• jk87

Är jag en hemsk mamma som går ut och dricker alkohol??

Okej. Rubriken låter ju jättehemsk så för att utveckla den lite då så undrar jag alltså hur ni ser på det här:

Har en son på 2 månader. Amningen har varit strul med från början så vid 3 v ålder har vi kompletterat med ersättning pga för stor viktnedgång och ger bröstmjölk med flaska också. Alltså ammas han inte alls längre.

En nära vän till mig fyller år och tjejgänget ska gå ut och ta några drinkar efter middagen. Jag har sån ångest över det här då jag väldigt gärna vill gå med ut och ha roligt en kväll men samtidigt så känns det som att folk kommer döma mig som lämnar min ganska nyfödda son hemma för att gå ut och dricka?

Nu pratar vi 1-3 glas vin och sonen är hemma med sin pappa.

Så vad tycker ni? Är jag en hemsk mamma som följer med ut en kväll? Har ni varit i någon liknande situation och hur har/hade ni gjort?

• Svar på tråden Är jag en hemsk mamma som går ut och dricker alkohol??
  • Linnis92

Gå ut och ha kul med dina kompisar! Barnet är i tryggs händer med pappan :)

• Lena

Du lämnar barnet med en kompetent förälder och inte ensam hemma. Ha inte dåligt samvete!

• Arbor

Nej, gå du ut. Men drick inte mer än att du kan ta dig hem på egen hand. Ha en trevlig kväll Glad

• Anonym (Festa på)

Sup dig så full du klarar av och ha kul. Brukar pappor fundera över detta? Njae. Så varför skulle du. 

• mammalovis

Med tanke på att du inte är bunden av amningen är det ju fritt fram. Sedan beror det väl på hur nätterna är hur mycket du har ork till. 

Jag som ammar hade haft svårt att lämna mitt barn, men ger man ersättning och pumpar kanske man får en annan lösare bindning. Bara pappan är trygg med bebisen så finns det väl inga hinder, det finns ju de som börjar jobba efter en vecka också. Att det hör till ovanligheterna är väl en annan femma. Hur mycket du anser lämpligt att dricka är ju upp till dig och kommande amningar.

• Carambolan

Klart att barnet kan vara ensamt med sin pappa! Är inte han borta minst lika många timmar varje arbetsdag?

Känner du för att dricka mer än 1-3 glas vin kan det väl vara klokt att inte samsova med bebisen när du kommer hem men i övrigt ser jag inga problem.

• Friedan

Klart att du ska gå ut och ha roligt med dina kompisar när bebisen har en pappa som hen kan vara med! 

Drick så mycket du vill men sov på soffan ifall ni har bebisen i er säng. Och ta en lång sovmorgon efter utekvällen  

• jk87

Så sätt har jag nog en sund syn på alkohol i övrigt. Men känns bara lite tabu just när man har bebis. Nej, han sover så gott hela natten igenom i sin vagga med ett uppvaknande för mat bara. Så är väl förskonad på den biten. ???? tack för svaren. Känner mig inte lika hemsk längre iaf. ????????

• Anonym (Inte hemsk)

Lika väl som en pappa kan gå ut utan att vara hemsk kan en mamma göra det. De som dömer är däremot hemska. Strunta i dem.

Svar på tråden Är jag en hemsk mamma som går ut och dricker alkohol??