• Anonym (?)

Hur många procent av lånet är rimligt att amortera?

Vi försöker amortera så mycket vi kan men undrar samtidigt vad man kan tänka är en rimlig/ok procent att amortera av sitt totala lån? Självklart beror det på hur stort lån man har och vilken inkomst osv men det vore intressant att höra andra tankar om det hela. Vi har lån på nästan 4 miljoner och försöker lägga allt vi kan på att amortera så att vi drabbas mindre hårt om/när räntan går upp.

• Svar på tråden Hur många procent av lånet är rimligt att amortera?
  • Anonym (Tja)

Nu har vi iofs bara lån på 2.4 miljoner. Men vi amorterar minimibeloppet (som vår bank satte för oss när vi tog lånet) vilket i vårt fall motsvarar 1% per år.

Sedan tog vi även lån på större delen av insatsen som ett privatlån. En del av det har vi betalat av, en del har vi bakat in i bolånet i efterhand, nu är där ca 100.000 kvar med en amortering på ca 800 kr i månaden. På det lånet händer det däremot att vi amorterar av några extra 1000 då och då.

Jag tycker det räcker att amortera lite. Tror inte räntan kommer att gå upp jättefort utan i så fall på några år. Och då har man ju ändå sakta betat av lånet längs vägen.

Så tänker vi :)

• Anonym (@)
    Anonym (?) skrev 2016-07-19 15:41:22 följande:

Vi försöker amortera så mycket vi kan men undrar samtidigt vad man kan tänka är en rimlig/ok procent att amortera av sitt totala lån? Självklart beror det på hur stort lån man har och vilken inkomst osv men det vore intressant att höra andra tankar om det hela. Vi har lån på nästan 4 miljoner och försöker lägga allt vi kan på att amortera så att vi drabbas mindre hårt om/när räntan går upp.

Vi amorterar 8000kr i mån på ett lån som nu är på 1.2 milj , var på 4.1 milj när vi köpte huset för många herrans år sen
  • Kjell2

Just nu amorterar jag inget. Låg belningsgrad och vill inte binda mer kapital i fastigheter.

• ITpappan

Klart lånet ska amorteras!

Vi amorterar just i 4% (dubbelt mot vad som krävs) eller 5000kr/mån. Sen sparar vi 13 000kr/mån också som är tänkt som ytterligare husbuffert.

• LFF

Tja, minimum enligt de nya bolånereglerna är ju 2% ner till 70% av lånet och sen 1% ner till 50%. Sen får man ju välja själv om man vill amortera mer. Vi har lån innan de nya reglerna trädde i kraft och amorterar 5000kr i månaden i 5 år. då är vi nere på 70% belåning och behöver inte amortera mer. Om räntan fortfarande är väldigt låg om fem år så kommer vi inte att fortsätta amortera utan istället investera pengarna och sen amortera klumpvis istället för månadsvis.

• Anonym (pappa)

Vilken intressant fråga. Jag har aldrig räknat på hur många procent vi betalar, men vi betalar in 30 000 kr till banken varje månad, ungefär 5500 kr är ränta, så ca 24 000 är amortering. Lånet är för närvarande 3,2 miljoner.

• Myling

Jag tycker man ska amortera så att man blir lånefri när man går i pension. Så det blir väl runt 3% per år beroende på hur gammal man är.

• Anonym (Micke)

Vi amorterar inget. Lånegrad 40%, totalt lån 1 400 000.

Vi köper aktier med en betydligt högre avkastning än låneräntan. 

• Anonym (pappa)
    Anonym (Micke) skrev 2016-07-19 17:06:53 följande:

Vi amorterar inget. Lånegrad 40%, totalt lån 1 400 000.

Vi köper aktier med en betydligt högre avkastning än låneräntan. 

Fast handlar verkligen amortering på bolån om att tjäna så mycket pengar som möjligt? För mig/oss handlar det om att bli skuldfria och äga ett hus.
  • Anonym (@)
    Anonym (pappa) skrev 2016-07-19 17:19:18 följande:
    Fast handlar verkligen amortering på bolån om att tjäna så mycket pengar som möjligt? För mig/oss handlar det om att bli skuldfria och äga ett hus.
    Håller med , varför vara skyldig banken pengar när man int behöver o dessutom äger banken huset till den del det är belånat
Svar på tråden Hur många procent av lånet är rimligt att amortera?