Inlägg från: Anonym (Välkomnar nytt och nya) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Välkomnar nytt och nya)

Skola serverar hallslakt och svenska traditioner!!

EnAnonumius skrev 2016-07-21 11:08:22 följande:

Ja leverbiffen kan jag klara mig utan... som den äldre svenska jag är och uppväxt på "gammal hederlig husmanskost"....  

Men ja jag själv har noterat att det förkommer allt mindre vanlig svenska husmanskost i skolorna när man läser vad som finns på "menyn". Den är ju knappast en statshemlighet.  *lol*

Det är nog väldigt olika. Där jag jobbar serveras fläsk med löksås, köttfärslimpa, kalops mm ofta. Mat som förefaller vara nyare i Sverige serveras också, som tacos, hamburgare och falafel, då och då.
    EnAnonumius skrev 2016-07-21 12:19:06 följande:

Vad menar du med "det är väldigt olika"?

För visst är väl bra att skrev ju jag "...förkommer mindre av den svenska husmanskosten..."

Jag har ju inte sagt alls att den är borta helt, jag har sagt att det är bara mindre av den..

Jag menar att det nog är väldigt olika hur mycket gammal eller ny husmanskost som serveras. Där jag jobbar serveras mycket husmanskost. Nu när du gick igång så undrar jag vad du ville säga med ditt inlägg. Jag gav bara exempel på hur det kan se ut i en svensk skola av idag.

Annars vore det intressant att se hur hallslaktat kött skiljer sig från övrigt. ;)

Eller hur svenska traditioner smakar. ;) Nåja, syftningsfel och skrivfel kan vara så kul, men tonen i den här tråden kanske inte tillåter det. :(

Svar på tråden Skola serverar hallslakt och svenska traditioner!!