mammalovis skrev 2016-07-18 19:49:20 följande:
    Nu framgår ju inte din ålder, men den kan ju också spela roll. Man går upp med åldern när ämnesomsättningen minskar om man inte håller koll.

Skippa colan. Ät nyttigt och regelbundet, samt ta cykeln eller gå istället för att ta bilen är väl de bästa råden. Sedan handlar det väl om att inte gå ner för fort.

Min vikt har blivit sämre nu under sommaren när vardagsmotionen med hämtning och lämning på förskolan försvunnit plus att man dricker lite mer (lätt läsk eller mer) varma dagar och grillar mer. Det känns som att det är lättare att ta tag i i höst när jag går 4 km 3 gånger i veckan bara för hämtning och lämning.
    Jag är medelålders och jag märker absolut att kilona smyger på och inte ramlar av lika lätt som förut. Tänkte förstås sluta med colan men undrar hur mycket det kan tänkas ge i viktnedgång om någon vet?

Har du gått upp mycket nu under sommaren? Det försvinner säkert som du säger om du går så långt sen i höst.
  • Fjäril kär

En burk cola 33 cl innehåller väl ca 10 sockerbitar så det säger väl sig själv vad socker gör med vikten.

Glöm inte bort det tillsatta och dolda socker vi äter dagligen i tex limpmackor, pålägg, juice, färdiga mellanmål av olika slag.

Inte att förglömma alkoholen, glassen och feta såser och pommes vi oftast vräker i oss sommartid.

Pms och hormoner kan också vara en bov. Inte lika lätt att bli av med mens-kilon när man är runt 40 som när man var yngre

• Truddeluttens
    Anonym (Tjocko) skrev 2016-07-18 19:49:41 följande:

Hur mycket är mer när det gäller att röra på sig? Hur mycket cola drack du? Dricker du det aldrig eller ibland nu? Hur långt cyklar du om dagen? Grattis till viktnedgången!

Tack! Jag har aldrig druckit Cola, det var otydligt skrivet av mig. Jag menade att du nog bör sluta med Colan.

Det jag gjorde var att gå från mycket stillasittande (pga skada) till att cykla 5-6 km/dag. Men all rörelse utöver det du gör idag innebär ju en ökad energiförbrukning.
  • lövet2

Jag fick ett nytt jobb där jag gick ca 15.000 steg om dagen plus att jag lyfte en del lådor och kartonger. Blev tvungen att äta mer än förut förstås, men jag gick ändå ned 5 kg på ett halvår. Om jag sätter mig ner på ändan och slutar röra på mig, så kommer jag säkert att gå upp det igen, men som det är nu har jag fullt upp med att inte gå ned i vikt ännu mer.

• Anonym (Tjocko)
    Fjäril kär skrev 2016-07-18 20:25:48 följande:
    En burk cola 33 cl innehåller väl ca 10 sockerbitar så det säger väl sig själv vad socker gör med vikten.

Glöm inte bort det tillsatta och dolda socker vi äter dagligen i tex limpmackor, pålägg, juice, färdiga mellanmål av olika slag.

Inte att förglömma alkoholen, glassen och feta såser och pommes vi oftast vräker i oss sommartid.

Pms och hormoner kan också vara en bov. Inte lika lätt att bli av med mens-kilon när man är runt 40 som när man var yngre
    Det där med socker säger sig inte själv för mig. Oskyldig Jag har aldrig behövt eller hållit på att räkna kalorier och dieter etc förut så jag är ganska novis. Vad gör en cola med 10 sockerbitar för vikten allvarligt? Att det inte är bra fattar jag ju men hur mycket stjälper det en?

Så, jag ska ta bort så mycket socker jag bara kan för viktnedgång? Socker påverkar vikten mycket alltså även bara det dolda sockret i bröd, mat etc och inte i rent godis och läsk? Alkohol dricker jag inte och jag äter inte så mycket fet mat som tur är. Det där med mens-och ägglossningskilon stämmer bra. Förut gick jag upp och ner dom på några dagar runt mens och äl och nu kan det sitta i betydligt längre. Suck.
    Truddeluttens skrev 2016-07-18 20:29:27 följande:
    Tack! smile1.gif Jag har aldrig druckit Cola, det var otydligt skrivet av mig. Jag menade att du nog bör sluta med Colan.
    Det jag gjorde var att gå från mycket stillasittande (pga skada) till att cykla 5-6 km/dag. Men all rörelse utöver det du gör idag innebär ju en ökad energiförbrukning.
    Att cykla 5 km borde inte vara så svårt, jag har ju en motionscykel och kan se på tv samtidigt. Undrar hur länge det tar på ett ungefär i tid om dagen?
    lövet2 skrev 2016-07-18 21:05:56 följande:
    Jag fick ett nytt jobb där jag gick ca 15.000 steg om dagen plus att jag lyfte en del lådor och kartonger. Blev tvungen att äta mer än förut förstås, men jag gick ändå ned 5 kg på ett halvår. Om jag sätter mig ner på ändan och slutar röra på mig, så kommer jag säkert att gå upp det igen, men som det är nu har jag fullt upp med att inte gå ned i vikt ännu mer.
    Härligt att höra att man kan gå ner utan att försöka så att säga. Telefonen har ju stegräknare så jag får börja utmana mig själv med den.

• Anonym (Cola cero)

Dottern gick över från vanlig Cola till Cola cero förh hon älskar verkligen det, men insåg till slut mängden socker som finns i den vanliga och att det började sätta sig på kroppen. Hon har druckit Cola cero i ett par månader, slutat med innebandyn(!) men ändå smalnat av avsevärt. Så jo sockret gör en hel del även om motionen oxå är väldigt viktig. Men trots att hon alltså slutade med innebandy så är hon betydligt slankare idag, mycket pga Cola cero vill jag påstå. Så börja där :)

• Anonym (Tjocko)
    Anonym (Cola cero) skrev 2016-07-19 16:15:05 följande:
    Dottern gick över från vanlig Cola till Cola cero förh hon älskar verkligen det, men insåg till slut mängden socker som finns i den vanliga och att det började sätta sig på kroppen. Hon har druckit Cola cero i ett par månader, slutat med innebandyn(!) men ändå smalnat av avsevärt. Så jo sockret gör en hel del även om motionen oxå är väldigt viktig. Men trots att hon alltså slutade med innebandy så är hon betydligt slankare idag, mycket pga Cola cero vill jag påstå. Så börja där :)
    Oj! Bra att veta och kul för henne! Vet du ungefär hur mycket cola hon drack om dagen? Pratar vi en burk eller 2 liter tror du? Sen undrar jag också om hon var tjock eller bara hade lite extra hull typ muffinsmage innan hon började gå ner?
Svar på tråden Hur går jag ner 5 kg snabbt men hållbart?