• Anonym (Hjälp)

Glas i foten, får ej ut. Gravid.

Hej. Trampade nyss på en liten glasbit som satte sig i foten. Efter en timmes fotbad ville den fortfarande inte komma ut. Jag tar med pincett och känner hur den skrapar på den men får inte tag eller så. Vet inte hur liten då jag ej märkte något. Är gravid i v 32 är detta farligt? Ska man vänta tills kroppen stöter ut den? Ligger precis under huden och gör ont när man rör den på toppen så inte så djupt in, kändes som häftstift typ när jag trampade . Är hemma med en magsjuk son så kan ej ta mig någonstans heller. Nojig som satan då jag läste att glas vandrar i kroppen :(

• Svar på tråden Glas i foten, får ej ut. Gravid.
  • Anonym (.)

Du behöver få ut den. Det kommer bli inflammerat och svullet och väldigt besvärligt för dig att ha den kvar. Tar lång tid att vänta på att den åker ut själv (vilket den kanske aldrig gör). Däremot är väl risken inte så stor att den vandrar iväg någonstans så du kan vänta tills sonen är bättre eller någon kan passa honom. Åk till akuten eftersom det antagligen inte finns tid på vårdcentralen att utföra "ingreppet", dvs - bedöva, göra ett lite större snitt runtomkring och plocka ut den.
    Har du möjlighet att beställa från apoteket eller få någon att åka dit kan du försöka med "tjock duoderm" plåster. Det kan ibland dra ut främmande material ur kroppen.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (.) skrev 2016-07-19 23:52:16 följande:

Du behöver få ut den. Det kommer bli inflammerat och svullet och väldigt besvärligt för dig att ha den kvar. Tar lång tid att vänta på att den åker ut själv (vilket den kanske aldrig gör). Däremot är väl risken inte så stor att den vandrar iväg någonstans så du kan vänta tills sonen är bättre eller någon kan passa honom. Åk till akuten eftersom det antagligen inte finns tid på vårdcentralen att utföra "ingreppet", dvs - bedöva, göra ett lite större snitt runtomkring och plocka ut den.

Har du möjlighet att beställa från apoteket eller få någon att åka dit kan du försöka med "tjock duoderm" plåster. Det kan ibland dra ut främmande material ur kroppen.

Var rädd för det. :( Känns ju inte så prioriterat på akuten för en fjuttig glasbit. Får r ringa vc imorgon och se vad dom säger :/
  • Anonym (.)
    Anonym (Hjälp) skrev 2016-07-19 23:58:33 följande:
    Var rädd för det. :( Känns ju inte så prioriterat på akuten för en fjuttig glasbit. Får r ringa vc imorgon och se vad dom säger :/
    Nej, du blir väl inte först i kön, men du är inte den enda som kommer dit med samma problem, och det kan vara riktigt besvärligt att leta fram den. Har själv grävt i många fötter :)
  • Anonym (Ej läkare)

Värm en nål så att den blir steril. Sedan får du helt enkelt "gräva" med den tills du får ut glasbiten.

• Asirna

Din kropp kan stöta ut glasbiten, men det är inte säkert, du riskerar att få en inflammation i foten.

Se till att du trycker på rätt sätt så du inte trycker glasbiten längre in.

• Anonym (Hjälp)

Ringde vc i morse, dom ska ringa kl 16. Älska sommartider :p

Har tyvärr ingen nål. Nä säkert inte den enda men känns så fjuttigt bara haha

• Anonym (Jobbar på vc)

Klokt att välja vc! Vi gör ofta sånt. Akuten är till för allvarligare grejer än en glasbit i foten. Lycka till!

• modsey

Vårdcentral eller någon slags pimärvotdsakut kan hjälpa dig gå ut den. Sluten är helt fel ställe att söka på.

Det är däremot inte direkt faligt i kan inte vandra på det viset.

• Anonym (.)
    Anonym (Jobbar på vc) skrev 2016-07-20 22:58:36 följande:
    Klokt att välja vc! Vi gör ofta sånt. Akuten är till för allvarligare grejer än en glasbit i foten. Lycka till!
    modsey skrev 2016-07-20 23:24:20 följande:
    Vårdcentral eller någon slags pimärvotdsakut kan hjälpa dig gå ut den. Sluten är helt fel ställe att söka på.

Det beror ju på var i landet man bor och hur sjukvården ser ut just där. Här kan man inte få akuttider på VC som är längre än ca 10-15 min, och det räcker sannolikt inte för att lösa problemet. Har man däremot någon slags "lättakut" med drop-in eller så, där man inte har samma tidspress så är det såklart rätt ställe att vända sig till.
    Tyvärr är akuten rätt ställe för många med detta problem, just för att det inte finns något vettigt alternativ.
  • frokenkorrekt
    Anonym (.) skrev 2016-07-20 23:30:10 följande:
    modsey skrev 2016-07-20 23:24:20 följande:

Det beror ju på var i landet man bor och hur sjukvården ser ut just där. Här kan man inte få akuttider på VC som är längre än ca 10-15 min, och det räcker sannolikt inte för att lösa problemet. Har man däremot någon slags "lättakut" med drop-in eller så, där man inte har samma tidspress så är det såklart rätt ställe att vända sig till.
    Tyvärr är akuten rätt ställe för många med detta problem, just för att det inte finns något vettigt alternativ.
    Fast då är ju rådet ändå att RINGA VC så gör dom den bedömningen! Inte skriva: åk till akuten! Det rådet är fel, fel, fel i det här sammanhanget!
Svar på tråden Glas i foten, får ej ut. Gravid.